biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Rudolfo

Kategori: Spaniens Guadix

 
 

San  Francisco  Javier


Han föddes 1506 i staden Javier Navarra (Spanien).

Han kom från en välskött familj och studerade på det nya universitetet i Paris. Där sammanföll han med Inigo de Loyola, som kommer att undergräva hans andliga studerande och kan övertyga honom om temporalitet jordiska ägodelar

( "Vad är användningen av att vinna världen om du förlorar din själ") 

Fortfarande har det att göra med att få Kristi budskap till alla folk. Med en överväldigande energi har Javier verk i grundandet av Society of Jesus (jesuiterna) och började arbetet med evangelisation Tireless. Hans resa tar honom halva världen från Godahoppsudden till Indien eller Japan. Javier har lämnat djupa spår i alla städer som han har besökt. Ivrig att fortsätta sprida budskapet om Jesus.

"Dör jag vid portarna till Kina den dagen idag som 1552"

Han är beskyddare (Saint) av uppdrag och i den autonoma regionen Navarra.

Så idag firas denna dag i Spanien. Många affärer har öppet och många andra har valt att ha stängt. I December månad inleds av många röda dagar.

 
 
 
 
Grottbjörnens folk...
Det är mer och närmare bestämt Guadixer som bor i dessa grottbostäder.
Isolerat och bra kan jag tänka mig men under en kall vinterdag i Guadix får man nog hjälpas åt att hålla värmen på ett eller annat vis.
 
 
 
 
 
Idag gick jag runt Alcazaba och man kan tyvärr inte komma in för att få en extra koll på de moriska ruinerna. Håll till godo!
 
 
 
Bland de moriska ruinerna finner jag även Andalusiska ruiner.
 
 
Här en utsiktplats från Katedralen.
 
 
Santa is coming to town and stops by  Rudolfo
 
 
 

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Vilken intressant historia du delar med dig av! :-D Kramis

    Svar: Tack vännen!! Så roligt att få dela med mig av mina historiska resor i Spanien 🤗Kram
    Biggeros

    2018-12-04 | 06:41:28
    Bloggadress: http://starbys.se

Kommentera inlägget här: