biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Al-Andalus

Kategori: Spaniens Cordoba

 
Córdoba stad är även känd för sina hästar. Jag bor även i en stad Jerez som är känd för sina fina hästar.
 
 
 
 
När jag var förbi Córdoba  Informationscenter så kunde jag även njuta av historia om Córdoba.
 
 
 
 
 
 
 
 

This plump, green olive is known for its large size and pimento filling. Like the Spanish Manzanilla, the Queen is a common olive that hails from the region of Sevilla.

ORIGIN
Andalucia, Spain (near Sevilla)

DELALLO VARIETIES
Stuffed Queen Olives, Blue Cheese Stuffed Olives, Hot Pitted Olive Salad.

QUICK FACTS

  • Hues ranging from light straw green to green.
  • A large olive—typically bigger than the Spanish Manzanilla.
  • Commonly stuffed with pimento pepper and skewered in martinis.
  • Cured in the Spanish style, where olives are first dipped in a quick bath of caustic soda, or lye, for de-bittering. Olives are thoroughly rinsed, then fermented in natural sea salt brine for 3-4 months.
 
 
 
 
Grunden eller fundamentet från den gamla brons port.
 
Jag som skulle bara gå in och förhöra mig om var man köper biljetter till riddarföreställningen. Tyvärr blev det inga biljetter men istället blev det en liten allmänbildning och rundvandring.
Idag bjuder Córdoba på något finare väder än på länge. Jag har redan ätit frukost ute och gått 8, 5 km.

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Vad kul att det blev ändå en allmänbildning :-D Kramis

    Svar: Man kan aldrig få nog med info=) Kramiz
    Biggeros

    2018-03-12 | 16:39:58
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Synd på biljetterna men an allmänbildande rundvandring var verkligen inte fel det heller!

    Kram

    Svar: Man lär sig alltid något nytt varje dag=) Kram
    Biggeros

    2018-03-12 | 17:02:09
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Ja, i dag kunde jag till och med sitta ute en stund och äta lunch i solen! Sedan gick den i moln igen ...

    Den som har skrivit texten om oliver borde lära sig att sätta punkt. Det var en hopplöst lång mening där! :)

    Mmmmm ... oliver ... Tror jag ska gå och ta mig en!

    Svar: Att det inte blev någon punkt kan nog bero på att faktan om oliver var punktade till en början. Tack för påvisningen 😉Härligt att du lyckats sitta ute mellan molnen. Idag har det varit uppehåll från regnet=)
    Biggeros

    2018-03-12 | 19:08:11
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • BP säger:

    Cordoba - hästens huvudstad. Där ser man! Å tänk - du ville köpa biljetter och fick fylla på ditt förråd för allmänbildning. Å det fick jag och dina läsare ju också. Tack för det:-)

    Svar: Ja, utan jag visste det från början att även Córdoba är känt för sina hästar var även nytt för mig=)Visst är det aldrig försent att lära sig något nytt.
    Biggeros

    2018-03-12 | 19:50:49
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Anneli säger:

    Kan du tänka dig att det var först förra sommaren som jag åt en oliv o det var ganska gott =) Har aldrig ätit nån innan så det var spännande =)

    Jag längtar så efter Fuengirola, sommar, värme, det älskvärda folket, ja allt är underbart. Tänk om jag hade pengar, då hade jag flyttat till Spanien.

    Ha en mysig kväll kramar ♥

    Svar: Jag förstår att du längtar efter sol och värme. Här är det just en lång regnperiod. Regn behövs verkligen. Oliver kan smaka så olika beroende på inläggning. Jag provade på svarta oliver i Portugal när vi bodde där. De var bland de godaste oliver jag har ätit=)Kram
    Biggeros

    2018-03-12 | 20:22:23
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Ditte säger:

    Vad bra att du gick in här på turistbyrån! Nu vet jag betydligt mer om Cordoba. Men sen ska man helst minnas det också.
    Hästar och Cordoba kände jag till och lite mer, men historia vill jag ofta hänga upp på något öfr att minnas den och nu fick jag lite galgar med på köpet. Alltså via ditt besök på turistbyrån.
    Kram!

    Svar: Alltid så lär man sig något nytt. Vilket jag gör genom dina inlägg. Det är härligt att dela med sig av fakta samt bilder och speciellt när man får kredit för det. Ha en bra Tisdag Ditte. Jag kan tänka mig att du har mycket att göra inför Pekingresan/ kram
    Biggeros

    2018-03-12 | 23:55:03
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ama de casa säger:

    Oj! Duktigt att gå så långt redan på morgonen! :-) Jag älskade hästarna i Jerez, fast Anders var mindre imponerad över det som han kallade "silly walks" ;-) Men han tycker såklart att hästarna är fina (han skulle bara våga annat... ;-) :-D )

    Svar: Somliga kallar det för dressyr och Anders kallar det för Silly Walks. Jag tror inte det är något för Mr U heller. Visst är det tjusigt! Det kan man ju inte sticka under stolen. Ja, jag har bildat en grupp på FB där jag utmanar mina vänner och även mig själv att uppnå mina mål till sommaren. Jag utmanar de månad för månad. Där ingår min dagliga PW och träning. Även att välja bra kost. Det är tufft men det ska gå🤗
    Biggeros

    2018-03-13 | 10:57:54
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    allmänbildning och rundvandring låter ju som ett bra alternativ;) Sol låter underbart härligt, här viner snön runt knutarna...

    Svar: Här väntas regn igen men ingen snö. Visst är det ett kombinerat bra val. Motion för kroppen och hjärngymnastik=D
    Biggeros

    2018-03-13 | 12:43:24
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: