biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Halv åtta

Kategori: La Casa

För en vecka sedan  (noga räknat) slog jag på hotellets  HC  centers tunna TVskärm som visade en av många matprogram. Jag är inte så impad av alla kockar av alla slag som visar sin koktalang och färdighet på de flesta kanalerna. Även i Spanien.....
 
Till min förvåning visade de även "halv åtta" i Spanien.
 
 
Kom och ät middag med mig
När jag bodde i Sverige kunde det hända att jag följde  ett och annat avsnitt och ibland föll mig något avsnitt mer i smaken. 
Såsom denna gång fastnade jag framför skärmen och kunde inte slita mig. Jag förstod mer eller mindre det mesta som sades och visades. Jag förstod tydligt att en person var även mer eller mindre på hugget och utmärkande. Så programmet handlade inte så mycket om att döma kvaliten på middagen utan på hur de kunde samsas under en hel kväll. 
 
 
Matens kvalité såg väl bra ut men inget märkvärdigt.
Under kvällens lopp dracks det även mycket vin och såklart höjdes inte bara glasen i höjden utan även de spanska tonerna. Då menar jag inte sångtoner.....
Väldigt underhållande.
 
Nu har vi bytt ut vår 20 års gamla soffa till en ny. Somsagt så är det svårt att skiljas från vissa saker, såsom denna gröna soffa.
 
 
Den har varit med om mycket men nu var det dax att köpa en ny.
 
 
Transportkillarna från möbelfirman hämtade vår gamla så vi slapp besväret  med att förhöra oss hur vi skulle bli av med möblerna. Det känns ju inte som om man vill kasta den bakom containern. Dock fick vi ligga på golvet en dag i väntan på den nya soffan.
 
 
 
Fördelen med den nya soffan är att vi kan förlänga sitsen så att den blir bredare. Liksom en enda skön säng.
 
Förhoppningsvis  håller  även  denna i 20 år till.
 
 

Kommentarer

  • Boel säger:

    Wow, vilken soffa!

    Svar: Ibland är det nödvändigt att göra sig av ned det gamla och in med det nya 🤗
    Biggeros

    2018-01-16 | 16:47:06
  • Boel säger:

    Wow, vilken soffa!

    Svar: Jag sitter in den just nu och jag ska nog trivas i den nya😍Hoppas allt är bra med dig/ kram
    Biggeros

    2018-01-16 | 16:47:21
  • Znogge säger:

    "Halv åtta hos mig" går nog i flera länder. Minns att jag också sett det utomlands...

    Soffan är hur snygg som helst så den kan ni vara nöjda med men visst tar det lite tid att "sitta in sig"!

    Kram

    Svar: Jo, visst tar det tid att sitta in sig. Den förra var ju redigt insutten=)Kul när de sänder halv åtta i andra länder och jämföra och se deras tre meny rätter.
    Kram
    Biggeros

    2018-01-16 | 18:27:56
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Jättesnygg soffa och bra att sitsen kan ändras. Ni kommer snart att vara vän med denna också. Men svårt att skiljas från en trotjänare är det ju. (Tycker det är väldigt bra med Spanien att de som levererar gärna tar med sig det "gamla" bort. Perfekt! )

    Halv åtta har jag också sett utomlands, dock ntei Spanien. Men ska nu titta efter det på spansk tv. Bra att lyssna och lära sig lite mer spanska. Och att det är roligt är ju inte heller fel.
    Kram!

    Svar: Visst är det bra att de fraktar bort det gamla !!Jag vet faktiskt inte var den närmaste sopstation ligger. Många bara slänger gammalt ute i det fria. Vad hemskt det kan se ut på vissa grönområden.
    Visst är det roligt att följa med ett liknande ”halv åtta ” program på ett annat språk och jämföra med den svenska varianten. Jag har sett något liknande i England=)
    Här var de kanske lite tuffare i bedömningen och tjafsade för mycket under middagen.
    Visst är det ändå käckt att få ta del av en hemma kock och få se vad de kokar ihop.
    Ha en trevlig dag/ kram
    Biggeros

    2018-01-16 | 22:36:04
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • ullie säger:

    wow va snygg soffa hoppas den kommer bli jätte bra <3

    men oj va skoj o hitta ett liknade program vi hittade oxå ett engelskt halv åtta hos mej typ men nä de fick typ en trea på maten o nä verkade inte skoj håller mej till det svenska ja me

    Svar: Denna soffa ska nog bli väl insuttenJag föredrar nog den svenska ”halv åtta”
    Nu tycker jag även att Sverige har en matkultur som heter duga. Visst är det ändå roligt med variation=)kramiz
    Biggeros

    2018-01-17 | 00:56:24
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Annelie säger:

    Er nya soffa ser ut att vara väldigt bekväm och den är supersnygg.
    Kramen Annelie

    Svar: Jag gillar verkligen designen på den nya soffan och den är bekväm=)Trevlig dag/ kram
    Biggeros

    2018-01-17 | 07:05:38
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657
  • Anette säger:

    Jag har faktiskt ett par bekanta som varit med i Halv åtta.....
    Håller annars med dig om att man tröttnat på alla dessa matlagningsprogram.
    Jättesnygg soffa

    Svar: Så trevligt att du har TV kändisar som har varit med på Halv åtta!!!Visst är det så att även i Spanien sänds även många matlagningsprogram på många kanaler. Det kan bli lite för bra av det goda=/
    Biggeros

    2018-01-17 | 09:37:45
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    super snygg!! ja vi väntar ännu på vår som kommer vecka 7 tror jag o sen bordet är här nu men det får vänta att ställas fram till soffan är kommen :) skall bli kul kram å fin onsdag <3

    Svar: Så spännande att få se vad för soffa du har valt!!!Ha en trevlig Torsdag vännen/ kram
    Biggeros

    2018-01-17 | 10:29:58
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Dixi Wonderland säger:

    Alltid roligt med nya möbler :D

    Svar: Visst är det roligt med nytt och variation!!!
    Biggeros

    2018-01-17 | 10:54:27
    Bloggadress: http://dixiwonderland.com/
  • Ami säger:

    Soffan var jättesnygg! Roligt att förnya sig lite ibland!
    Kram

    Svar: Det känns bra att ha slängt ut den gamla och in med lite nytt!!!!Kram
    Biggeros

    2018-01-17 | 10:56:42
    Bloggadress: http://https://rendahlispanien.wordpress.com/
  • Ama de casa säger:

    Vilken fin soffa! Fast den gamla såg ut att kunna hålla i flera år till :-)

    Jag hade på spanska TV-n i bakgrunden en dag och när jag tittade upp och fick se landskyrkan i Skellefteå blev jag en anings förvånad. Sen fortsatte spanjorerna att kolla runt i norra Sverige och bland annat åka snöskoter. Haha! Jag hade inte förväntat mig att se mina gamla hemtrakter på TV här :-D

    Svar: Även om soffan hade hållet ett par år till så såg den sliten ut på nära håll. Dessutom var det dax att byta ut den gamla till något nytt=)Visst är det helt fantastiskt att de sänder Skellefteå på spansk TV. Jag kan tro du blev nostalgisk Ama=) Jag fick även äran att se dina hemtrakter för några år sedan. Då vi även besökte min svärmors by som barn. Vi stannade även förbi Burträsk och köpte ost och körde vidare till Bursiljum och hälsade på min svärmors släktingar. Alla var i princip släkt med alla. Jag förstår att denna resa var guld värt för svärmor=)
    Biggeros

    2018-01-17 | 11:23:35
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Ser inte ut som det är något att klaga på med den nya soffan, lugn, den blir också insutten snart;)
    Halv åtta hos mej kan vara ett kul program=)

    Svar: Soffan var ett gott val och blir nog insutten efter ett tag=)Jag gillar Halv åtta för att det blir så personligt att visa en riktigt hemmalagad meny kombinerad i en trivsam miljö. I Sverige bedöms menyerna ganska så givmilt med höga poäng. I Spanien var de ganska så snåla med att ge höga poäng. De var mest irriterade på värden. Ändå kul att få se en utländsk variant på Halv åtta=)
    Biggeros

    2018-01-17 | 17:03:11
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Vad fin soffa Ni har köpt passar bra in i rummet kram Mamma

    Svar: Soffan smälter in i vårt vardagsrum. Jag gillar designen på den nya. Visst var det dax att byta ut till något nytt// kram
    Biggeros

    2018-01-17 | 18:39:52
  • Moa säger:

    Himla fint ni har det 😍

    Svar: Tack Moa!!!Ha en trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2018-01-18 | 17:56:31
    Bloggadress: http://nouw.com/moamedalicia
  • Mia Ahlstrand säger:

    Stor och rymlig soffa! Matlagningsprogram är roligt, men jag tar mig sällan tid att kolla. Kul att du hänger med trots spanskan. Jag kunde inte ett ord men när vi åkte till Sydamerika i 10 veckor lärde jag mig lite lite så vi klarade att beställa, köpa bussbiljetter etc. Där var de inte så duktiga på engelska... Önskar dig en trevlig helg!

    Svar: Är nöjd med vår nya soffa!!För att lära sig spanska så är det bra att vistas i ett spansk talande land. Jag skulle vilkja åka till Sydamerika 🤗
    Tyvärr är spanjorerna generellt dåliga på engelska. Trevlig kväll//kram
    Biggeros

    2018-01-19 | 23:03:09
    Bloggadress: http://miasmix.blogg.se/
  • Christine - 29° säger:

    Mycket snygg soffa! :)
    Och kul med Halv 8, hade ingen aning om att det gick i Spanien också. Vad gäller den svenska varianten så är det inget jag tittar på men ibland råkar det "stå på" och då kan det faktiskt va lite underhållande. (Vågar väl inte säga annat när en av min vänner jobbar med just det programmet. Ha, ha!)

    Svar: Trevligt att du känner de som håller i Halv åtta!!! Ibland kan det vara underhållande. Är väldigt nöjd med vår nya soffa!!!
    Kram
    Biggeros

    2018-01-20 | 09:45:44
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Lena i Wales säger:

    Ska komma ihåg att se detta en gång.
    Finns samma koncept i UK, fast där tycker jag att det har urartat till att deltagarna ska bli så fulla som möjligt och uppföra sig så illa som möjligt.
    Fin soffa!!!
    Ha en skön söndag i solen önskar Lena från Marbella

    Svar: Så tråkigt att det engelska halv åtta har urartat =(Du får kolla upp det spanska=)
    Idag har det varit en solig dag i Cordoba. Ha en fortsatt trevlig tid i Malaga!!
    Kram
    Biggeros

    2018-01-21 | 10:25:08
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: