biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Soledad

Kategori: Spaniens Sevilla

I fredags förmiddag  i Sevilla gick jag längs de smala gatorna.
Då mötte jag denna snälla Herre som ville visa mig in på den marockanska restaurangen. Jag avböjde snällt och fortsatte min promenad mot stan.
 
 
Promenaden ledde mig närmare stan och jag noterade en öppning som ledde in på en bakgård. Där både stod och satt folk i den inhägnade trädgården.
 
 
Soledad - ensamhet 
Solemne  triduo - Högtidlig Triduum

Triduum sacrumlatin "de tre heliga (påsk)dagarna", är en beteckning på Stilla veckans tre sista dagar:

Dagarna är i nutida praktik fyra, då de inleds med skärtorsdagens kvällsmässa och avslutas med vespern på Påskdagens kväll. 

Dessa ord stod det på en av de skyltarna som var fixerad på väggen. Då passar det utmärkt att gå till kyrkan och tillbe till de sina och prata med dem en liten stund i sin ensamhet.
 
 
Omringad av apelsinträd och en fontän som var placerad i mitten.
 
Jag kunde fortfarande inte urskilja fasaden från de andra byggnaderna. Så jag var tvungen att gå in genom den stora dörren
( nyfiken som jag är).
 
 
Där kunde man köpe ett ljus och tända samt be för de sina i andevärlden. En sk Pasión pågick innanför dörren och det var en kyrka som jag hade stött på via öppningen. Byggnaden såg inte ut som en katolsk kyrka.....
 
 
 Ta hand om er och hoppas att ni har grattat er far på Farsdag igår om han nu finns nära eller finns i era tankar. Så är det tanken som räknas och inte allt det där runt omkring som presenter.

Kommentarer

  • Jessica Högberg säger:

    Låter som ett fint ställe att tända ett ljus❤

    Svar: Ja, väldigt fridfullt😍
    Biggeros

    2018-11-12 | 19:49:05
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Veiken säger:

    En fin promenad på fars dag. Så rofyllda bilder!

    Svar: Härligt att ta en promenad och njuta av varandras sällskap. Det blev även en promenad för oss=)Ha en trevlig dag Veiken🤗
    Biggeros

    2018-11-13 | 01:40:20
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Tycka vad man vill om religion men ibland är det bra att bara skänka en tanke till andra när man är på en fin plats. Att tända ett ljus för någon tycker jag är en fin ritual.

    Svar: Jag har precis samma inställning som du. En väldigt fin gest att tända ett ljus på en rofyllt plats och tillbe samt ge lite extra tankar till sin anhörig. Jag är inte religiös men har alltid känt en trygg tillvaro i en katedral eller kyrka. Det är en plats där tankar kan flöda fritt i ett tyst rum. Ha en trevlig dag Emma🤗
    Biggeros

    2018-11-13 | 09:07:29
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com
  • znogge säger:

    Det finns många fina platser där man tända ett ljus och minnas.

    Kram

    Svar: Visst finns det många fridfulla platser där man kan tända ljus÷)Och man behöver inte vara speciellt kristen. God kväll🤗
    Kram
    Biggeros

    2018-11-14 | 21:00:40
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: