biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Plaza de Toros

Kategori: Spaniens Alcazar de San Juan

 
I mitt inlägg för någon vecka sedan så nämnde jag om tjurfäktningsarenan fortfarande är i bruk......
 
 
Och om ni tittar lite närmare på postern så var det tyvärr  en tjurfäktning lördagen den 28/10 
Otroligt men sant. Jag trodde för mitt liv att det inte fördes längre några tjurfäktningar på denna arena i Alcazar. Så fel jag hade😣😣
Annars är byggnationen jätte fin.
 
Plaza de toros 

Bullring of Alcázar de San Juan

The current Plaza de Toros of Alcázar de San Juan inaugurated the 9th of September 1949 with a view of Pepe Luis Vázquez, Antono Bienvenida and Antonio Caro, with the bulls Victor and Marín.
And the 70's carried out remodeling works reopening the arena on September 5 1976 José Ruiz "Calatraveño", Antonio Rojas and Antonio Guerra Lidiaron rescued Antonio Ribas.

Capacity:
10,000 spectators

 
Tänk att det får plats 10000 åskådare/ sittplatser
Denna fina arena hade gjort sig bra till ett scenuppträdande av teater eller konsert.
 

Plaza de Toros

Tjurfäktningsarena Alcázar de San Juan

Den nuvarande Plaza de Toros i Alcázar de San Juan invigdes den 9 september år 1949 med utsikt över Pepe Luis Vázquez, Antono Bienvenida och Antonio Caro, med tjurarna Victor och Marín.
Under 70-talet utförde ombyggnadsarbeten som återupptog arenan den 5 september 1976 räddades av José Ruiz "Calatraveño", Antonio Rojas och Antonio Guerra Lidiaron Antonio Ribas.

Kapacitet:
10 000 åskådare

 

Bullfighting Museum of Alcázar de San Juan is located near the local plaza.

Account among its collections with one of lithographs on the very interesting fight and with oil of greatness of José Tajada and Isabel Baro among other authors.
It is also located in the heart of Cartagena, just a few steps from the city of Manchega, the city of Manila and the city of Madrid. It is also a short walk to the main square of La Covadonga, 15th of August, 1899.
This bullfighting museum is a recommended visit of the Ruta del Quijote.

 
Under min barndomstid var TV eller biograf tittande inte en vanlig förseelse. Det kan bero på att det inte fanns så stort utbud. Jag minns att jag gick på min första biograffilm och såg Tarzan när jag var 8 år.
Därefter såg jag många matine filmer med komikerna Helan och Halvan och bröderna Marx.
Jag tyckte de var jätte roliga. Sedan vet jag även att min mamma var förtjust att titta på cowboyfilmer med John Wayne och Gary Cooper. Det var tider.....
》》》》》》》》》》》》》》》》》》》》》》
 

Tjurfäktningsmuseet Alcázar de San Juan ligger nära det lokala torget.

 Bland deras samlingar finns  litografier och oljemålningar på den mycket intressanta kampen och  storhet av José Tajada och Isabel Baro och andra författare.
Det ligger också i hjärtat av Cartagena, bara några steg från staden Manchega, staden Manila och staden Madrid.

Det är också en kort promenad till huvudtorget i La Covadonga, 15 augusti 1899.
Detta tjurfäktnings museum är ett rekommenderat besök av Ruta del Quijote.

Idag är det röd dag i Spanien dvs ” Dia de todos los Santos ” (allhelgonadag).
De flesta är lediga.
Snart är det Allhelgonahelgen i Sverige och just den dagen vi ägnar en extra tanke och tänder ett ljus till våra nära och kära som inte finns ibland oss. 
Idag är alla affärer stängda i Spanien så idag blir det en lugn dag för mig.
Tyvärr är inte min man så lyckligt lottad. Han är tvungen till att jobba idag😣😐😑
 

 

 

Kommentarer

  • Eva`s blogg säger:

    vackra bilder, oj då allt stängt?? kanske bra för börsen? ;) ja tända ljus för dem som inte är med oss blir det här med i veckan kramis

    Svar: Allt är stängt men det hindrar mig inte från att gå en promenad=)Vi tänder ett ljus denna dag// kram
    Biggeros

    2017-11-01 | 11:38:25
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Skönt med en lugn dag! Vi har ju inte denna helg förrän på lördag.

    Vad gäller tjutfäktningsarenan är den ju väldigt fin och rymmer många. men inte trodde jag att tjurfäktningar fortfarande på gick. Men ack så fel jag hade.
    Arenan kunde ju abvändas till något roligt i stället.
    Kram och trevlig kväll och kanske blev det en promenad idag ändå.

    Svar: Ja, det syns verkligen att spanjorerna är lediga för de verkligen njuter av samvaron och unnar sig. Jag själv tog mig en promenad in till stan och gick först lite sightseeing och därefter satte jag mig vid ett bord och beställde en Tinto Verano. Det känns verkligen som fortfarande sommar i luften.Angående om arenan så tycker jag den kan användas till något bättre// kram
    Biggeros

    2017-11-01 | 16:35:46
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ama de casa säger:

    Visst är det bedrövligt att dom där arenorna fortfarande används för tjurfäktningar? Morr... Men det är vackra byggnader som jag tycker ska bevaras - men användas till nåt vettigare.

    Här har det också varit en lugn, röd dag. Snart ska vi dock gå ut och käka med ett gäng vänner, ska bli trevligt!

    Ha en skön kväll!

    Svar: Jag blev väldigt förvånad att arenan används fortfarande. Det såg inte alls ut som det.Hursomhelst blir det en lugn kväll för mig. Jag var på stan och kollade läget och spann i solen. Trevlig fortsättning på dagen=)
    Biggeros

    2017-11-01 | 17:30:46
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Det är sorgligt att tjurfäktningarna får fortsätta och än värre att människor fortfarande lockas av dem. Själv skulle jag inte sätta min fot där men vissa "traditioner" är tydligen väldigt djupt rotade...

    Kram och god kväll!

    Svar: Hos den äldre generationen så är tjurfäktning traditionellt. Som tur är är den yngre generationen vettigare. Trevlig kväll tillbaka🤗
    Biggeros

    2017-11-01 | 18:47:11
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Marie säger:

    Har Ni varit på tjurfäktning är själv inte intresserad tycker det är otäckt. Kram Marie

    Svar: Kommer aldrig gå. Det räcker med att jag har blickat en kort stund på TV och det räckte mer än väl för att avsky det. Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2017-11-01 | 19:46:07
  • Hanna Karlsson säger:

    Jag trodde också att det inte var några tjurfäktningar längre. Så fel man kan ha.

    Svar: Synd att många fortfarande får misshandla djur på ett sådant grymt sätt =(Borde förbjudas över hela Spanien.
    Biggeros

    2017-11-02 | 06:18:45
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Frid G Svensson säger:

    Jag tycker det är helt förfärligt att det fortfarande tillåts. Det är ju inget annat än ren och skär djurplågeri.

    Svar: Jag håller med dig. Verksamheten har upphört på många delar av landet. Tyvärr inte överallt=(
    Biggeros

    2017-11-02 | 08:57:30
    Bloggadress: http://www.fridagsvensson.se
  • Netti Starby säger:

    Oj jag trodde också att det inte förekom tjurfäktning längre men vad fint det är! Kramis

    Svar: Byggnadens fasad är helt underbar men det som sker inom ramarna ogillas=(Kram
    Biggeros

    2017-11-02 | 09:09:56
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Det museet skulle jag gärna gå på
    Vad jobbar mannen med??

    Svar: Jag skulle även vilja gå på museumet!Han är leder en solkraftgrupp🤗
    Biggeros

    2017-11-02 | 11:20:04
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • MADDISENJ.SE säger:

    Tack så mycket. Jag gillar inte tjurfäktning, tycker synd om djuren. Men läcker byggnad!!

    Svar: Byggnaden är jätte tjusig men ogillar allt med djur i fångenskap och aktiviteter som bara gynnar dumdristiga människor=(
    Biggeros

    2017-11-02 | 13:02:45
    Bloggadress: http://maddisenj.se
  • Jessica Högberg säger:

    Låter spännande... bättre förutsättningar där än här;)

    Svar: Jag har ju aldrig varit på någon tjurfäktningsmuseum så just därför blir det intressant. Jag ska då även lägga min "against vote" när det gäller tjurfäktning 💪
    Biggeros

    2017-11-03 | 10:49:51
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: