biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Menora

Kategori: Spaniens Cordoba

 
Har ni någonsin varit inne i en Synagoga ?
Inte jag. Jag blev inte överraskad av guld och silver. Ett väldigt enkelt tempel/ kyrka där man tillber. Inga torn eller kyrkoklockor.
 
 
 
 
 
 
 The synagogue of Córdoba
 is a Jewish temple located in the Jewish street of the Jewish quarter of the city of Córdoba ( Spain). 
Built in the Mudejar style , it is the only existing synagogue in Andalusia and one of the only three preserved in Spain at that time, next to the Tránsito Synagogue and the Santa María la Blanca Synagogue , both in the city of Toledo .
 On January 24, 1885 it was declared an Asset of Cultural Interest in the Monument category. It is part of the historic center of Córdoba , which was declared a World Heritage Site by Unesco in 1994.
 In 2017 it received 617,000 visits, being the second most visited monument in the city of Córdoba. 
 
 
Den sjuarmade ljusstaken är ju obligatoriskt att ha i en Synagoga. Varför då?
Menora eller menorah är en sjuarmad ljusstake och en vanlig symbol för judendomen. Den återfinns även på Israels statsvapen. "Menora" på hebreiska betyder "lampa".
 
 
 
 
Denna lilla kyrka har jag som milstolpe på min PW runda. Klockorna ringer en gång i timmen så om man vill strunta i klockan (någongång) och vet på ett ungerfär när man begav sig hemifrån brukar den hinna med att klinga åtminstone en gång på min promenad .
 
 
 
Nu har vi kommit in i sommartidens vanor och går mot ljusare tider. Här är det ljust länge på kvällarna så inte behövs det någon sommartid här inte....
Nu hanteras oftast tidsändringen via satellit. Tänk när man hade klockor som man behövde vrida om, ställa in och ladda upp. Nu för tiden har vi sk. Smartklockor och våra mobiler.
Hur klarade man sig förr?
Jo, man klarade sig alldeles utmärkt.
 
 
Innanför valvet finns stallbås för showens hästar i Cordoba . Jag har ännu inte varit på någon show men Jerez är känd för att hålla sina världskända hästshower med dess utsmyckade hästar. Så visst är det givet att jag ska se en sådan show i framtiden.
 
 
Nu förbereds det för årets bokferia.
Allt för att liva upp staden Cordoba.
Denna dam sitter alltid troget på torget och vilar sina ögon på dagens nyheter.
 
Det var allt från Cordoba för denna gång...
Men inte för länge...
 

Kommentarer

  • Emma Engström säger:

    Aldrig varit till en Synagoga, men häftigt att ha besökt en :D

    Svar: Ja, det är inte ofta man får tillfälle att besöka en Synagoga 🤗Ha en bra dag/ kram
    Biggeros

    2019-04-03 | 12:06:01
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ida - foto & häst säger:

    Men så fina bilder och så coolt! :D

    Svar: Kul att fått besöka en Synagoga 🤗
    Biggeros

    2019-04-03 | 17:31:46
    Bloggadress: http://prinsesc.blogg.se/
  • Johanna säger:

    Så fint. Jag har aldrig varit i en synagog, men har besökt en moske när jag gick i gymnasiet på en religions lektion :)

    Svar: Jag har varit i många kyrkor, Katedraler, domkyrkor och moské men inte en Synagoga. Det känns bra=)
    Biggeros

    2019-04-03 | 17:52:09
    Bloggadress: http://momentsbyjohanna.blogg.se
  • Ditte säger:

    Jag har varit i många synagogor runt om i Europa och i Israel. Även i Stockholm. Och det är ju ett stycke historia i sig. Trevligt att nu fått följa med dig till den i Cordoba.
    Tack för besöket och fina bilder.

    Svar: Ja, alla byggnader har en historia bakom sig. Älskar att få info om varje. Jag skulle även besöka Israel🤗Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2019-04-03 | 18:42:54
  • Znogge säger:

    Jag har besökt en tre fyra synagogor och det var intressanta besök.

    Kram

    Svar: Så många besök!! Jag var även imponerad att få se den enda Synagoga i Andalusien. Man kan knappt se att det är ett judiskt tempel. Inga direkta rikedomar heller såsom kyrkan, Katedraler och Moskér ligger och ruvar på.Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2019-04-03 | 19:02:29
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Johanna säger:

    Ja jag gillar den bilden på sonen. Det var när vi var på bio första gången! Jag funderar på förstora upp den :)

    Svar: Den är jätte fin. Jag hade även förstorat upp bilden på din son🤗
    Biggeros

    2019-04-03 | 20:54:12
    Bloggadress: http://momentsbyjohanna.blogg.se
  • Marie säger:

    Intressanta bilder och beskrivning fin blogg du har kram Mamma ❤️

    Svar: Ja, jag blir även klokare som bloggare. Man får reda på mycket nytt=)Ha en bra dag. Syns snart!!!
    Kram
    Biggeros

    2019-04-03 | 21:37:44
  • Ullie säger:

    undrar om ja har gått in i en synagoga . i grekland kanske kom ja på . inga speciella krussiuller med den utan väldigt enkel ja .
    kram fina vännen ås så gott i morgon

    Svar: Om du inte var inne i en ortodox kyrka i Grekland. Det kan ha varit en Synagoga för den delen...Inga mäktiga saker så man blev imponerad av. Nu har jag iaf sett en🤗
    Kram
    Biggeros

    2019-04-03 | 23:24:42
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • BP säger:

    Har varit i fler synagogor i Tel Aviv och Jerusalem. Det som förvånade mig mest var att det var så "avskalade" inne och extremt fula utifrån, vilket då absolut inte stämmer in på din synagoga i Cordoba.

    Sedan är jag aningen förvånad över "lampan" Menora. I Israel firar man ju Hannukah, vars "symbol" också är en ljusstake. Den ser likadant ut som Menoran, men har åtta ljus istället.

    Svar: Hannukah har man såklart hört talas om men att den har 8 armar det visste jag inte. Jag hade ju själv velat åka till Jerusslem och Telaviv. Så många kyrkliga byggnader som jag har sett så blev jag förvånad att detta tempel inte såg ut som ett religöst byggnad utanför. Den smälte in bland de andra fasaderna i Cordoba. Kul att fått erfara en Synagoga=)
    Biggeros

    2019-04-04 | 00:10:54
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • MADDISENJ.SE - mode och föräldraskap säger:

    nej jag har aldrig varit inne i en synagoga, kändes väldigt sparsmakat, hade också tänkt mig lite pråligare inredning typ men fint! :)

    Svar: Jag har sett massvis av mäktiga Katedraler i mitt liv men att Synagoger skiljer sig så mycket i utseende inomhus och även utanpå.Ha en bra dag!
    Biggeros

    2019-04-04 | 03:07:26
    Bloggadress: http://maddisenj.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    När jag gick i högstadiet var vi på studiebesök i en synagoga i Stockholm. Kan den ligga i närheten av Kungsan? Japp, det gjorde den. Tänk så man minns ibland. Minns inte så mycket, minns att killarna skulle ha något på huvudet, någon hade en pappersnäsduk. :D

    Om det där med sju eller åtta ljus så hittade jag detta på Wiki:
    Många kristna kyrkor har sjuarmade ljusstakar, speciellt den ortodoxa kyrkan men judiska synagogor har det oftast inte eftersom menoran anses helig och avsedd för templet. En sjuarmad menora får inte användas utanför templet enligt Talmud, men en annan variant, chanukkia, används för firandet av chanukka, med 8+1 ljus, ofta stearinljus. I synagogan kan istället en "evigt brinnande lampa" finnas som symbol för templets menora.

    Svar: Tack för din utförliga information från Wiki. Denna ljusstake ( lampa) är en symbol för judendomen. Så märkligt att man även kan ha 9 ljus nu till Chanukka firandet. Väldigt intressant!! Min tidiga skolgång varade i Stockholm men inget studiebesök till någon Synagoga där inte... Troligtvis så fanns det ingen då. Senare skolgång i Malmö då blev det heller inget studiebesök till någon synagoga. Så det gäller ha tur när och vem ( var du bor) som redovisar om Judendomen och beställer ett studiebesök. Tack ännu en gång Emma🤗

    Biggeros

    2019-04-04 | 09:29:00
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Matilda Berlin säger:

    Men alltså wow! Och så himla fina bilder vännen! Kram

    Svar: Tack så mycket!! Jag har fått äntligen ta del att komma till en Synagoga 🤗
    Biggeros

    2019-04-04 | 11:34:10
    Bloggadress: http://matildaberlin.se
  • Ama de casa säger:

    Jag kan inte minnas att jag varit inne i nån synagoga. Möjligen när jag som liten flicka var med familjen till Israel?

    Men? Har du inte varit på nån hästshow? Mycket konstigt... Vi var självklart på en när vi var i Jerez. Spanska ridskolan i Spanien, typ. Helt fantastiskt tyckte jag. Anders klassade det hela som "silly walks" och var inte fullt lika impad :-D

    Svar: När man bor i samma stad som Jerez ridskola och dessa shower visas titt som tätt så är jag djupt besviken på mig själv att vi inte lyckats att tajma ett besök. Såklart ska det även bli av. Likaväl GP i Jerez. Förhoppningsvis blir det av i år. Vi brukar oftast vara på resa vid det tillfället. Nu har vi en kompis som ständigt påminner oss om att vi ska gå i år🤗🤗🤗Ha det bra Ama🤗
    Biggeros

    2019-04-04 | 11:39:11
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: