biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Jorvik

Kategori: England

 
York (Jorvik)
är en stad och distriktshuvudort i North Yorkshire. Den ligger i enhetskommun York och riksdelen norra England, i den centrala delen av landet, 280 km norr om huvudstaden London. York ligger 17 meter över havet och antalet invånare är 144 202. Terrängen runt York är mycket platt. Wikipedia
 
Yta: 271,9 km²
Folkmängd: 144 202 (2012-03-30)
 
York var omringad och skyddad av en mur men idag finns bara en del av muren kvar.
 
Jorvik centre
Kön var lång till Jorvik centre, en tidsmaskin som tar dig tillbaka till Vikingatiden.
För 19 år sedan besökte vi denna historiska sevärdhet med våra töser.
  Denna gång stod vi över och valde att se någonting annat.
 

I det världsberömda och prisbelönta JORVIK Viking Center står du på platsen för en av de mest berömda och häpnadsväckande upptäckterna av modern arkeologi.

Mellan åren 1976-81 avslöjade arkeologer från York Archaeological Trust, en oberoende utbildningsorganisation, husen, verkstäderna och bakgårdarna i vikingatiden Jorvik som den såg ut för nästan 1 000 år sedan.

Dessa otroliga upptäckter gjorde det möjligt  att bygga JORVIK Viking Center på själva platsen där utgrävningarna hade ägt rum, vilket skapade en banbrytande besökareupplevelse där du tar en resa i en "karuselliknande fordon" genom återuppbyggnaden av vikingatidens gator och upplever livet som det skulle ha varit på " 10 century "York.

 
 På detta torg står små matvagnar och säljer Pizza, glass och kaffe.
Denna dag skiner solen för fullt och de färggranna paraplyerna fungerar som skydd för solstrålarna eller för regndropparna. Det ena eller det andra.
I England kan vädret skifta om bara på dan.
Så det gäller att vara beredd med sitt parasoll/paraply
Jag är så begeistrad av de engelska blomster arrangemang.
En fröjd för ögat!!
 
 Denna mysiga plats njuter jag av fina, gamla byggnader och Live music. Mr Saxofon spelar i bakgrunden och smälter in bland sevärdheterna. Klockan tickar på och gubben i lådan balanserar på Urets överkant.
 
 York Castle
är ett slott i Storbritannien. Det ligger i grevskapet City of York och riksdelen England, i den centrala delen av landet, 280 km norr om huvudstaden London. York Castle ligger 11 meter över havet. Terrängen runt York Castle är mycket platt. Wikipedia
York Castle fungerade som kvinnofängelse i åratal.
 
Intill det lilla slottet på höjden ligger Shakespeare byggnaden där smakprover av Drama visas. 
Innan/ efter kan man förse sig med mat och dryck.
Vi drack ett glas vin som var himla dyrt och inte värt pengarna.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Vad härligt och intressant information! <3 Kramis

    Svar: Tack så härligt att du gillar inlägget!!Kram
    Biggeros

    2019-08-16 | 15:15:35
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Fattar jag det rätt om Jarvik var "vårt" namn på York? Eller är det två olika ställen?

    Mycket att titta på, klockan var verkligen vacker!

    Svar: Under vikingatiden så namngav danskarna York till Jorvik. Klockan är jätte vacker och jag minns att jag fäste ögonen på den för 19 år sedan. Tiden går och går...Det finns mycket sevärdheter i York. Det är bland den trevligaste staden i England=)
    Biggeros

    2019-08-16 | 18:23:52
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Znogge säger:

    York verkar vara en mycket intressant stad med vackra byggnader och mycket att se. Jorvik Viking Center hade jag gärna besökt men jag kan förstå att ni avstod med tanke på att ni redan varit där.

    Kram och ha en fin fredagskväll!

    Svar: Ja, vi valde denna gång att se annat÷). Ibland får man välja för man kan inte göra allt på två dagar. Jag gillar jätte mycket York!!Kram
    Biggeros

    2019-08-16 | 18:31:06
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Carolina säger:

    Så roligt att ta del utav! Jag skulle mer än gärna besöka York, gillar England väldigt mycket. Whisky shop hade min sambo älskat :D

    2019-08-16 | 18:51:15
    Bloggadress: http://knaset.com
  • Anette säger:

    Jag har nu läst ifatt. Vilken fantastisk vistelse ni haft. York är en plats jag gärna skulle vilja se. Hinner ju inte resa sånmycket längre ßen jag började jobba igen men nån gång ska hjag dit 😉

    Svar: York är verkligen en plats att besöka. Du kommer inte bli besviken. Bo på Moxy hotel då som är ett fint boende.Ha en trevlig kväll!
    Biggeros

    2019-08-16 | 20:52:47
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • BP säger:

    I York har jag varit ett antal gånger, då min mans födelseort inte ligger så långt därifrån. Men jag måste säga att jag inte visste någonting om historien. Tusen tack för den infon.
    Nej, York kan man inte bli besviken på. En av Englands mysigaste städer med en otroligt charmig dialekt dessutom. Åsså har även York hängt upp parasoller/paraplyer på "High Street". Alla städer med lite självaktning verkar göra det nuförtiden;-)
    I York finns förresten en av världens främsta universitet om man vill plugga psykologi. En kompis dotter har pluggat där.

    Svar: Jag håller med dig att York är den mysigaste byn i England÷) Man blir definitivt inte besviken. Dessutom har de många spökrundor och det sägs att York är hemsökt. Tyvärr var jag inte med på en sådan kvällsrunda men hade jätte gärna velat.
    Biggeros

    2019-08-16 | 22:21:21
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Ullie säger:

    men va fint väer där i vartfall o fina biler som alltid
    ja samm väer här o rätt så kallt stundtals ogillar på det
    skicka lit värme då du kommer hem <3 kramar

    Svar: Här i England har det varit ovanligt fint väder men nu är det kallt, regnigt och blåsigt. Nu längtar jag till värmen och till mitt hus. Jag ska skicka lite värme till dig och hoppas att det når framKram
    Biggeros

    2019-08-16 | 22:50:03
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ditte säger:

    York besökte jag för många, många år sedan. En del av det du berättade mindes jag men mycket hade jag glömt. Kul att återvända dit nu genom dig och fina bilder. Förstår att du haft det bar i GB och sett och upplevt en hel del. Men säkert skönt att komma hem också.
    Kram och trevlig helg.

    Svar: Visst har jag haft det bra i England men nu längtar jag hem=)Man blir inte besviken att göra ett besök i York och byn levererar verkligen ÷)
    Kram
    Biggeros

    2019-08-16 | 23:12:02
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: