biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Kust Columbus

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
De här med stränder blir jag inte klok på i Spanien hur stränderna kan skifta namn från bara ett par meters mellanrum...
 
 
Heter den Playa de Mazagon eller...
 
 
Eller Playa del Picacho....
 
Jag är med så långt att jag vet att fyren Faro Picacho skymtas från håll...
Kan det vara därför stranden har fått sitt namn efter fyren....
Appråpå fyren som håller penseln i ena handen och mobilen i den andra handen...
Visst kan man dela glädje med arbete men om det blir ett bra arbete återstår att se....
 
 
 
Det jag ser med blotta ögat är en strand som ser exakt likadan ut och sträcker sig milvägs åt Matalacañas....
Alltså förblir stranden  för mig Playa de Mazagon
 
 
Gillar dessa restauranger som är placerade längs strandremsan som Costa Colón
 
 
 
 
Jag och ett par andra delade denna fina strand en tidig morgon utan att trängas...
 
 
När jag kommer att tänka på Colon utan apostrof så tänker jag på tjocktarm i sin all enkelhet.
 
 Och inte Columbus......
 
 Kolon är en viktig del av matsmältningskanalen.
I en frisk vuxen är kolon ca 5 fot och ansluter tunntarmen till rektum och anus. 
 
Så hur mycket är 5 fot ( feet) ? Det är så mycket som 152, 5 cm lång tjocktarm. 
 
 
 
 

Kommentarer

  • elin säger:

    Så fina bilder!<3

    Svar: Stränderna i Andalusien är många och fina🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 13:27:25
    Bloggadress: http://devote.se/johnssons
  • Heléna säger:

    Så härligt det ser ut och så skönt att slippa trängas :D Ja, man kan ju undra varför stranden ska ha två namn.. Hahahaa... han kan tydligen göra två saker på en gång om han målar när han pratar i mobilen :D Hoppas du får en riktigt fin dag! Kramar <3

    Svar: Jag hade iaf något att vila ögonen på Helena😁Jag blir ju så förvirrad att de ska namnge alla dessa stränder inom korta distanser.För mig är det en gåta. Varför inte namnge en strandremsan från pir till pir eller kust till kust... Ja, jag vet inte hur man ska begränsa dessa stränder. Ha en bra dag/ kram
    Biggeros

    2017-06-21 | 14:00:24
    Bloggadress: http://helna.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Det ser helt underbart ut och ha en fortsatt fin dag! :-D Kramis

    Svar: Det gäller att vara ute i god tid när man ska välja en bra plats på stranden. Annars kan det bli att man ligger tätt intill varandra som makrill i en plåtburk🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 14:20:55
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Katta säger:

    Wow vad fint! :D

    Svar: Här i Andalusien finns det många fina stränder att utforska🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 14:54:11
    Bloggadress: http://hundredhooves.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Oavsett vad den heter och när den byter namn så får jag säga att stranden ser väldigt inbjudande och fin ut. Där hade man suttit bra under ett parasoll och i sällskap med en god bok...

    Svar: Helt klart hade du gillat stranden under ett halmparasoll, höra vågornas skvalp och med en fängslande bok Znogge🤗kram
    Biggeros

    2017-06-21 | 15:37:05
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Amanda säger:

    Ser så underbart ut <3

    Svar: Underbar strand som många andra i Spanien🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 16:27:01
    Bloggadress: http://mandasdiary.devote.se
  • Saga säger:

    Fina bilder! :)

    Svar: Det finns så många stränder att välja mellan och några av dem kommer jag att visa🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 17:08:07
    Bloggadress: http://nouw.com/saganilssons
  • Julia säger:

    så härligt det ser ut!

    Svar: Jag försöker hitta många och olika fina stränder som jag kan tipsa till dem ska resa till Spanien. Alltid spännande upptäcka nya stränder🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 18:08:03
    Bloggadress: http://nouw.com/juliasimonejansson/
  • Anette säger:

    Hahaha, du är för rolig. Från Colón till kolon 😃

    Svar: Det är min typ av skämt som har jobbat på urologen en gång i tiden. Där skämtades friskt för att överleva vardagen. Många gånger kunde man hålla sig hela dagen utan att gå på toaletten och kasta vatten som det fint hette. Efter att man hade tjatat på patienterna att dricka mycket och gå ofta på toan och tömma blåsan.....Du kan tro att man var i stort behov när man började närma sig hemmet.....
    Jag som sjukvårdsutbildad visste att det var viktigt att gå regelbundet på toaletten för att undvika eventuella njur, blåsa och urinledare åkommor. Hur gled jag in på detta Anette?😁😁😁
    Ha det bra🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 18:54:32
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Gabriella säger:

    Haha oj så många olika namn, men jättefina bilder!!

    Svar: För mig heter strandremsan Playa de MazagonStranden ser likadan ut ingen som helst skillnad🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 19:30:18
    Bloggadress: http://gabriellasigfridsson.devote.se
  • Bella säger:

    Haha där är vi precis likadana gällande colon!

    Svar: Är vi det Bella så skönt!! Jag trodde att jag/Vi personal har en abetsskada som inte går att bota=D
    Biggeros

    2017-06-21 | 19:44:14
    Bloggadress: http://nouw.com/bellss
  • Eva`s blogg säger:

    Ja du stränderna som är som den där är ju bara nice :) att kunna gå barfota där o lyssna på havet det är livskvalitè tycker jag :) kram å fin kväll

    Svar: Visst är det livskvalitet Eva. Jag njuter för fulla muggar🤗Många tidiga morgnar går jag barfota längs stranden och lyssnar när vågorna skvalpar mot stranden. Trevlig kväll på dig med🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 19:46:06
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    Sexig "fyr" dock ;)

    Svar: Men eller hur är fyren snygg🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 20:00:59
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Visst byter en och samma strand namn emellanåt, det är samma sak hemmavid. Men det som "irriterar" mig mer är att samma gata byter namn många gånger. Oftast om den svänger lite grann, men det behövs inte heller, det räcker med att det kommer en korsning...

    Härliga strandbilder var det i alla fall - vad den nu än heter, stranden :-D

    Svar: Spanjorerna gillar verkligen att krångla till det för oss bilister som litar febrilt på vår GPS. De flesta gånger har inte de spanska byarna uppdaterats. Då kan det vara svårt att veta att vägen byter namn helt plötsligt.Jag ger hela strandremsan namnet Playa de Mazagon. Varför ska man krångla till de Ama🤔🤔
    Biggeros

    2017-06-21 | 20:09:47
  • Ama de casa säger:

    Jahaja. Nu blev jag visst anonym. Skulle ha passat på att skriva nåt dumt, kanske ;-)

    Ha en skön kväll! :-)

    Svar: Ja, varför skrev du inte en rolig historia eller ett tråkigt skämt..Härligt att du gav dig tillkänna Ama😁😁😁
    Trevlig kväll
    Biggeros

    2017-06-21 | 20:10:50
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Som när man kör på en väg som helt plötsligt är en annan! Spanjorernas tes verkar ju vara att varför göra det enkelt för sig när man kan göra det krångligt för alla?

    Svar: Det var precis det jag sade till Ama. Varför alltid krångla till det. Som att placera ett övergångsställe precis vid en rondell. Smart drag...NOT
    Är det inte redan trafikstockning innan så lär ju det bli kaos😉😉
    Biggeros

    2017-06-21 | 20:33:08
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Kanske är det för att gynna skyltfabrikanterna som stränder och gator ofta byter namn....
    Fina stränder är det och väldigt gott om plats dessutom.
    Härliga bilder. Och tur att det finns "pitstop" längs vägen. Men detta med namnbyten tror jag föerkommer på många ställen. Kanske modernt. Och det kanske inte är så långt mellan Colón och kolon.
    Kram!

    Svar: Att spanjorer gillar skyltar det vet vi sedan innan..Sedan vet vi att spanjorer är glada för att krångla till mycket. Som jag alltid brukar säga: "Inget ska vara så enkelt"
    Jag fick även nyligen reda på att Colón är Columbus. Colon eller kolon visste jag redan att det är tjocktarm. Jag var bara tvungen att byta samtalsämne i mitt inlägg. Jag är ganska så duktig på det Ditte😁😁😁
    Ha en riktigt bra dag innan midsommar🤗
    Biggeros

    2017-06-21 | 20:50:57
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Miss Baby Peaches säger:

    Vad härligt det ser ut!

    Svar: Det finns så mycket fina stränder i detta breda land. Mer kommer jag att visa från en erfaren soldyrkare🤗Kram
    Biggeros

    2017-06-22 | 07:48:33
    Bloggadress: http://babypeaches.blogg.se/

Kommentera inlägget här: