biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Quayside

Kategori: England

 
Hilton Gateshead hotel Newcastle 
Ett urtjusigt hotell utmed riverside. Bra läge och nära till aktiviteter. Tesco ligger ca 300 meter från Hilton.
Går man längs med floden Tyne så ligger alla dessa fina, ingen-lik-den-andra- broar över floden, Quayside. 
 
Den röda "Swingbridge "
》》》》》》》》》
Öppnade: 15 juni 1876
Total längd: 171 m
Segelfri höjd: 4,42 m
 Bilarna matchar även den klarröda bron.
 
 
 
 Tänk att även "brandbilens service" väljer att åka på den röda Swingbron
 
 
Gateshead Millennium Bridge är en öppningsbar vridbro för gång- och cykeltrafik, som korsar floden Tyne vid Newcastle i Storbritannien. Bron går mellan Gatesheads konstkvarter på den södra sidan och Newcastles Quayside på den norra sidan. Wikipedia
 
 
Lånad bild
 
 
 
 
 
 
Tyne bridge
 
 
Byggstart: augusti 1925
Segelfri höjd: 84 fot
Höjd: 194 fot
Total längd: 1 276 fot
Öppnade: 10 oktober 1928
 
Geordie myth says Newcastle's iconic Tyne Bridge was the model for Australia's Sydney Harbour Bridge.
 
 
Jag vet inte hur många gånger vi åkte över Gateshead Bridge eller Tyne Bridge, när vi skulle hitta rätt hotell.
Jag kan ju lugnt medge att jag inte är  i den bästa kartläsare, särskilt  när jag ska omvandla  feet och yards till meter.
 
 
 
Denna gamla, genuina järnbron gick vi över till city.
 
"High Level Bridge"
408 meter lång
Byggstart: augusti 1925
Segelfri höjd: 26 m
 
Det finns ett antal fler broar i Newcastle...
 
 
Nedanför Hilton ligger ett lokalt ölbryggeri med servering utmed Floden Tyne.
Även en "foodmarket" med mat från hela världen.
 
 
Den lokala Ölen kan vi diskutera om den var god eller ej..
Fråga Mr U
Hans svar blir då : - It's making love in a canoe
F****ng close to the water
Väldigt vattnig och smaklös.
 By the river
Brewco

Kommentarer

  • petra säger:

    wow vilka konstverk till broar och färglatt i rött är man inte så van vid här hemma, kram

    Svar: Den röda Swingbron är en klick av nyans i den gråa vardagen=) Den är även läcker i verkligheten!Kram
    Biggeros

    2019-08-12 | 12:07:21
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Bron ser verkligen häftig ut och vilka härliga upplevelser! <3 Kramis

    Svar: Alla broarna är säregna och fina på olika sätt=) Min favorit är nog Swingbron=)Kram
    Biggeros

    2019-08-12 | 17:14:41
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Så många härliga broar! Det är något visst med dem.

    Kram

    Svar: Broar hör till mina favorit byggnader =)Både gamla som nya.
    Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2019-08-12 | 20:05:14
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Carolina säger:

    Det verkar verkligen finnas himla många broar i Newcastle. Fina dessutom :D

    Svar: Ja, vi såg många broar men långt ifrån alla=)Jätte fina!!
    Biggeros

    2019-08-12 | 21:28:08
    Bloggadress: http://knaset.com
  • Jessica Högberg säger:

    Broar är så vackert

    Svar: Jag har en försmak till broar. Det är något visst och imponerande hur mycket tyngd de kan bära=)
    Biggeros

    2019-08-12 | 22:12:58
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ullie säger:

    det är nu de är sådär slöa o äckliga undrar om ja såg en hona här om dagen slö men jätte stor det boet vill ja hitta undrar ifall det är där under plankorna

    Svar: Det gäller att ta dö eller få bort drottningen innan man förstör geting boet. Hursomhelst vill man inte ha dem omkring sig. Ha det bra vännen/ kram
    Biggeros

    2019-08-13 | 00:53:27
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • BP säger:

    WOW! Konstverk trots att det är "bara" konstruktioner. Älskar broar, speciellt sådana vackra "monster".

    Å delvis var det faktiskt "Walking Memory Lane" för min del, då min mans syster och hennes man bodde i Newcastle i slutet av 1980-talet.
    Då fanns det faktiskt bara ett(!) lokalt bryggeri där, och den ölen gillade jag skarpt. Eller rättare sagt den var så stark att jag har vissa minnesluckor;-)

    PS. Vad tyckte du om dialekten då? Jag hade riktiga svårigheter att förstå "språket". Även min man som är från norra England hade problem att förstå dialekten. DS.

    Svar: Har din man svårt att förstå dialekten så kan du tro att jag hade problem=)))Jag har boty utanför Stoke on Trent och där är dialekten inte lättare...
    Detta bryggeri är ganska så nyöppnat och ölen är bara 4 %. Ganska så tunn. Jag vill ha styrka och att det ska smaka öl. Den får absolut inte vara stark såsom Duvell.
    Härligt att du delar med dig av dina erfarenheter BP=D
    Biggeros

    2019-08-13 | 00:55:51
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com

Kommentera inlägget här: