biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Hontoria

Kategori: Spaniens Jerez

 
Parken har fått sitt namn efter Julio Gonzalez Hontoria 
 
 
Julio González Hontoria föddes i Sanlucar de Barrameda 1845.
Han dog i Jerez 1929. (Blir en aning ställd och förvirrad när jag slår upp hans namn och ser att han inte ens var född 1842 som det står på stenen)
 
Julio var Industriell och Politisk intresserad. Han var även Borgmästare i Jerez vid fyra tillfällen.
 
Julio Gonzalez var konsul i Danmark, provinsiellt  biträdande för Sanlúcar och El Puerto de Santa María.
 
Den 11 juli 1902 i Jerez stad beviljade man honom titeln "adoptivson".
 
Han var grundare och vice ordförande i ett Jerezanskt elektriskt företag.
 
 
Han var en mäktig man och var inblandad i mycket.
 
 
Detta inlägg är taget från Diario de Jerez
 
 Hur många gånger har ni hört och uttalat namnet González Hontoria...... Nästan alltid när man blir hänvisad till den vackra parken som är ramen för Jerezianernas ojämförliga Feria del Caballo.
 
 
Många är de som vet att Namnet kommer från en framstående borgmästare som hette Julio González Hontoria. Under hans mandat framsidan av Kommunfullmäktige skapades denna kapsling.
 
Då kanske Jerezaner är mindre bekanta med den mänskliga, professionella, sociala och hans politiska bana. Denna berömda person vars namn har skrivits med gyllene bokstäver i historien om Jerezianernas   stad. Detta är vad Diario de Jerez kommer att ha i den här artikeln på denna första dag av Spaniens internationellt kända festival som även kallas Feria del Caballo .
 
 
 

Kommentarer

  • Veiken säger:

    Det är otroligt så många människor som är berömda i sina länder och som vi aldrig har hört talas om. Det finns fantastiska människor överallt! Kram

    Svar: Ja, eller hur. Även för mig så är denna man okänd men inte parken i Jerez som har besökt Ferian del Caballo. Trevlig helg!!
    Biggeros

    2017-03-17 | 13:29:19
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Kattis säger:

    Så intressant att läsa!☺ vill bara åka tillbaka till Spanien när jag ser dina inlägg!

    Svar: Så roligt att du blir inspirerad Kattis av Spanien =) kramiz
    Biggeros

    2017-03-17 | 14:32:44
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Nästan alltid när jag ser att siffror inte stämmer så tittar jag på mitt nummertangentbord och ser att 2 och 5 står i rad. Jag skulle tippa på ett finger som sluntit, tror inte att stenhuggaren har sluntit så katastrofalt!

    Sofforna där var hur fina som helst! Skulle gärna vilja ha en! (Var tvungen att titta igen) Ja, en sådan soffa i trädgården vill jag ha!

    Svar: Visst är sofforna snygga!! Ja, hur man ska förklara hur födelse graveringen på stenen gick till blir ett annat olöst fall Emma. I med det att Jerez blev kännt för sitt Sherry så får vi skylla på att det intogs för många glas vid det tillfället =))
    Biggeros

    2017-03-17 | 16:33:56
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Znogge säger:

    Har aldrig hört talas om honom men det var ju lite märkligt att hans födelseår var fel. Men det är väl tanken som räknas ;-)

    Trevlig fredag!

    Svar: Ja, tycker att det var lite märkligt att födelsedatumet inte stämde överens. Mañana mañana som man säger i Spanien....Trevlig helg
    Biggeros

    2017-03-17 | 18:53:27
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Annelie säger:

    Vilka maffiga soffor i parken..

    Ååå, tänk att våra bukettblommor växer fritt, det är härligt att se.

    Ha en mysig helg.. // Kram Annelie

    Svar: Trevlig helg!! Visst är parkbänkar maffiga=) Papegojblommorna är helt fantastiska=) kram
    Biggeros

    2017-03-18 | 07:27:20
    Bloggadress: http://www.gifta6570.bloggplatsen.se
  • Jessica Högberg säger:

    Du lär oss så mycket, hoppas allt är toppen

    Svar: Allt är på topp!! Kul att du finner inlägget roande=) Kram
    Biggeros

    2017-03-18 | 08:35:55
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Det är inte första gången som årtal inte stämmer på stenar och verkligheten här i Spanien. Ny bekantskap för mej och intressant att läsa.
    Min papegojblomma har nu 4 blommor, har aldrig varit mer än 2 tidigare!
    Önskar dej en skön helg!

    Svar: Tyvärr har jag inte fått några blommor ännu på vår papegojblomma:/Vi har haft den i över två år. Visst är det märkligt att födelsedatum inte stämmer. Blir ovanligt överraskad men så är det nog Lena. Trevlig helg:))
    Biggeros

    2017-03-18 | 10:01:22
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Vad trevligt och roligt att öka på min allmänbildning. Denne man hade jag inte hört talas om tidigare så tack för fin info. Parken ser väldigt trevlig ut.
    Kram och trevlig lördag.

    Svar: Kul att man har ett utbyte med varandra. Även jag fick reda på lite mer om denna borgmästare som även har en dag som firas i Jerez:) Trevlig Lördag!!
    Biggeros

    2017-03-18 | 11:26:22
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • MartinaOlsson säger:

    Hejhej! Jag tänkte bara tipsa dig om att jag just nu har en tävling på min blogg i samarbete med Tasty America där du kan vinna MASSVIS med amerikanskt godis och amerikanska snacks. Om du är en lika stor godisfantast som mig så rekommenderar jag dig verkligen att vara med och delta, hehe! ;) Klicka på länken nedan för att komma till tävlingen :)
    https://martinaolsson.myshowroom.se/66286/tavling-vinn-amerikanskt-godis-fran-tasty-america/

    Svar: Tack för tipset!!!
    Biggeros

    2017-03-18 | 17:11:27
    Bloggadress: http://martinaolsson.myshowroom.se
  • A W säger:

    Kul med lite historia :D

    Svar: Det beror på vilken historia man är intresserad av. Jag har alltid varit intresserad av mytologi och Romartiden. Så Atlantis har alltid legat mig extra kärt=)
    Biggeros

    2017-03-19 | 11:43:07
    Bloggadress: http://nouw.com/amandawibergs
  • Heléna säger:

    Så fina bilder! Parkbänkarna i sten är riktigt pampiga och blommorna ser ut som färgstarka fåglar :D Hoppas du har haft en underbar helg :D Kramar <3

    Svar: Jag hade gärna tagit emot en likadan bänk om vi hade haft plats=) Visst är papegojträdet fint=) Jag önskar även lite papegojor i vårt träd. Kram
    Biggeros

    2017-03-19 | 23:18:20
    Bloggadress: http://helna.blogg.se

Kommentera inlägget här: