biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Alces/herrgård

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
 
 

Alces

Roman mansion of Hispania Tarraconense located between Campo de Criptana and Alcázar de San Juan

For other uses, see Moose (disambiguation).

Alces was a mansion of HispaniaTarraconense, located in the Carpetania whose existence is known from the third century thanks to the information transmitted by the so-called Itinerary Antonino, in particular, when detailing the route Per Lusitaniam ab Emerita Caesarea Augusta as it passes through the current province of Ciudad Real, after the population of Laminio.

Så nu har ni fått förklaringen vad Parque Alces egentligen betyder.

 

Den Romerska herrgården i Hispania Tarraconense ligger mellan "området" av Criptana och Alcázar de San Juan

 Andra användningsområden, se Moose 

Alces var en herrgård huvudsaken i HispaniaTarraconense som var belägen i Carpetania, vars existens är mer känd från det tredje århundradet. Alltså inte en älg.Tack vare informationen som givits av den så kallade Itinerary Antonino (närmare bestämt när man anger rutt Per Lusitaniam från Emerita Caesarea Augusta) som passerar genom den nuvarande provinsen Ciudad Real, efter befolkningen från Laminio. Jag blir inte klok på översättningen...

Men Alces behöver inte betyda  älgar utan det är helt enkelt en herrgård.

 
 
 
 Jag försökte ta reda på om dessa gäss arter är desamma som de gäss som vistas i Sverige...
Svaret kommer kanske lite senare på min vistelse eller inte alls. En del är vita och andra är lite grå/brun melerade på gåset eller mestadels på stjärtfjädrarna
😉😆
Nej, skämt och sidor liknar de heller inte Kanadagäss.
Jag har en fågellista på andra fågelarter ( på spanska)
 
 
*Fåglar som övervintrar Blå
*Fåglar som bygger bo Gul
*Flyttfåglar Brun
*Stillasittandes fåglar Grön
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Älgens inblandning verkade onekligen lite långsökt så det var skönt att allt föll på plats. Alltid lär man sig något nytt ;-)

    Kram

    Svar: Ja, eller hur och som väl är🤗Jag var bara nyfiken och ville ha reda på namnet bakom parken. Tack jag vet för Google!!!
    Kram
    Biggeros

    2017-10-23 | 14:08:13
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Vad kul att du fotade fågellistan! :-D Kramis

    Svar: Jag ville veta vilka fågelarter som rör sig i parken. De är himla många🤗
    Biggeros

    2017-10-23 | 14:28:12
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Amanda säger:

    Det såg så fint ut<3

    Svar: Det är en ren och fin park med både djurliv och mänskliga aktiviteter🤗
    Biggeros

    2017-10-23 | 14:47:49
    Bloggadress: http://mandasdiary.devote.se
  • Ditte säger:

    Tänkte lite som Znogge här. Men herrgåds verkar ju mer stämma. Och visst är det trevligt att veta varifrån ett namn härstammar. Vad gäller Sverige så har jag ägnat mycket tid åt det innan mina reseledarjobb.
    En fin park är det och bilderna är också verkligt fina. Men många gäss är det. Hoppas de inte tar över...Lätt hänt-
    Tack för nya kunskaper!
    Kram!


    Svar: Ja, nu verkar det stämma till namnet på parken. Visst finns det många Gäss här men som tur är parken för stor om de skulle vilja ta över. Det är verkligen härligt att hänga med tillbaka till Stockholm med hjälp av dina inlägg. Trevlig kväll// kram
    Biggeros

    2017-10-23 | 15:00:52
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Villa Frejas bokblogg säger:

    Så fin miljö med alla fåglar.

    Svar: Det här är en park värd att gå i varje dag=)Älskar naturen!
    Biggeros

    2017-10-23 | 19:27:15
    Bloggadress: http://villa-freja.se
  • Marie säger:

    Vilket fint fågelliv vackra somriga bilder kram Marie

    Svar: Här är det fortfarande soligt på dagarna och lite svalare på kvällarna. Denna park ligger intill hotelket vilket är en fördel. Jag tar mig en daglig promenad genom parken på 3 kilometer. Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2017-10-23 | 19:53:25
  • BP säger:

    Det är då en himla tur att du lägger upp så fina bilder, för jag blev varken klok på din engelska eller svenska text;-)

    Men jag kan konstatera att det finns en himla massa olika fåglar i en parken:-)

    Svar: Nej, jag blev heller inte klok på översättnkngen mer att Alces betyder herrgård=) Resten kinde jag kvittat med älgsnacket.
    Biggeros

    2017-10-23 | 20:44:35
  • Jessica Högberg säger:

    Hälge, gillar Hälge.. . 😂

    Svar: Jag gillar Hälge med=)Me gusta Hälge tambien🤗
    Biggeros

    2017-10-23 | 22:59:15
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Haha! Jag gick till och med till min stora, jättebraiga ordbok och slog upp alces för att se om det fanns nån annan betydelse. Och ja. Jag ansträngde mig extra, för det är en superliten text i den så jag var typ tvungen att hämta förstoringsglasen också ;-)
    Det enda jag hittade var alce = älg.

    Nu kollade jag tvärtom (och ja, glasögonen var jag tvungen att leta upp). Herrgård fanns det tre ord för, men inget om alces.

    Jag ska reklamera den ordboken!
    :-D

    Svar: Det är inte lätt att finna det rätta ordet när man googlar. Många gånger så översätter jag den långa vägen: spanska-engelska och engelska-svenska. Det blir oftast bättre översättning från spanska-engelska 🤗Den svenska översättningen kan bli många gånger tokfel. Visst finns det ingen fakta på engelska eller svenska så får ni nöja er med min översättning. Hoppas jag kan bjuda på många skratt=DRoligt att många av er har engagerat er så. Tack så hjärtligt!!!!
    Biggeros

    2017-10-23 | 23:09:40
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Annelie säger:

    Goa gäss, de bara kvackar om man kommer lite för nära... :o))

    Ha nu en riktigt mysig tisdag.. // Kramen Annelie

    Svar: En invation av gäss är aldrig roligt. Lagom är bäst och hellre att de håller sig på avstånd🤗KramTrevlig Tisdag
    Biggeros

    2017-10-24 | 00:10:45
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657
  • Eva`s blogg säger:

    Va roligt att få reda på mer, och bakgrunden gäss kan vara lite personliga känns det som ibland man aktar sig he he kul att läsa o du fick fina bilder kram o fin dag

    Svar: Nu när jag gick igenom parken så trodde de att jag hade mat med mig. Så snopna de blev....Visst kan endel bli lite för entusiastiska🤗
    Kram
    Biggeros

    2017-10-24 | 10:54:25
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Frida G Svensson säger:

    vilka bilder! och vet du, när jag var liten tös jobbade jag som "gåsapiga" och vallade gäss! =)

    Svar: Nej, så sammanträffande att du jobbade som gåsapiga=) Ett ytterst ovanligt jobb men kanske inte ovanligt från dina trakter. Jag kommer allt att tänka nu på Edward Persson när han sjunger " Jag har bott på en landsväg i hela mitt liv och sett människor komma och gå"Kram
    Biggeros

    2017-10-24 | 11:03:02
    Bloggadress: http://www.fridagsvensson.se
  • Sussi säger:

    Det var verkligen många fågelarter där :)

    Svar: Jag letade tämligen efter gåsarter men hittade inte en enda....Annars finns det gott om andra arter🤗
    Biggeros

    2017-10-24 | 13:52:58
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma

Kommentera inlägget här: