biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Don Quijote och hans släptåg

Kategori: Spaniens Ciudad Real

Utanför parken där jag brukar utföra min dagliga PW så är Don  Quijote muséet  placerat. 
 
 
Jag ser baksidan av muséet och även en fin utsmyckad gammal dörr som är igenbommad.
 
 
Öppettiderna är i princip hela dagen förutom lunchstängt.
 
 
På baksidan fastnar blicken direkt på Sancho  Panza
Och Don  Quijote 
 
 
 
 
 
Även en träskulptur som vakar över framsidan av den gigantiska parken. Den äldre konstnären
  ( med rock och hatt) utför något arbete varje dag när han förmår.
 
 
Vad jag kan urskilja är att det är två män som håller upp det som finns kvar av trädet. Jätte fint konstverk.
 
 
Här sitter skaparen av Don Quijote och vilar på innergården.
 
 
 Don Quijote (Don Quixote med dåtida spanskstavning), är en spansk roman i två delar från 1605 och 1615, skriven av Miguel Cervantes. Dess fullständiga titel är Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha, eller i Edvard Lidforss första svenska översättning Den sinnrike junkern Don Quijote af La Mancha.
 
 
Här står Don  Quijote han själv och visar in besökarna  till Museet. Mer om det kommer i ett inlägg framöver. 
 
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Don Quijote med sällskap verkar finnas i många spanska städer men i olika omfattning. Har sett honom med följe bl.a. i Madrid och Valencia och nu har du honom med här. Men han är ju en trevlig bekantskap som soanjorerna är stolta över. Jag hade gärna besökt museet här, dock är det lite långt bort.
    Jättefina bilder!
    Önskar dig en trevlig helg.
    Londonkram

    Svar: Muséet ligger lite för långt ifrån London. Visst är spanjorerna stolta över deras historiska artister. Jag ska besöka detta museum framöver efter jag kommer hem från min resa från kallare breddgrader. Kram frå Ciudad Real 🤗
    Biggeros

    2018-04-06 | 18:54:12
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • BP säger:

    Ytterligare ett suveränt inlägg med bilder som bevisar det jag sagt sååååå många gånger: spanjorer kan det där med skulpturer! Trädutsmyckningen är enastående!

    Åsså skrattade jag gott åt din mening "Öppettiderna är i princip hela dagen förutom lunchstängt." Ja. ja, vi som varit i Spanien vet ju vad det betyder:-)))))

    PS. Jag gillar färg, absolut! Men jag har otroligt svårt för "irrelevanta" mönster mellan/runt bilder som är otroligt bra. Mönstren tillför liksom ingenting. Men idag har du ju lugnat dig en aning i alla fall;-) Det är ju din blogg och med den får du ju göra precis vad du vill såklart. Men som gammal grafisk formgivare är jag fortfarande aningen arbetsskadad;-) DS.

    Svar: Jo, jag förstår att du som är grafisk formgivare lägger mer märke till detaljer. Jag är en människa som tycker om att experimentera med mönster och nyanser=) Så ibland får du stå ut med det en och annan gång. Såklart så tar jag åt mig kritiken och kommer även fundera på att strunta ( kanske) i pilarna nästa gång😁Visst är träskulpturen fin och de andra statyerna runtomkring. De kan verkligen sin sak att skapa.
    Biggeros

    2018-04-06 | 22:24:47
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Marie säger:

    Fina statyer och fina bilder kram Mamma

    Svar: Det finns ju så mycket statyer överallt. Inte får jag nog av dessa fina konstverk/ kram
    Biggeros

    2018-04-07 | 09:05:53
  • Maria at Inredningsvis säger:

    Vilka sjukt coola statyer :)

    Ha en fin helg!

    LOVE Maria

    Svar: Jag har ju en förkärlek till statyer som sticker ut🤗
    Biggeros

    2018-04-07 | 17:08:19
    Bloggadress: http://inredningsvis.se/
  • Eva`s blogg säger:

    man kan ju inte passera dessa utan att stanna upp o se :) mäktigt och kul att se :) tack snälla för du delar med dig ...kram å fin lördag

    Svar: Nej, jag passerar väldigt sällan förbi dessa fina statyer. Trevlig Måndag/ kram
    Biggeros

    2018-04-07 | 17:39:31
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Sussi säger:

    Fina bilder. För mig är det i filmvarianten jag känner igen honom..

    Svar: Ja, vi läste om Don Quijote i skolan oxå. Så visst är han känd författare. Författaren kommer ju från dessa trakter=)
    Biggeros

    2018-04-07 | 19:19:06
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Fina bilder! Jag har tänkt läsa boken, lafdade ned den men det var visst på spanska och så duktig är jag inte att jag skulle ha någon behållning ...

    Svar: Nej, jag tror att läsa Don Quijote på spanska blir en rejäl utmaning. Visst hade det varit nyttigt =)
    Biggeros

    2018-04-08 | 00:28:07
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Lena i Wales säger:

    Vad intressant med ett Don Quijote museum!
    Cervantes är ju stor både i Spanien och utomlands och i samma tid som Shakespeare, tror jag.
    Ska på middag i en restaurang på lördag som just heter Don Quijote, av britter uttalat Don Kijoote. Första gången vi var på väg dit med brittiska vänner förstod jag inte vad de sa när de uttalade namnet! Men maten brukar var utsökt, oavsett uttalet av namnet,hi,hi!

    Svar: Ganska så sammanträffande att du ska ta dig en matbit på Don Quijote även nu om engelsmännen uttalar det annorlunda. Vad serveras som meny där? En bråkig väderkvarns entrecote eller en Sancho Panza burgare😁😂
    Biggeros

    2018-04-08 | 09:37:00
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Jag har bara läst barnsagan men kanske skulle man läsa hela...

    Svar: Ja, tanken har även funnits hos mig med. Eller så räcker det med all fakta som jag läser på Google
    Biggeros

    2018-04-08 | 17:34:35
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Anneli säger:

    Don Quijote ser ut precis som jag känner mig =)

    Fina bilder.. Nu har vi oxo haft det varmt o skönt o jag har passat på att sitta på altanen o njuta ...

    Dröm Sött. Kramar ♥

    Svar: Du sade att Don Quijote ser ut som du känner dig....Don Quijote tampades ofta med flerarmade väderkvarnar. Härligt att få frossa lite värme efter lång och kall vinter// kram
    Biggeros

    2018-04-08 | 22:10:35
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Annelie säger:

    Wow,, jag kan bara hålla med dig om trädskulpturen, otroligt proffsigt gjort.
    Å wow, vilken fin igenbommad ingång,,, vilka dörrar.

    Ha det bäst.. // Kramar Annelie

    Svar: Ja, dörrar och fönster kan vara för mig ganska så vackert. Speciellt gamla och gedigna. Träskulpturen blir säkert jätte fin när den någonsin blir klar. Det är ju definitivt inget dagsverk// kram
    Biggeros

    2018-04-09 | 06:36:26
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657

Kommentera inlägget här: