biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Inhägnat eller ej

Kategori: Min Blogg

 
 

Företeelsen med ett inhägnat område med låsta grindar där bara de boende kommer in har funnits länge i bland annat Sydamerika, USA och Sydafrika.

Även urbanisationer såsom i Spanien finns många.

Vi bor i en communidad med ca 80 hushåll. Det fungerar jätte bra.  Där finns en gemensam pool, lekpark och trädgårdsmästare etc

Det passar oss som alltid är på resande fot och vill ha bevakning samt säkerhet.

Generellt så väljer många detta boende som ett bra alternativ i Spanien. Vi håller även koll på alla grannar genom att ha en App som heter Wattsup som det finns både fördelar och nackdelar med att dela info emellan husägarna. Det finns dock nackdelar som även sprider gnäll och tillrättavisar många som gör fel.

Ex jakt på hemlösa katter, jakt på fartdårar på området, felparkeringar, festprissar, hundspillning eller lösa hundar som har smitit ut på området.

Du nåde vad det kan flippa ut ibland....

Som sagt så finns det fördelar med att ha en mur eller inhägnat bostadsområde/ bevakatområde som skyddar för de som vill skydda sig från rån, övergrepp och ligism. Önskan är fri hur man vill bo.

Nu har den även kommit till Gnosjö kommun, rapporterar SVT Nyheter Jönköping.

Det skyddade bostadsområdet som är helt privat och stängt för allmänheten ska rymma cirka 150 bostäder, lekplats, spa, boulebana samt en privat badplats. Det kommer även finnas en vaktmästare i området.

– Det handlar om trygghet. I den perfekta världen kan man lämna sin bil olåst, men så är inte verkligheten, säger Mikael Eliasson till SVT Nyheter Jönköping.

Avfärdar kritik

Intill bostadsområdet som kallas Strandudden ligger samhället Nissafors med cirka 300 invånare.

Kritiken mot gated  communities har ofta handlat om att de skapar klyftor mellan människor. Men Mikael Eliasson ser inget konstigt med att stänga in sig bakom murar och en grind.

– Det finns olika områden inom varje kommun, jag ser ingen skillnad i det. Man får röra sig här, hela strandpromenaden är för allmänheten också, men det är som vilken tomt som helst. Folk går ju inte in i trädgården hemma hos dig heller, säger han till SVT Jönköping.

Klart om två år

Och enligt honom är intresset stort. Redan ska flera danskar och boende både från kommunen och utanför ha hört av sig till honom.

Bostadsområdet planeras att bli klart om cirka två år.

Vad tycker ni om den omtalade diskussionen i Media om inhägnade community?

 
 
 
 
 
Visst är klyftan stor i Spanien men det blir bara fler och fler spanjorer som väljer att leva så här. Det finns olika priser på boende och beroende på var man väljer att bo. Nu stiger huspriserna i höjden i Spanien.
 
Vanligt är även att man har en privat sjukförsäkring men den allmänna sjukvården är oslagbar enligt mig.
Jag har erfarenhet och har provat den spanska sjukvården. Både sjukvård och personal är enastående och professionell.

Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Så konstig man är ...

    Jag är så van vid att se dessa gated communities att jag inte reagerar på dem. Men att ha det i Sverige? Helkonstigt!!!

    WhatsApp-grupper har verkligen både sina för- och nackdelar. :D Minns den som var i Svenska Skolan, den flippade ur en gång och många valde då att gå ur gruppen. Men jag tycker att det är jättebra med dessa grupper. Vi har till exempel en med bara vår lilla familj, sedan har vi en med mina föräldrar och bröder.

    Ha en härlig helg, nu ska jag snart dra igång grillen!

    Svar: Min man föreslår att även ha två grupper inom communidad. En för skitsnack som jag kan vara förutan och en bara för info. Visst jag reagerar heller inte med alla inhägnade community här i Spanien men visst kan jag förstå att dessa stängda områden kommer att blomma upp i Sverige. Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2018-10-06 | 17:22:34
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Haha! Tror han allvarligt att det skulle fungera?! "Vaddå, jag skäller ju på de som inte sköter sig - det är väl inte skitsnack!" :D

    Kanske det ska vara en där man bara kan ta emot av den som är administratör (ordförande i communidaden?) men inte svara? Fast den funktionen finns nog inte ...

    Svar: Visst kan man skicka direkt riktat till den som är skyldig men tyvärr så går allt ut i ethern. t.o.m bokstavligen "skitsnack". Ex - vems hund har bajsat utanför min port med fotobevis etc eller - vems katt är det som springer i min trädgård... vem har matat de hemlösa katterna utanför området etc ibland kan det bli lite för bra. Det är så jag menar. Jag klagar definitivt inte på om ungarna lever om sent på kvällen eller om det spelas lite musik på en lördag.Visst finns det en president för "communidaden" Han brukar styra upp saker och oftast får han ta allt. Tur man inte är ordförande för 80 hushåll som ska samsas. Det är många som har dragit sig ur Wattsup. Vi får mail månadsvis om info på budget det räcker och om vi behöver lägga ut ytterligare pengar för kommande projekt.
    Biggeros

    2018-10-06 | 18:08:33
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Lena i Wales säger:

    Jag är också så van vid gated communities att jag inte reagerar. Här i Spanien bor vi tyvärr inte så, för det behövs för säkerheten här. Så det är shutters och larm som gäller.
    Ju längre jag bor utomlands, ju mer inser jag hur knepigt Sverige är och att man reagerar så konstigt och insnöat. Kanske är det mig det är fel på, kan tydligen inte tänka svenskt längre och frågan är om jag egentligen vill det.
    Ha en skön söndag i vår härliga Spanien!

    Svar: Jag håller med dig till 100 procent. Jag var inte van med gated community tills jag kom till Spanien. Vi har järngrindar runt hela huset. Det måste finnas en anledning att de flesta husen är utrustad så. Jag tycker inte alls att det är nägot konstigt med att man väljer att bo så. Många som bor i storstäder har mur eller inhägnat runt innegården ( även lås till innergård och källare) och låsta portar med portlås i Sverige. Det är många som vill ha det så och att ha bevakning samt säkerhet. Jag tror att det är en tidsfråga att det kommer att byggas fler inhägnade områden i förorterna för de som vill leva så. Nu är man tvingad att ha larm på somliga ställen som ligger lite ödsligt. Kriminaliteten har tyvärr eskalerats i Sverige med ligor dvs från många östeuropeiska länder och även ligor från Irland. Ha en trevlig dag Lena!
    Biggeros

    2018-10-07 | 13:04:38
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Vi bor i ett eget litet, tonvikt på litet, hus i ett spanskt område och har ingen "gated community". Vi behöver det inte här. Detta är vår "sommarstuga" och inte vårt hem. Men grannsamverkan har vi verkligen. Alla hjälps åt på gatan/i närområdet och ser till varandras hus. Men var och en sköter sig helt själv och det passar oss. Gemensamma ytor behöver vi inte och behöver inte fråga om lov för något. Men i är ju inte här hela året.
    Vet att flera av våra vänner i Peking som bodde i villa bodde i "gated community" med vakter. Vi bodde inne i stan, Stureplansläge, och med bemannad recepetion.
    Vad gäller Sverige tycker jag det känns tveksamt. Ser ingen vinst med detta eller behov. Men bra för de som vill. Skulle inte vilja bo så i Stockholm. Vill ju ädr bo inne i stan och det gör jag ju.

    Svar: Som sagt vi som är ofta på resande fot och inte har någon släkting som kan titta till vårt hus passar detta boende bra för vår del. Det känns tryggt att ha ett område som är bevakat och att vi kan hjälpas åt att hålla efter varandras hus och även med en gemensam app.
    Biggeros

    2018-10-07 | 21:05:00
  • Jessica Högberg säger:

    Vad ska man säga... jag är mållös (i fallet gnosjö)...

    Svar: Jag ser inte det som ett problem i med det att jag själv bor i en gated community i Spanien.
    Biggeros

    2018-10-07 | 21:47:32
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Emma Engström säger:

    Hmm, väldigt intressant! Kram

    Svar: Jag ville gärna lyfta denna tråd i ett inlägg för att jag själv är öppen och positiv för gated community.
    Biggeros

    2018-10-08 | 22:21:39
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Jessica Högberg säger:

    Inte jag heller, utom i Gnosjö, för där känns det som det sker för att stänga ute alla som inte är renrasigt svenska, men jag hoppas vid gud att jag har fel...

    Svar: Ja, då hoppaa jag att du har fel för det vore ju ett dilemma. Här i Spanien så vill man bo säkert i de flesta fallen.
    Biggeros

    2018-10-10 | 09:48:05
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Hur stökigt kan det vara i Gnösjö=)

    Svar: Har ingen aning..För mig låter det som ett litet ställe i Småland🤔
    Biggeros

    2018-10-11 | 06:52:20
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, för mej också... men jag vet inte;)

    Svar: Hursomhelst är det intressant att följa medias utveckling av det kommande projeket Gnosjö
    Biggeros

    2018-10-12 | 10:39:03
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    si

    Svar: Annars så blåser det väldans mycket på Costa de la luz. Det är just nu mer intressant just nu. Lester har dragit in genom Portugal. Vi märker av ganska lite men visst blåste en aning i natt.
    Biggeros

    2018-10-14 | 10:31:04
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Tror jag det, hoppas Lester håller sej på avstånd!

    Svar: Jag tror att Portugal fick känna på mer av Lester....
    Biggeros

    2018-10-15 | 08:20:07
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: