biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Edificios

Kategori: Spaniens Guadix

 
 
 
Katedral de Guadix
 
 
När jag var här sist för ca 2 år sedan så höll de på med arkeologiska utgrävningar....
Och se vad som kom upp till ytan....
 
 
Katedralen är det som man allra först lägger märke till när man kommer till Guadix. Guadix är känd för sina grotthus, terracotta och att byn ligger intil Sierra Nevada. En hyfsad dag tar det ca 30 minuter till Granada. Då lämnar jag över ratten till min man " Speedy Gonzales".
 
 
Jag älskar att studera allt från historiska byggnader till moderna.
 
 
Detta är en gammal (år 1491) kyrka som ligger på Plaza San Fransisco. Jag tycker den ser ut som ett ruckel.....
Den är inte funktionär numer men bilden på kyrkans säger någonting annat......
Vad jag förstår så gjordes kyrkan om till äldreboenden men det var länge sedan....Vad hände....
Det finns för många gamla byggnader som står öde. Tråkigt÷(
 
 
 
 
 
 
 
Ayuntamiento- Cityhall- Stadshuset
 
 
Nu har jag lärt mig något nytt vad denna symbol betyder och vad man kämpar emot....
 
 
Guadix
Mot  chauvistiskt våld riktat mot kvinnor och minderåriga.
 
 
Här tog jag en kopp kaffe och passade på att njuta av solen. Tyvärr så drar molnen ihop och det väntas regn under dagen.
Detta torg ligger precis nedanför hotellet och Calle Abentofails trappor.
 
 
Vilken detaljerad taknock...
 
 
 
Fasadens utsida får mig att vilja titta närmare på butikens insida.
Det är en bokhandel med nya och gamla böcker samt antikviteter.
Jag tror även att de har sk. Insamling till behövande....
 
Ni vet väl att årers julklapp kommer att vara något ting/ plagg
(in recykling) återanvändning. 
 
Bra det finns företag som ägnar sig åt insamlingar såsom Myrorna,  Röda Korset etc. Förra året hittade jag två fina plagg som var som nya÷)
Vi skänkte jätte mycket till Röda korset när vi flyttade.
De är alltid till någon nytta.
 
 
 

Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Vi försökte också skänka men problemet är att de har för mycket saker, hela serviser, bestick osv var inte av intresse. Böcker var värdelöst ... Kändes hemskt att kasta.

    Svar: Det förstår jag att man inte vill slänga något. De tog emot allt. Ingen var lyckligare än jag.🤗
    Biggeros

    2018-11-25 | 17:08:47
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com
  • Znogge säger:

    Visst är det bra när andra kan få användning av sakerna. Oftast är det inte slitet men man behöver ändå rensa ut. När det gäller årets julklapp tror jag inte alls att det stämmer.

    Kram

    Svar: Vem bestämmer egentligen vad som är årets jilklapp? Massmedia...Vi får nog se vad som kommer utpekas som julklapp år 2018..
    Vi brukar alltid önska oss ett nytt spel till jul🤗
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2018-11-25 | 17:45:18
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Vilka häftiga platser och intressant information :-D Kramis

    Svar: Det finns så mycket byggnader som står övergivna och bär på historia. En byggnad är inte lik den andra. Kram
    Biggeros

    2018-11-25 | 19:07:58
    Bloggadress: http://starbys.se
  • ullie säger:

    men åh wow vilka fina byggnader o så fina bilder

    kul o ha dej här kramar fina du

    Svar: Det finns så mycket gamla byggnader som bär på en historisk bakgrund. Mycket intressant. Kul att vara din bloggvän🤗Kram
    Biggeros

    2018-11-25 | 22:19:26
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • BP säger:

    Edificios av alla de slag gillar jag också. Tycker om hur du lagt upp inlägget, alltså du började med gamla nedgångna byggnader och visar sedan alla "skrytbyggen" som Ayuntamientot såklart. Där saknas då inte pengar till underhåll minsann;-)

    Ett härligt inlägg av en ganska så typisk spansk småstad.

    Svar: Katedraler och kyrkor i Spanien fattas inte pengar. Där glimmar det. I överdrift. Så tråkigt bara att se dessa ruiner och övergivna byggnader som kunde ha renoverats och givit någon husrum. Ayuntamiento brukar oftast vara palatsliknande och vara kärnbyggnaden i staden/ byn. Jag vet även att du gillar byggnader🤗
    Biggeros

    2018-11-25 | 23:25:57
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Jennifer säger:

    Underbara bilder, dit hade jag velat resa :)

    Svar: Kul att du har hittat tillbaka min vän🤗Du hade gillat Guadix och du hade kommit i trim i dessa backar. Det verkar inte bekomma lokalbefolkningen. Så kan man åka skidor i backen på nära avstånd och ändå lapa lite sol i dalen🤗
    Biggeros

    2018-11-26 | 04:46:59
    Bloggadress: http://missjennifer.se
  • Anette säger:

    Den där symbolen kan vi hoppas att få se mer av, kände inte till den.
    Vilken fin stad och hemtrevligt hotell du besöker just nu. Är dottern också med?

    Svar: Jag vill även se denna symbol ofta och hoppas att alla stöttar÷)Guadix är en mysig by eller stad. Min dotter kommer inte förrän senare. Längtar😍
    Biggeros

    2018-11-26 | 08:31:35
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Jag gillade Guadix jättemycket - vi passade på att bo i ett grottboende - himla mysigt och priset var överkomligt det med, 30 euro :-)

    Svar: Min man har även bott i grotta🤗🤗 (neanderthalaren).Tyvärr inte jag men det kommer säkert. Detta hotell är oxå väldigt mysigt men ingen grotta. Det är verkligen inte så dyrt så här års att bo på hotell. 30 euro är otroligt billigt🤗
    Biggeros

    2018-11-26 | 10:44:08
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: