biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Guldkant på vardagen

Kategori: Min Blogg

 
 
Imorgon är det hemresa. På vägen söderöver blir det en liten avstickare dvs upphämtning av finbesök på flygplatsen i Sevilla. 
 
 
Allt har sin slutfas och även denna gång i Cordoba. Jag trivs alltid att vara i denna gamla stad av färgstarka fasader och blomstrande upphängningar.
 
 
Smala gator med små charmiga, färgsprakande porslin uppsättningar  och kakel butiker. 
 
 
 
Det spelar ingen roll hur många besök jag har gjort i Cordoba så längtar jag alltid tillbaka efter ett tag. Det finns så många gulliga uteserveringar  på kullerstenarna i de smala gränderna.
 
 
Ett gediget kakelmotiv på framsidan av ett gammalt Apotek. Det passerar jag varje dag på min PW runda.
 
 
Vänskap är allsmäktig, vänskap är genuin
Blod är tjockare än vin
Vänskap är värdefull, vänskap är glädjerik
 
Liv är varken ung eller antik 
 
 
 Denna skulptur säger så mycket med endast två handtryck
 
 
Jag kan inte se mig mätt på all konst som hänger på fasaderna. Kontrasterna är ofattbara till de vita solblekta väggarna.
Sätta guldkant på vardagen är precis det jag gör.
 
 
Så har vi även Majorica pärlorna
 
 
Nere vid Guadalquivir ligger rester kvar av vatten kvarnar från när romarna regerade i Cordoba. De var även duktiga på att bygga dammar.
Här bor många ute katter och har hittat sitt revir.

Cordoba City - Molino de

Albolafia

 
 
 

The Guadalquivir river-bed is wide enough for small islands which today are only inhabited by birds. Long ago there used to be flour mills, of which some remains can still be seen to this day. The one near the north river bank was called Molino de la Albolafia. It was named after Abu-l-Afiya and the waterwheel has appeared on Cordoban seals and other city emblems since the 13th century, was actually built by the Romans and has also been identified as the site for an old Almohad Palace. Abd al-Rahman 11 ordered a huge chain pump to be made in order to take water up to the Alcazar Palace Gardens, but Isabella, the Catholic queen, had it taken down so as to avoid its annoying squeaking noise. What may be seen today is a reconstruction but hopefully the mill will one day be restored again.

 
 
 
 
Cordoba stad finns det många vildkatter och många intar sina olika revir. Även utanför vårt hotell kan vi höra kattväsen mitt i natten. Speciellt nu under parningstid.
 
 
Hem ljuva hem here we come again..
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Blir verkligen lockad att göra ett nytt besök i Cordoba. Så många år sedan jag var ädr och har svårt för att ens känns igen allt det vackra du visar. Jättefina bilder! Stort tack!
    Önskar dig en fin resa hem.
    Kram!

    Svar: Du kommer att känna igen dig på ditt besök i Cordoba. Nu har det varit väldigt fina dagar i Cordoba. Precis lagom med sol och värme. Tack för din omsorg och jag ska köra försiktigt hem🤗Kram
    Biggeros

    2019-04-05 | 22:56:39
  • BP säger:

    Jag som har åkt snålskjuts med dig i och runt Cordoba kommer också att sakna denna roliga, mysiga, färgglada och otroligt sympatiska stad. Tack för rundturen. Du har verkligen lyckats med guldkornen.
    Jérez är det ju egentligen inget fel på heller, men jag undrar om en "redovisning" av ombyggnaden är i klass med Cordoba;-)
    Önskar er en trevlig hemresa!

    Svar: Jag är väldigt glad att ni har lyckats att stå ut med mig på resande fot i Cordoba. Visst kommer en jämförelse av före och efterbilder på våra projekt i Jerez Jag ska hålla mig på vägen och köra försiktigt hem. God kväll 🤗
    Biggeros

    2019-04-05 | 23:01:30
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Anette säger:

    Det är lätt att förstå att du gillar denna vackra stad. Allt fint kakel och den färgglada konsten gör en glad.
    Trevlig helg

    Svar: Mycket, mycket glad÷) En färgklick och guldkant i vardagen gör susen för sinnet!Trevlig helg till dig med🤗
    Biggeros

    2019-04-06 | 10:24:28
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se
  • Znogge säger:

    Cordoba verkar vara en fin och mysig stad på alla vis! En vacker stad och mycket att se! Fast borta bra men hemma bäst :D

    Ha en härlig lördag!

    Svar: Nu är jag hemma och det är så härligt!! Det blev en ridig kväll men mysigt att få hämtat upp min mamma på flygplatsen. Visst har jag haft det bra i Cordoba men hemma är bäst🤗Trevlig Söndag!!
    Kram
    Biggeros

    2019-04-06 | 12:21:16
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jag undrar alltid hur de gör när de sköter alla dessa krukor med blommor på väggarna. Någon gumma/gubbe som lutar en stege och plockar bort det som blommat över? Hur vattnar de?

    Fint är det i alla fall! Ha en härlig helg!

    Svar: Jag brukar faktiskt undra som du hur sköts bevattningen...De ha nog någon förlängning av vattenkanna. 🤗 Alla blomsterarrangemang är så himla fina!!
    Ha en trevlig Söndag!
    Biggeros

    2019-04-06 | 12:58:09
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Jessica Högberg säger:

    Jag längtar, vill åka på semester, sitta på uteservering och titta på fina färgglada tallrikar och annat...

    Svar: Visst är det läckert!!! Man är mitt i härligheten🤗 Trevlig Söndag!!
    Biggeros

    2019-04-06 | 17:23:11
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • MADDISENJ.SE - mode och föräldraskap säger:

    VAd underbart det ser ut! Fantastiska byggnader och färgglad konst!

    Svar: Underbart!!! Gillar omgivningen!!!Trevlig Söndag!!!
    Biggeros

    2019-04-06 | 18:29:11
    Bloggadress: http://maddisenj.se
  • Eva`s blogg säger:

    Åh va mysigt, det översta skulle passa m ig perfekt, älskar alla dessa ljuva färger på keramiken :) ha en fin söndag kram fina

    Svar: Gillar även dessa färgstarka tallrikar som sitter på fasaden÷)Ha en mysig kväll!!
    Biggeros

    2019-04-07 | 10:06:34
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Amanda säger:

    Så härligt det ser ut 😃

    Svar: Nu är jag tillbaka a la casa vardagen. Det är heller inte fel🤗
    Biggeros

    2019-04-08 | 21:31:50
    Bloggadress: http://amandalarsson.nu
  • Johanna säger:

    Ser verkligen mysigt ut, förstår du trivs där!

    Svar: Cordoba är en jätte fin stad och det är svårt att inte trivas där. En stad som bör ses🤗
    Biggeros

    2019-04-09 | 16:03:11
    Bloggadress: http://momentsbyjohanna.blogg.se
  • Ullie säger:

    så härligt o soligt det verkar så himla fint där . är ju svag för vita med blått på husen likt grekland o dessa som du viade typ andra bilden där så fin
    va mysigt o spännande med besök va kul
    ha det så got o njut fina vännen kramar

    Svar: Blått och vitt är så fin kontrast och somrigt!Här är det full rulle med besök och fullt på schemat. Ha det bäst// kramiz
    Biggeros

    2019-04-13 | 01:17:04
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • TravelAnna säger:

    Åh, vilken vacker stad. Älskar de färgglada fasaderna och all fin konst. Där skulle jag trivas! Härligt att du sätter guldkant på vardagen. Men förstår att det är skönt att komma hem.

    Svar: Visst är det skönt att komma hem÷) Jag gillar Cordoba som stad och dess blomsterarrangemang på väggar och innergårdar. Trevlig Påsk🤗
    Biggeros

    2019-04-14 | 14:17:02
    Bloggadress: http://www.newyorkmybite.com
  • Anonym säger:

    Visst är Cordoba fint, men hemma är alltid bäst.
    Dessutom har du Semana Santa att se fram emot!
    Njut!

    Svar: Jag njuter under påskveckan och värmen. Visst är det skönt att komma hem och till hemvardagen 🤗
    Biggeros

    2019-04-15 | 13:16:17

Kommentera inlägget här: