biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Baños del Alcazar Califal

Kategori: Spaniens Cordoba

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vad jag förstår slipper jag aldrig undan ifrån den brutala tiden som jag har sett bilder på och läst dess historia.
 
 
 
 
 
 
 
 
Intressant att läsa att varmt bad användes oftast vid sjukdom och vid hälsoskäl. Kallt vatten och ångbad användes normalt för vanlig tvättrengöring.
 
 
 
Tyvärr är det svårt att visa hela taket på en och samma bild. 
 
 
 
 
 
 
Här ser ni en miniatyr ritning på var Arabiska  badet ligger i jämförelse till Mezquita och Alcazar.
 
 
 
 
Så det kungliga baden användes bara av Califen själv och hans familj.
Även hölls viktiga möten för parlamentsledare på badstället. Inga slavar fick bada förutom att se till att alla andra blev uppassade. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Från början trodde jag att om jag följde denna gång (ner under marken) skulle leda mig till ett tjusigt  Paradis "arabiskt  bad " med snygga, manliga, muskelösa brunbrända män. Som skulle omsvärma mig och serva mig som om jag vore kunglig med örtte och charm. Därefter skulle de massera mig med deras starka nypor  med doftande aromatiska oljor.....
 
 
Tji fick jag!!
Jag fick bara höra en  gammal uttjatad historia om att det har en gång för länge sedan funnits ett arabiskt bad just här.
Vad jag möttes av var bara marmorpelare, stenar, urgrävningar, bilder, modeller och historia.
Det blev varken något arabiskt bad, massage eller doftande oljor.
 
 
Däremot vet jag att det finns arabiskt  bad på ett annat ställe.
Skulle det vara något?
 
 

Kommentarer

  • BP säger:

    Du gick visserligen miste om ett arabiskt bad, massage och doftande oljor, men herregud så intressant och imponerande bygget och utsmyckningarna var. För att inte tala om hur vattnet distribuerades. Otroligt imponerande måste jag säga.

    Svar: De visste vad de gjorde redan på den tiden. Väldigt intressant att få ta del av hur vattenledningarna byggdes och mycket ser fortfarande ut som den tiden. Även hur de eldade i vedspisarna för att få varmvatten. Jag om någon nöjer mig för denna gång och har tagit ett varmt bad istället. Jag är ju väldigt förtjust i dessa marmorpelare och utsmyckningarna. Trevlig kväll!!!!
    Biggeros

    2018-03-14 | 20:32:23
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Netti Starby säger:

    Usch det är verkligen hemskt men väldigt intressant! Kramis

    Svar: Väldigt intressant hur de löste såsom vattenledning och uppvärmning vid den tidsepoken.Kram🤗
    Biggeros

    2018-03-15 | 06:59:52
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Jessica Högberg säger:

    Inte en enda liten brunbränd snygging? 😨

    Svar: Nej, Jessica=(De kanske gömde sig någonstans...
    Men, jag slapp åtminstone betala för rundturen=)
    Biggeros

    2018-03-15 | 09:29:11
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Córdoba har verkligen mycket att bjuda på. Utom just det du var ute efter då... ;-)

    Svar: Ja, jag hamnade på fel ställe och trodde det var arabiskt bad. Ja, jag fick mig ännu en lektion historia. Jag får ut och söka igen....
    Biggeros

    2018-03-15 | 10:57:24
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Miss Jennifer säger:

    Hamam har jag alltid velat besöka, vi har ett här i Helsingborg men jag vet inte om det är så bra..

    Svar: Det finns Hammam lite överallt i Spanien och är rätt så dyrt. Om man såväl vill ha hela paketet.
    Biggeros

    2018-03-15 | 11:43:30
    Bloggadress: http://missjennifer.se
  • Sussi säger:

    Tur tider har ändrats. Kallt bad låter inte trevligt till vardags ;) Vilket mysigt ställe..

    Svar: Nej, jag vill helst ha ett varmt bad nu när det regnar hela dagarna. Ja, tyvärr var det vintertider som gällde och jag hade inte kommit fel.
    Biggeros

    2018-03-15 | 12:24:56
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma

Kommentera inlägget här: