biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Flickan i Havanna

Kategori: Mitt val av Kultur

 
 
Idag är det 1 advent och de flesta har fått upp alla dekorationer. Jag tog fram ljus, dukar och min lilla gran innan vi begav oss till Guadix. När jag kommer hem ska jag leta fram stjärnan och IKEAstaken med batteridrivna ljusen. Sedan ska jag pynta den lilla granen. Jag som trodde att jag skulle skippa alla dekorationer, klappar och julmat i år....
Som det kan bli...
 
 
 
Min IG vän Lennart trodde det var självaste Evert  Taube 
( förevigad) som står fastgjuten på trottoaren i Guadix...
Jag har en av hans förevigade  verk som kan komma till pass en sådan här kall och mörk söndag.
En av våra svenska, folkkära trubadurer som står mig nära mitt hjärtat.
 

Flickan I Havanna lyrics

Flickan i Havanna,
hon har inga pengar kvar,
sitter i ett fönster,
vinkar år en karl.
Kom du glade sjömatros,
du ska få min röda ros!
Jag är vacker!
Du är ung!
Sjung, av hjärtat, sjung!
Flickan i Havanna
stänger dörrn av cederträ.
Sjömannen är inne,
flickan på hans knä.
Vill du bli mitt hjärtas kung?
Har du pengar i din pung?
Jag är vacker!
Du är ung!
Sjung, av hjärtat, sjung!
Flickan i Havanna
hörer då en sjömans röst.
Pengar har jag inga,
men en sak till tröst.
Och utur sin jacka blå
tager han det hon ska få.
Du är vacker!
Du är ung!
Sjung, av hjärtat, sjung!
Flickan i Havanna
skådar då med tjusad blick
ringen med rubiner,
som hon genast fick.
Ringen kostar femton pund!
Stanna du - en liten stund.
Jag är vacker!
Du är ung!
Sjung, av hjärtat, sjung!
Flickan i Havanna
hon har inga pengar kvar,
sitter i ett fönster,
vinkar åt en karl.
Handen prydes av en ring
och kring barmen crepe de chine.
Jag är vacker!
Jag är ung!
Sjung, av hjärtat, sjung!

 

Kommentarer

  • Eva`s blogg säger:

    he he ja den låten har man sjungit i sina dar, mysigt du skall ha det o fint ljus hoppas du får en fin 1 advent kram

    Svar: Jag var så nära att köpa detta "unreal" ljus. Tyvärr tyckte jag det var alltför dyrt så jag förevigade ljuset istället🤗Snyggt!!Jag har även sjungit många av Taubes visor. Nostalgi!
    Kram
    Biggeros

    2018-12-02 | 10:37:54
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Jag tror inte du är allt för ledsen att "Inte slippa" 😉

    Svar: Nej, inte det minsta😀😀😀
    Biggeros

    2018-12-02 | 13:56:42
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Vilken fin staty på Taube. Julmat är inget för mig men annars så köper jag konceptet ;-)

    Kram och god första advent!

    Svar: Jag kommer oxå vara sparsam i år när det gäller julmat. Dopp i grytan och skinka är det bästa=)Trevlig advent🤗
    Kram
    Biggeros

    2018-12-02 | 14:20:20
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Vad mysigt att du har jul pyntat och den där texten på sången är så himla fin! :-D Kramis

    Svar: Taube är den bäste!! Jag ska fortsätta att pynta lite mer÷)
    Kram 🤗
    Biggeros

    2018-12-02 | 15:18:26
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Emma Engström säger:

    Denna hörde man mest som liten! :D

    Svar: Evert Taubes visor har man vuxit upp till. Många bra visor som är bra. Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2018-12-02 | 17:28:09
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • blondina säger:

    Härliga bilder :) den här årstiden är så mysigt :) idag julpyntade jag och sambon, snacka om myskänsla i hela kroppen :) ha en underbar kväll fina du

    Svar: Nu är den mörka årstiden som bäst när man har ljusstakar och stjärnor i fönstret. Det blir inte riktigt samma sak i Spanien. Härligt med att julpynta sitt hem÷)Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2018-12-02 | 18:45:45
    Bloggadress: http://blondinas.se
  • BP säger:

    Statyn är riktigt bra. Även där är spanjorer mästare. Statyer är otroligt naturtrogna.
    Julpynt är inget för oss. Julmat däremot blir det såklart, en jul utan julskinka och lutfisk är liksom ingen jul.

    Svar: Ingen jul utan julskinka och dopp. I år blir det inte så mycket pynt för jag kommer inte vara hemma så mycket. Lite och lagom÷)Statyer finns det gott om. Varje gång jag ser "Taube" på långt håll så tror jag det är en riktig gubbe. Trevlig adventskväll🤗
    Biggeros

    2018-12-02 | 20:15:55
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • ullie säger:

    ja men sången känner man igen första två raderna vinkar åt en karl o sen ha ha alltid så .. ¨
    tack vännen . i dec kommer ofta ett inlägg me fina bilder o ett inlägg lite mera skriva =)

    må så gott raring kramar

    Svar: Ja, visst kännee man igen visan och lite av texten. Hab har ju skrivit så många verk.Jag ser fram emot dina inlägg med jul inspiration // kram
    Biggeros

    2018-12-02 | 22:34:17
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Suzanne säger:

    För mig är julen fridfull och jag personligen tycker om den och pynta är så mysigt :D

    Svar: Julen är en lugn och fridfull dag. Då vi spelar mycket musik, spelar spel och äter. Ha en bra måndag vännen😍
    Biggeros

    2018-12-03 | 09:46:56
    Bloggadress: http://www.missphilipsen.se
  • Ama de casa säger:

    Den gubben minns jag! Tyckte också att han påminde om Evert. Har ett foto på honom när han minglar lite med Anders ;-)

    Ha en härlig start på veckan!

    Svar: Visst är Guadix gubben lik Herr Taube...Jag har tyvärr inte minglat med honom ännu...
    Kanske en annan gång....
    Detsamma till Ama en riktigt mysig vecka🤗
    Biggeros

    2018-12-03 | 10:02:35
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Anette säger:

    Lite fint pynt kan väl aldrig skada.
    Det livar upp.

    Svar: Den här årstiden så livar det upp ändå. Visst hade man velat ha lite snö oxå🤗Man kan inte få allt!
    Biggeros

    2018-12-03 | 11:05:33
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se

Kommentera inlägget här: