biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Oliver

Kategori: Spaniens Badajoz

När man åker från ett ställe till en annan provins i Spanien skiftar även klimatet och växter.
 
 
Vet ni att Spanien odlar även Ekologiskt.......
Här åkte vi förbi ett fält  djungel av olivträd.
Kan ni se något grönt  och blått som skymtas mellan träden....
 
Jo mycket riktigt en traktor med ett blått bihang. 
Vad tror ni han åker omkring mellan träden och gör....
 
Plockar oliver?
Han sprutar något giftigt på olivträden.
Kanske för att fåglar inte ska äta upp oliverna....
Vi tog honom på bar gärning i yrmolnet.
 
 
 Oliv är olivträdets frukt och används framförallt vid tillverkning av olivolja. Färska oliver är beska i smaken och används aldrig naturella, utan konserveras i en saltlake eller olja under lång tid innan man äter dem. Laken kan även innehålla diverse smaksättare och konstgjorda konserveringsmedel. Eftersom laken tar smak av oliverna kan den användas som smaksättare vid matlagning.
Jag är ju hemskt glad både för svarta och gröna oliver beroende på vilken smak det är på laken. 
När vi bodde i Portugal kunde vi köpa på en restaurang  en burk full med vitlöksinlagda oliver. Så ljuvligt goda de var.
 
 
Så varför är nu oliver så nyttiga?
För det mesta innehåller oliver förvånansvärt lite fett, bara 4%, men däremot mycket vatten – ca 70%.
Fettet består i huvudsak av en nyttig enkelomättad fettsyra som heter oljesyra (en omega-9-fettsyra).
Oliver är också en utmärkt källa till E-vitamin, som bidrar till att minska risken för hjärtsjukdom och cancer, och en bra källa till järn, koppar och kostfibrer. Dessutom innehåller oliver olika ämnen som är antioxidanter, däribland polyfenoler och flavoner, som motverkar radikaler. Inlagda oliver har emellertid ett högt natrium­innehåll.
 
 
Här körde vi förbi ett fält med guloranga träd när vi var på väg till Badajoz. Vi funderar fortfarande om det kan vara något sorts fruktträd. Citrusfruktträd brukar inte ändra i färg. Det var mängder av dem på bägge sidor om vägen.
 
 
Och höstfärgade löv.
 
 
Jag har googlat och blir inte klok på det. Jag vet så gott som att de exporterar clementiner från Extremadura.
 
Det kan även vara förvuxna vinrankor som har skjutit upp i höjden och ännu inte klippts ner. Vi såg andra likadana träd som var  väl ansade.
 

Kommentarer

  • Kattis säger:

    Älskar både oliver och olivlundar!😀 Härliga bilder!

    Svar: Åh nyttiga lär ju dessa små rackare vara med🤗
    Biggeros

    2017-11-30 | 18:57:03
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Jag hör också till dom som älskar oliver! Och det finns så otroligt många varianter av dom, beroende på hur dom har tillrett dom. Mums!
    :-)

    Svar: Exakt. Vissa oliver smakar beskt endel är ljuvligt goda=)De vi åt idag var mindre goda. Oliver är ett bra alternativ till snacks.
    Biggeros

    2017-11-30 | 20:02:48
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • BP säger:

    Älskar oliver men föredrar gröna. Gissar att träden är apelsinträd. Himla läckra höstfärger förresten:-)

    Svar: Jag trodde det med men vad jag förstår så ändrar inte apelsinttäden sin färg under hösten. Så jag är osäker....Jag föredrar svarta oliver min man gröna=)
    Biggeros

    2017-11-30 | 21:04:10
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Netti Starby säger:

    Vad intressant och jag älskar oliver! :-D Kramis

    Svar: Så roligt att höra att de flesta gillar dessa frukter=)
    Biggeros

    2017-11-30 | 21:09:54
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Oliver äter vi ofta och gärna och jag använder en del även i matlagningen. Både på marknaden, i saluhallen och en del matbutiker finns oliver i lös vikt och jag har ven favoriter bland de som är färdigförpackade. DE jag inte gilllar är de som är fyllda med ansjovis så jag läser noga på burkarna.
    Vda roligt att ni ser ocu upplever så mycket när ni förflyttar er och tack för att du delar med dig.
    kram!

    Svar: Man reflekterar ganska så mycket när man är ute på vägarna=)Visst kan man ha oliver i både matlagning och som snacks. Jag är heller inte så glad för de oliver som är fyllda med anjovis. Annars går det an . Godnatt och kram
    Biggeros

    2017-11-30 | 22:50:17
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Eva`s blogg säger:

    Tack intressant info jag ÄLSKAR oliver <3 bra att veta :) vackra bilder oxå tack för det :) önskar dig en fin fredag kram <3

    Svar: Härligt med så många olivälskare i detta inlägg!! Så är de nyttiga med🤗Trevlig Fredag/ kramiz
    Biggeros

    2017-12-01 | 08:19:53
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Äter inte oliver som dom är men gillar i mat

    Svar: Man kan ju använda sig av oliver till så många rätter. Trevlig Fredag 🤗
    Biggeros

    2017-12-01 | 09:32:03
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Jag tycker mycket om oliver i olika former. Fina bilder som vanligt kram Marie

    Svar: Det är ett bra och nyttigt tilltugg=) Det är gott till rött vin eller tinto verano som du gillar!!Kram
    Biggeros

    2017-12-01 | 15:36:38
  • Sussi säger:

    Där såg det redigt torrt ut. Oliver gillar inte jag. Står gärna över när det serveras.

    Svar: Ändå har det regnat mer i Extremadura. Det finns så mycket gott man kan frossa i endel gillar oliver och andra gillar annat. Det är tur att vi tycker olika ibland=)
    Biggeros

    2017-12-01 | 17:55:22
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • ullie säger:

    men oj vackra bilder vilka färger att det kanskifta så

    började skratta här då vi knappt äter oliver idag åt vi grekisk sallad o oliverna gillade katterna här åt o lekte som tokar ha ha lite komiskt ja läste ditt inlägg bara för det =)

    Svar: Jag hade en katt som även tyckte om oliver. Först hoppade han upp fångade oliven och rullade runt med det som om det vore hans byte. Efter föreställningen åt han upp oliven. Helt otroligt!! Så visst måste det vara något speciellt med olivens doft och smak att katter blir så till sig=) Kram på dig🤗
    Biggeros

    2017-12-02 | 00:24:56
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Anette säger:

    För oss blir det mycket oliver och olivolja när vi är i Olivetta. Där odlas massor av oliver och tom vi har några träd. Försökte lägga in oliver ett år men de blev inte goda, jag ska göra ett nytt försök när jag flyttat hem till Europa.

    Svar: Så lyxigt att ha egen olivlundar och kan lägga in oliver själv. Bättre tur nästa gång=)
    Biggeros

    2017-12-02 | 05:57:16
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Znogge säger:

    Jag hör till majoriteten som varken gillar oliver eller oljan. Enda gången jag fick i mig en hel var när jag hälsade på Yngra fröken i Kalamata....

    Kram

    Svar: Det är tur att vi alla har olik smaktycke och tycker om olika. Det är ju det som gör livet annorlunda=) Kram
    Biggeros

    2017-12-03 | 17:32:42
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Veiken säger:

    Jag gillar oliver men gubben min lägger över dom till mig om det finns några på hans tallrik. Tack för info. Jag trodde att oliver innehöll mycket mer fett! Kramar

    Svar: Olivolja började jag att använda både för stekning och i mat när vi bodde i Portugal år 1999 och gör det fortfarande. I Portugal åt vi mycket oliver till snacks och det var där mina döttrar fick smak för oliver=)
    Biggeros

    2017-12-04 | 11:03:50
    Bloggadress: http://veiken.se

Kommentera inlägget här: