biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Happiness

Kategori: Spaniens Zaragoza

Aljafería är ett palats som är befäst i Zaragoza i den andra halvan av 1100- talet på ett initiativ av Al-Muqtadir som var bostad av kungar som hudíes av Saraqusta .
 Detta rekreationspalats (kallat "Qasr al-Surur" eller Palace of Happiness) återspeglar den prakt som Taifa- riket nått under perioden med sin maximala politiska och kulturella storhetstid
 
lånad bild
 
 
lånad bild
 
 
 
 
 
 
Igår började vi vår bilfärd mot Zaragoza som tog ca 8 1/2  timmar med ett stopp. 
Efter att checkat in på Tryp hotell 
(i utkanten av Zaragoza) promenerade vi till palatset. Palatset ligger ca 15 minuter gångväg från hotellet.
Från avstånd (inte mindre än från hängbron som leder över till tåg/ buss stationen )  så kan man skymta  en legoliknande byggnad som är i själva verket är Tryp hotells fasad. Där ska vi bo 2 dygn.
 
 
 
 Tro inte att detta är första gången jag är i Zaragoza. Nej, det är nämligen 3: e gången som jag har satt min fot här och fler avtryck blir det säkert. Idag kommer det bli många fotsteg registrerade på min Garmin klocka. Det brukar bli så första dagen på sightseeing.
Håll till godo🤗
 
 
 
 

Kommentarer

  • Petra Olsson säger:

    Underbart och vilken legobyggnad :) på de sista bilderna:) kramar

    Svar: Visst är byggnaden ovanlig. Jag ska ta mer bilder på nära håll=)
    Biggeros

    2018-06-05 | 10:07:42
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Det var verkligen ett annorlunda hotell, på utsidan i alla fall! Palatset såg intressant ut och taket på den första bilden är så vackert!

    Kram

    Svar: Ja, hotellet ser ut som ett legobygge!!Visst är taket tjusigt i parlamentet. Tyvärr hann jag inte gå in i byggnaden.
    Kram
    Biggeros

    2018-06-05 | 13:33:01
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Gillar fotot där på du står på gångplankorna. Du till och med färgmatchade!

    Svar: Du ska veta att plankorna inte var så säkra där de låg. Man får ju hoppas att det finns mycket stabilare material än plankorna dvs.Ja, jag matchade himlen och den var blå för en gång skull🤗
    Biggeros

    2018-06-05 | 16:26:57
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Anette säger:

    Vår yngsta dotter var där som utbytesstudent, men jag känner inte igen en enda bild. Hon var sjutton så hennes bilder visade helt andra saker.
    Vi hade också Laura från Zaragoza hos oss, oj vad man måste läspa på stadens namn ;)

    Svar: Ja, det är sant🤗 Inte är en 17 åring intressersd av kulturella saker...eller...Vi har vänner som har bott här och har flyttat till Jerez där vi bor. De tyckte att det var tid att göra något nytt och vidga vyerna=) En hemskt fin stad!
    Biggeros

    2018-06-05 | 16:39:13
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Ditte säger:

    Vad trevligt att få följa med dig till Zaragoza, en stad där jag ännu inte varit. Palatset ser jättespännande ut så där skulle jag kunnat tillbringa en hel del tid.
    Ert hotell ser lustigt ut, just som en legobyggnad. Kul med hotell som sticker ut. Kanske gör det det även inredningsmässsigt. I positiv anda.
    Önskar dig ett par fina dagar här.
    Kram!

    Svar: Palatset hann jag tyvärr inte besöka inuti. Annars promenerade jag till Plaza Pilar och Plaza España. Zaragoza är en fin stad Ditte. Värt ett besök🤗Kram
    Biggeros

    2018-06-05 | 23:13:15
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • FREEDOMtravel säger:

    Oj vad pampigt! Detta skulle jag vilja se! :)

    Svar: Zaragoza är en en fin stad i Spanien inget snack om det. Jag fick se det jag ville se på kort tid=)
    Biggeros

    2018-06-06 | 09:46:58
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • Ama de casa säger:

    Zaragoza är verkligen en trevlig stad som jag gärna skulle besöka igen :-)
    Och visst blir det många steg när man är ute på vift :-D

    Svar: Ja, det blev mer än 13.000 steg och jag har sett det jag vill se från Zaragoza÷)Igår var det även varmt och Skönt 🤗
    Biggeros

    2018-06-06 | 10:03:31
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: