biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Dulcinea

Kategori: Mina Tips

 
Denna gränd angränsar till Plaza España 
 
 
Här ligger en restaurang som jag tror är värt ett besök
 
La CajeTana ( en slags skalbagge) 
 
 
är en gastrobar som serverar många olika gourmet tapas.
 
 
Igår gjorde vi en sightseeing tour på vår egen hand med bil som tog 6 timmar. Vi åkte runt och besökte små byar där Don Quijote slogs mot "drakar" kvarnar, los molinos på spanska.
El Toboso, staden som ligger i La Manch regionen är känd för att den har nämnts i Don Quijote litterära verk. I byn finns även Dulcinea Casa och staty som har namngivits efter Don Quijotes fästmö. Det var en by som tilltalade mig  Vi vandrade i den lilla byn och gjorde en kort sightseeing. Slutligen hamnade vi en liten mysig butik med souvenirer och delikatesser.
Vi köpte både rött, vitt lokala viner,  och torkad svart vitlök. Vi har inte testat den ännu.
 
 
Jag kommer berätta förr eller senare om dessa svarta vitlökar var ätbara...
 
 
Sedan köpte vi en Manchego som fungerar som en slags pisto som innhehåller tomater och paprikor. Passar bra till grillat.
 
 
Vinet kostade ca 5.30 euro och var väldigt gott.
Troligtvis kan det vara svårt att hitta det på systembolaget.
Här finns många vinodlingar kända pga av sina söta druvor. Många vinodlare här i La Mancha regionen har ett samarbete med Rioja tillverkarna och blandar dessa söta druvor med druvor från Rioja området..
Det är väldigt intressant att gå på olika vinprovningar och bredda sitt vintycke.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Kattis säger:

    Så mysigt med en egen liten upptäcksfärd och nu blev jag väldigt sugen på spansk tapas måste jag säga!:) Kram

    Svar: Här får man tapas gratis till drycken. Det får man inte i Andalusien. Det var en jätte mysig trip. Det blir nog fler// kram
    Biggeros

    2017-10-29 | 13:52:57
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • Marie säger:

    Vilken fin utflykt och fin skalbagge kram Marie

    Svar: Det blir nog fler utflyktsmål. Gillar att upptäcka så mycket som möjligt// Trevlig Söndag/ kram
    Biggeros

    2017-10-29 | 14:30:44
  • Jessica Högberg säger:

    Jag älskar att gå på vinprovningar, måste ta en vinresa snart!

    Svar: Här finns det många bodegas och vinodlingar. Ska kolla upp var det finns här. Gillar lokalvin som ingen annan känner till=)
    Biggeros

    2017-10-29 | 20:49:30
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Så roligt med en biltur i omgivningarna. Och fint att se vad som finns och stanna där det knns trevligt. Jag hade gärna hängt med. Men nu fick jag en trevlig tur via dig och bloggen. Roliga och goda varor att ta med er fick ni också.
    Stort tack för turen.
    Kram!

    Svar: Att göra sådana här spontanturer är ganska så trevliga för man blir lika förvånad vad man stöter på=) Det finns alltid någit charmigt med varje by som man besöker. Härligt att du hängde med på resan. Sov gott/ kram
    Biggeros

    2017-10-29 | 22:01:53
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Anette säger:

    Låter som en fin tur. Lite smått och gott fick du med dig hem också, inte illa.

    Svar: Det röda vinet föll mig i smaken så testade vi även Piston som passade till grillad burgare. Kul att testa på nya delikatesser=) Turen var mysig och vi hamnade mitt i ett vindistrikt. Spännande!
    Biggeros

    2017-10-30 | 09:22:44
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Vilken härlig tur ni hade! :-D Kramis

    Svar: Vi hade en jätte intressant tur min vän/ kramiz
    Biggeros

    2017-10-30 | 10:16:46
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Petra säger:

    Så kul med vinprovning och sugen jag blir på spansk mat och värme 💞Kram💞

    Svar: Idag har det varit varmt igen. Det är knappt lönt att ha höstkläder på sig🤗Vinprovningar är väldigt intressant att bekanta sig med nya vinsorter/ kram
    Biggeros

    2017-10-30 | 15:45:36
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    Men va trevligt o kul med vinprovning jag har aldrig varit på någon, kan inte så mkt om vin heller men dricka ibland det kan jag :) tack för rundan o hoppas du har det bra å får en fin kväll kram

    Svar: Det är alltid roligt att testa på nya viner och då speciellt lokala. Jag vill gå på flera små bodegor där man får smaka olika sorter. Trevlig kväll till dig med=)kramiz
    Biggeros

    2017-10-30 | 16:35:52
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: