biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Tribute to the train

Kategori: Spaniens Alcazar de San Juan

 
 
Monumento Homenaje al Tren, esquina del Parque Alces.
Monument Tribute to the Train
it is placed by the corner of the Alces Park.
Monumentet är en hyllning till tåget och den är placerad utanför i parken Alces hörn.
 
 
Det är fröjd för ögat att gå förbi detta gamla lokomotiv på väg till stan. Det finns även ett tåg museum i byn som jag eventuellt  kommer att besöka.
 
 
På andra sidan ligger tjurfäktningsarenan som jag tror fortfarande är i bruk. Jag är ju inte alls  förtjust i tjurfäktning. Dessa fina byggnader skulle kunna vibehållas och göras om till ett annat syfte.
 
 
Den rosa, runda fasaden är urtjusig med sina halvmånformade fönster. Byggnaden hade passat mer som ett Commercial eller Söndagsmarknad. 
 
 
 
 Så nu drar jag iväg " Tingelingeling när tåget går ut i vida världen, den som 50 öre har får följa med på färden ".........

Kommentarer

  • wiolettan säger:

    Jag har en gammal 50-öring, får jag följa med då?
    Älskar att åka tåg.
    Fina tågbilder. Men, tjurfäktning tycker jag är gräsligt.
    Sköt om dig.
    Kram!

    Svar: Såklart får du följa med på färden// kram
    Biggeros

    2017-10-25 | 17:33:11
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • wiolettan säger:

    Jag har en gammal 50-öring, får jag följa med då?
    Älskar att åka tåg.
    Fina tågbilder. Men, tjurfäktning tycker jag är gräsligt.
    Sköt om dig.
    Kram!

    Svar: Jag gillar även att åka tåg=)Vi brukade sjunga denna till Jul och Midsommar. För alla stjärterum fick plats för en 50 öring hihi! Däremot gillar jag tjurfäktningsarenan men inte aktiviteten. Trevlig kväll !!
    Biggeros

    2017-10-25 | 17:33:11
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Ama de casa säger:

    Tjurfäktningsarenor är ofta väldigt fina, gamla och anrika byggnader. Kunde verkligen användas till MYCKET vettigare ändamål (AVSKYVÄRT med tjurfäktning!!!). Konserter, teater mm mm.
    Man borde verkligen bevara dessa byggnader till eftervärlden, men totalförbjuda både tjurfäktningar och tjurrusningar.

    Ha en härlig kväll!

    Svar: Jag känner precis likadant. De är så fina dessa byggnader så det finns så många alternativ förutom tjurfäktning. Som tur är börjar det försvinna mer och mer med den nya generationen.Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2017-10-25 | 18:32:09
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Tåg tycker jag om att åka och gör det gärna.
    Jag följer gärna med på färden och har nog en gammal 50-öring sparad som jag kan betala med.
    Men kanske hinner jag inte fram innan du åker. Fina bilder från parken. Men tjurfäktining gillas inte.
    Trevlig resa!
    Kram!


    Svar: Vad bra att du följer med på tågfärden. Då blir vi ett par stycken som kan njuta av resan=) Det är skönt att många av de arener som jag har besökt inte nyttjas längre som tjurfäktningarener. Ha en mysig kväll Ditte/ kram
    Biggeros

    2017-10-25 | 19:10:44
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Anette säger:

    Gamla tåg eller främst lok är så vackra. Håller med angående tjurfäktningar.

    Svar: Jag tror att vi alla är överens angående om att tjurfäktning borde förbjudas. Visdt är det fascinerande med gamla lokomotiv 🤗
    Biggeros

    2017-10-26 | 03:22:27
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • FREEDOMtravel säger:

    Vilket vackert lokomotiv! Bortsett från husbil är nog tåg mitt favoritsätt att resa :)

    Svar: Jag gillar även att åka tåg för man ser så mycket under resan. Jag ska nog ta mig en tur till tåg museumet. En dag när regnet faller på🤗
    Biggeros

    2017-10-26 | 06:47:57
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • starsinlife.blogg.se säger:

    Så fina inspirerande bilder!

    Svar: Det är något speciellt med gamla lokomotiv 🤗
    Biggeros

    2017-10-26 | 07:37:11
    Bloggadress: http://starsinlife.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Dom är fina dom gamla tågen

    Svar: Älskar dessa gamla lokomotiv🤗
    Biggeros

    2017-10-26 | 09:08:35
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Vilken fin staty med tåg i. Kram Marie

    Svar: Ja, det är ett gammalt lokomotiv som har bevarats och står och skyltar utanför parken=)Det är inte alltid man ser ett tåg som monument=) kram
    Biggeros

    2017-10-26 | 13:49:04

Kommentera inlägget här: