biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Buena amiga

Kategori: Spaniens Ronda

 
Ronda är en stad och kommunhuvudort i provinsen Malaga i Andalusien, Spanien. Den ligger ungefär 100 km från Malaga. Antalet invånare är ungefär 37 000. Wikipedia
 
 
Höjd: 739 m
Yta: 481,3 km²
Väder: 24 °C, vindriktning/vindstyrka V/8 km/h, luftfuktighet 49 %
Provins: Málaga
Befolkning: 34 381 (2016) 
 
 
Förra Tisdagen var jag, min man och min väninna Cilla i Ronda.
Ett sevärt besök och på hissnande höjder.
Vi var i Malaga först och röstade. Vi stod i kö i 1 1/2 timme inomhus i hetta och dessutom utan AC. Många svenskar kom ut från hissen och vände direkt. Vi hade väl inte så mycket att välja på utan fick snällt stå kvar i den långa och krokiga kön. Min vän däremot väntade utanför och kunde svalka sig med Tinto Verano i väntan. Jag tror inte alls det bar henne emot.
 
 
 
 
När vi kom fram till Ronda var våra magar svultna och då vi stannade till på en restaurang bara få  minuters promenad från parkeringen.
Vi behövde både fylla på mat och dryck depåerna så vi därefter kunde lagra in all sevärdhet. Nu har ju jag och min man varit i Ronda förrut.
 
 
En riktigt lyckad dag av en veckas umgänge med bästa Cilla.
Som jag berättade innan så fortsätter vi som vanligt att babbla på där vi avslutade sist. Inga alls ledsamheter. Många minnen ihop, många vänner, ställen vi har vistats tillsammans, sång, dans, fester, karnivaler som vi har upplevt tillsammans. Då har vi även i nuläge upplevt Flamenco ihop i själva Jerez, Karaoke sång och sena nätter.
 
 
 
 
 
Hasta pronto mi  buena amiga!
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Skönt att ni fick röstat, men vadan denna kö. Verkar inte som om man tänkt direkt strategiskt här. Mne nu är dte ju gjort.
    Ronda är en jättefin stad. Har varit där några gånger och kul att komma nu via dig komma tillbaka hit.
    Ha det fortsatt bra!
    Kram!

    Svar: Ja, det var så många fler som röstade i Malaga och två som jobbade. Även att man fick bara gå in en och en i den lilla lokalen. Ronda är en underbar by på höjden. Jag tröttnar aldrig på att besöka denna gulliga by i Spanien😍
    Kram
    Biggeros

    2018-09-05 | 20:58:40
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Anette säger:

    Så härligt med vänner som man bara kan fortsätta babbla med, även om man inte setts på länge.

    Svar: Det är så verkligen det ska vara. Sann vännskap🤗
    Biggeros

    2018-09-05 | 22:17:59
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Jessica Högberg säger:

    så härligt det låter! hoppas du får en fin helg med väninnan

    Svar: Min väninna har dessvärre åkt tillbaka till Sverige. Tack, detsamma och ha även du en trevlig helg Jessica 🤗
    Biggeros

    2018-09-08 | 10:19:11
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Aha, då får du kanske en lugn och härlig helg istället;)

    Svar: Jag har haft och har en riktigt lugn helg med debatter på datorn. Följer valet på skärmen från Jerez.
    Biggeros

    2018-09-09 | 09:52:23
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Mycket igenkänt! Gillar Ronda mycket! Bara ca 1 tim från oss.
    Ha en skön söndag!

    Svar: Jag gillar även Ronda jätte mycket. Jag förstår att du även har besökt Ronda ofta// kram
    Biggeros

    2018-09-09 | 15:13:29
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • znogge säger:

    Då ska jag väl inte klaga på att vi fick köa tjugo minuter i dag. Speciellt varmt var det inte heller. Nåja, nu är det gjort och bara att vänta på resultat.

    Kram

    Svar: Vi trodde nog att det skulle gå mycket fortare🤔Tji, fick vi÷)
    Ja, vilken rysare det kommande resultatet blev. Hoppas att våra utlandsröster kan påverka en del.
    Kram
    Biggeros

    2018-09-09 | 20:32:59
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    En rysare, tittade en stund... högst oklart och nu får vi vänta på era röster...

    Svar: Exakt! Hoppas att våra utlandsröster gör någon skillnad🖕🖕🖕Håll tummarna!!
    Biggeros

    2018-09-10 | 06:11:41
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Vilka härliga platser ni besökte och det ser helt underbart ut! :-D Kramis

    Svar: Ronda är ett av Spaniens finaste sevärdhet. Min väninna och jag hade jätte trevlig vecka÷)Kram
    Biggeros

    2018-09-10 | 17:25:00
    Bloggadress: http://starbys.se
  • BP säger:

    Ja, vad gör man inte för att göra sin plikt att rösta. Din väninna njöt säkert av 90 minuter med vin i solen.
    Ett toppen besök i den mysiga staden Ronda. Den staden har allt - suveräna utsikter, byggnader och vilken charmig stadsmiljö. Toppen!

    Svar: Ronda är en riktigt idyllisk by och mycket turism. Jag förstår verkligen varför.Angående min väninna så tror jag inte hon led så värst ( då skulle det vara av hettan).
    Jo, minsann är det tvunget att göra sin plikt att lägga sin röst=)
    Biggeros

    2018-09-10 | 18:51:53
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Anette säger:

    Det tog lång tod för mig också att rösta. Mina röstkort ligger hemma i Bangkok så därför skulle jag försöka få nytt och förtidsrösta, det gick bra men tog tid.

    Vad kul att få besök av en "gammal" väninna och att liksom bara kunna fortsätta där ni slutade.

    Svar: Drygt när det tar sådan tid men man lärde att känna många som köade. Alla har ju ändå något gemensamt "rösta"
    Visst är det nimmt att bara snacka om allt som om det var igår. Nu är min väninna en väldigt öppen och social tjej÷)
    Biggeros

    2018-09-10 | 21:34:09
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se
  • ullie säger:

    låter så mysigt o ni har massa fina bilder o på er så fina

    bra man kan rösta ändå tycker ja hur det blir får de väl se nu har lera röstat fel så kaos

    kramar o fin tisdag

    Svar: Jag och min väninna hade en jätte mysig vecka och hann göra så mycket varje dag=)Idag får vi reda på slutresultatet. Håller tummarna 👍👍👍Kram
    Biggeros

    2018-09-10 | 23:10:28
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Anneli säger:

    Hola mi amiga =) Ja försöka lite kan jag ju göra =)

    Såna fina bilder,, vad tjusigt det var i Ronda.. Det är ju nåt ställe man kan åka till.. För 2 år sen,, eller är det 3 år sen så var jag o mamma i Mijas o det var så fint, helt otroligt.

    Jag väntar fortfarande på den stora vinsten,, då flyttar jag när den dimper ner =)

    Dröm Sött. Kramar ♥

    Svar: Drömmar måste man alltid ha och en dag kanske det går i uppfyllelse. Ronda tillhör Malaga provinsen och är inte allt för långt upp i bergen. En by som måste ses!!
    Hasta pronto mi amiga🤗
    Biggeros

    2018-09-11 | 01:19:07
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Tummar och tår hålls!

    Svar: Bara en dag kvar så får vi reda på slutresultatet 🤗
    Biggeros

    2018-09-11 | 10:04:13
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Petra Olsson säger:

    haha här tyckte jag våran kö på 20 min var lång:) så fint ni har det , kramar

    Svar: 20 minuter var nog det vi trodde att det skulle ta. Tji, fick vi!! Hursomhelst fick vi en mysig dag i Malaga och Ronda
    Biggeros

    2018-09-11 | 10:25:43
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Trevligt när man bara kan fortsätta babblandet där man slutade senast :-)

    Ronda är en himla trevlig stad, väl värd ett (eller flera) besök :-)

    Vi röstade på konsulatet här i Torrevieja, det tog väl max 10 minuter. Bekvämt och bra med hyfsad AC också. Fast jag hade som vanligt viften med mig också. Solfjädern, alltså :-D

    Svar: Jag hade glömt min solfjäder. Jag viftade istället med röstkortet. Alla medel är bra÷)Min väninna och jag conectar väldigt bra och dessutom har vi roligt!
    Ronda som sagt är en mysig by med många val av taverner.

    Skönt att det bara tog 10 minuter för er att rösta och att det finns en AC🤗
    Biggeros

    2018-09-11 | 11:08:54
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: