biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Sant Joan

Kategori: Min Blogg

The Night of Fire.
Sant Joan is a wholly Catalan event in which people celebrate hevily 
 
 
 
Hur firar en katalan midsommar i Barcelona?
 
 San Juan är en av de största folkfester i Spanien och särskilt i kustområden såsom i Barcelona.
Bland annat firas det att sommaren har kommit. Den 23 juni på natten till 24/6 tidiga morgon firas med cava (spansk champagne), fyrverkeriereld och San Juan dessert.
 
 
Det tänds små eldar på stranden och firas med dryck och mat.
Därefter tänds stora fyrverkeripjäser...
 
Påminner mig till en hel del av en godisMix av Valborg och Nyårsafton
I Danmark firar man Sankt Hans och eldar upp häxan och äter god mat tillsammans med vänner/och släktingar. Då firar de typ dansk "midsommar " det datumet som är angivet och inte alltid en fredag såsom svenskar firar midsommar.
 
 
För två år sedan firade jag, min man och Xavier midsommar i Luleå. Vi var i Gammelstaden och lyssnade på folkdansmusik och såg norrlänningar hoppa grodor runt stången.
En väldigt lyckad midsommarafton om jag får säga.
Därefter eldade vi på stranden och såg solnedgång/ soluppståndelse inom kort varsel.
 
 
Jag har bara vackra tjejer omkring mig.
Min svägerska, mina döttrar och min lilla syster
 
 
Förra året firade vi midsommar genom att hålla 100 års kalas för mig och min man. 
 
 
Kanske inte en så självklar midsommar som man brukar fira med snapsvisor och lekar.  Det blev en väldigt spansk midsommar med mycket olika tapas och vinet flödade hejvilt. Precis som en fest ska vara...... rikligt på allt. Även stämningen låg på topp!!
Glad midsommar till er som firar imorgon och ni som inte firar midsommar önskar jag mig själv och er andra en himla trevlig fredag🤗🤗🤗🤗🤗

Kommentarer

  • Kattis säger:

    Det var ny info för min del om Katalanernas firande...nu blev jag ju sugen att uppleva det på riktigt!☺
    Härligt med 100 års kalas förra året, fest med allt är det enda rätta!
    Kram och ha en riktigt toppenfredag imorron!☺

    Svar: Att jag vet detta om hur katalanerna firar midsommar är för att vi har en god vän som är katalan och bor i Barcelona😁😁😁Det blev en väldigt lyckad fest och vi hade ordnat aktiviteter även de andra övriga dagarna för våra gäster. Hoppas att vädret blir fint för samtliga i morgon och trevlig midsommar🤗🤗Kramiz
    Biggeros

    2017-06-22 | 08:33:23
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • Ami säger:

    Kram och glad midsommar önskar jag dig också!

    Svar: Tack Ami och jag hoppas att ni har det bra i värmen😓😓😓Här är det hett🤗🤗Många kramar till dig
    Biggeros

    2017-06-22 | 10:13:06
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com/
  • Geddfish säger:

    Kul info!
    Midsommar är ju bara så speciell i Sverige.
    Men jag håller mig lugn. Vilar upp mig inför resan på måndag.
    Trevlig Midsommar!

    Svar: Det gör du rätt i att vila upp dig inför resan🤗🤗Såklart är ju svensk midsommar en stor tradition. När vi är själva i Jerez så firar vi inte midsommar bara för det ska vara så. Det ska firas med vänner och släktingar. Trevlig resa och fredag🤗🤗Kram
    Biggeros

    2017-06-22 | 12:18:27
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se
  • Bella säger:

    Åh vad bra ni verkar ha haft det!

    Svar: Vi har det bra. Imorgon eller på Lördag blir det hemgång till Jerez. Då får vi se vad som händer. Trevlig midsommar🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-22 | 12:18:57
    Bloggadress: http://nouw.com/bellss
  • Netti Starby säger:

    Vilken härlig midsommar! :-D Kramis

    Svar: I år blir det nog inget firande av midsommar. En normal fredag med sol och många dopp i hav/ pool. Trevlig midsommar 🤗
    Biggeros

    2017-06-22 | 12:29:44
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Josefine säger:

    Roligt!!

    Svar: Glad midsommar🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-22 | 12:49:51
    Bloggadress: http://lessonoflife.blogg.se
  • Znogge säger:

    Firandet blir vad man gör det till och det är roligt med olika traditioner! Här blir det i alla fall traditionellt "Gåsalopp" för det vill vi inte missa :D

    Trevlig midsommarhelg!

    Svar: Gåsalopp känns bekant Znogge🤗Här blir helt enkelt en vanlig fredag med god mat och dryck i värmen.
    Glad midsommar 🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-22 | 13:00:49
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Anette säger:

    Hoppas årets midsommar blir lika rolig som de föregående.
    Stor midsommarkram 😀

    Svar: Det blir kanske inte densamma som föregående år. Det blir säkert trevligt ändå.Trevlig midsommar 🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-22 | 14:15:11
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Heléna säger:

    Så härliga bilder! Jag älskar den svenska sommaren och även midsommar, men cava och tapas - wow - det kan jag fylla kroppen med alla dagar om året :D Hoppas du får en underbar fredag :D Kramar <3

    Svar: Tänk att det kan jag även med. Lätt som en plätt Helena🤗Hoppas nu att ni får hyfsat väder så ni kan sitta utomhus och äta sill÷)
    När det vill sig så är den svenska sommaren fin. Glad midsommar 🤗
    Biggeros

    2017-06-22 | 14:48:06
    Bloggadress: http://helna.blogg.se
  • FREEDOMtravel säger:

    Härligt med firande och festligheter! Här blir det inte så mycket firande, men vi är på väg söderut i husbilen och det är gott nog :) Ha det fint!

    Svar: Jag vet att ni har fullt upp att ta er till Polen och Tjeckien. Kör försiktigt och en trevlig semester med festligheter. Här firar vi inte midsommar men man kan ändå fira in sommaren.🤗 Glad midsommar
    Biggeros

    2017-06-22 | 15:26:15
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ säger:

    Åh så härligt det ser ut :D. Sen intressant med lite info i inlägget också :)

    Svar: Vi har haft endel mysiga midsomrar genom åren=)Detta året blir ganska lugnt. Trevlig midsommar 🇸🇪🎶🍓
    Biggeros

    2017-06-22 | 15:51:04
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • ullie säger:

    Men tadk finaste du <3
    vi firar själva i år . stefan jobbar till 16 o minst fem innan han är hemma vi grillar o myser så blir väl vädret ok så itter vi ute vi får e men en lugn dag helt enkelt kramiz

    Svar: Här blir det även en lugn midsommar. Hoppas att ni får fint midsommar väder. Kram vännen🇸🇪🎶🍓🍢🍸
    Biggeros

    2017-06-22 | 16:15:01
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Amanda säger:

    Sån rolig midsommar<3

    Svar: Jag har firat roliga och udda midsommar. I år blir en lugn fredag med mycket god mat. Skickar en stor kram
    Biggeros

    2017-06-22 | 16:27:52
    Bloggadress: http://mandasdiary.devote.se
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    Vad härlig walk through, det verkar ju så härligt! Ja, Umeå och Alperna ligger nära hjärtat, det är bara att inse. Tack så mycket för din härliga kommentar <3

    Svar: Tack själv för att du tittade in så här på självaste midsommar. En stor kram🇸🇪🎶🍓🍢🍸🎂
    Biggeros

    2017-06-22 | 19:18:39
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Days by Johanna säger:

    Intressant och läsa hur andra firar! Härliga bilder =)

    Svar: Jag tycker även om att läsa hur andra firar midsomrar och även andra traditioner. Ha en riktigt mysig midsommar🇸🇪🎶🍓🍢🍸🎂
    Biggeros

    2017-06-22 | 19:23:24
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.se
  • Anonym säger:

    Vilka härliga bilder! I år sammanfaller ju den svenska midsommaren med San Juan-firandet med eldarna kvällen innan. Då hoppar man ju inte grodorna, i och för sig, men man hoppar över eldarna (om dom är tillräckligt små) för att bli av med sina synder som man precis eldat upp :-D

    Ha ett härligt firande!

    Svar: Intressant att du berättar det att man hoppar över de små eldarna för att bli av med synderna.
    Då kom jag att tänka på vår eld i Luleå som vi lyckades att få så stor att det inte fanns någon möjlighet att hoppa över. Så vi blev inte av med våra synder den midsommaren. Inte heller vår lilla katalan😁😁😁Trevlig midsommar och tack för utbyte av info🇸🇪🎶🍓🍢🍸🎂
    Biggeros

    2017-06-22 | 19:53:27
  • Eva`s blogg säger:

    Alltid kul att läsa något man inte vet om, så fina bilder o jag hoppas ni får en fin fredag :) kram å njut

    Svar: Jag önskar dig detssmma Eva🇸🇪🎶🌴🍢🍸🎂Roligt att du tycker om mitt inlägg!!Kramiz
    Biggeros

    2017-06-22 | 21:50:32
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • susjos säger:

    Vilka härliga bilder från midsommarfirande!
    Ha nu en trevlig midsommar även i år...sol och bad är inte fel :-)
    Själv ska jag först hem och sova efter nattjobbet innan det blir sillunch i Roslagen!

    Svar: Sillunch i Roslagen låter jätte mysigt Susjos🤗🤗Här blir det en god bit mat i värmen och ett och annat dopp i poolen.
    Trevlig midsommar till dig och ta hand om dig🇸🇪🎶🍓🍢🍸🎂
    Biggeros

    2017-06-23 | 04:50:31
    Bloggadress: http://www.susjos.blogspot.com
  • Sofia Werlin - mammaliv & hälsoliv säger:

    Intressant inlägg :)
    Glad midsommar!

    Svar: Tack för att du finner inlägget som intressant🤗Trevlig midsommar🇸🇪🎶🍓🍢🍸🎂
    Biggeros

    2017-06-23 | 06:52:53
    Bloggadress: http://sofiawerlin.se/
  • Ramona säger:

    Ville kika in och önska dig en härlig midsommar <3

    Svar: Glad midsommar vännen🇸🇪🎶🍓
    Biggeros

    2017-06-23 | 07:52:14
    Bloggadress: http://nouw.com/ramonaboethius
  • JoJo säger:

    låter mysigt ju! :D glad midsommar fina du! :)

    Svar: Detsamma till dig finis🇸🇪🎶🍓🍢🍸🎂
    Biggeros

    2017-06-23 | 09:45:22
    Bloggadress: http://nouw.com/rockdoll
  • BP säger:

    Tycker på nå't sätt att det spanska nyårsfirande är aningen... annorlunda. Till och med roligare, även om San Juan firas två dagar senare om jag har förstått det rätt. Å du - vem är du på sista bilden????? ;-)

    Svar: Detta året så firas San Juan samma fredag såsom i Sverige. Det är en riktig familjefest. Med fyrverkerier och eldar längs stranden. Jag tycker även att svensk tradition är go. Med sång, dans och lekar. Jag är i mitten och min dotter är på vänstra sidan=)Ha det bra BP🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-23 | 23:30:32

Kommentera inlägget här: