biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Vatten, stan är full av vatten

Kategori: La Casa

Du ska dricka åtta glas vatten varje dag

Är det sant eller falskt?

Det är faktiskt Falskt

Det är viktigt att dricka vatten, men exakt hur mycket du behöver varierar från person till person. Du får dessutom i dig vatten via maten du äter och din kropp är programmerad att signalera innan du har blivit för uttorkad, menar forskare.

Jag kräver inte mycket vatten till skillnad från min man kräver desto mer. Det är så individuellt.

 
 
 Dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel och vattenverken i Sverige garanterar att vi har tillgång till friskt dricksvatten i kranen. I Jerez är kranvattnet full drickbart men vi dricker vårt filtrerade vatten från vår sidebyside Samsung kyl/frys. Det smakar förträffligt och jag föredrar att ha is kuber i mitt dricksglas.
 
 
 
 
Eller om man vill dela ett kallt vattenkrus med sina vänner så är inte det helt fel....
 
Nu föredrar jag nog hellre en fruktdricka eller grönsaksjuice..... lite smak på tillvaron....
 
 
Vi har som sagt fått förökning i vårt kök av  Bosch en frukt/ grönsaks centrifug. Vilket jag även kan göra mina hemlagade Gazpacho soppor obehindrat. Kvalitet och kvantitet ger utmärkt resultat. Även i mitt tycke.
 
Appråpå Bosch....
Det är inte bara vitvaror........
Utan en kriminaldrama serie i tre säsonger. Jag gilla huvudkaraktären i serien för han är viljestark och stöddig.
 
 
Bosch är en amerikansk TV-serie producerad av Amazon Studios. 
 Huvudkaraktären Harry Bosch vid Los Angeles polisen spelas av Titus Welliver . TV-serien har inspirerats av Michael Connellys böcker. Så ni som gillar författaren gillar säkert serien Bosch.
 
 
Så vatten är inte alltid så hälsosamt eller drickbart. Såsom härom dagens sandregn som lade sig som ett tjockt täcke överallt. Även på glasbord och fönster. Vi fick spola av alla ytor gladeligen och putsa alla fönster. En av mina bästa sysslor..... 
 
 
 Åh åh.. Vatten, stan är full av vatten.
Åh.. Vatten, och här om natten,
så kom vi ut ett gäng från Opera,
när det var nån som ropa:
från en båt:
"Vilket håll är ni på väg åt?"
Så följdes vi åt till Karlberg,
medan stan av morgonsolen fick rosa färg.

Vatten, stan är full av vatten.
Vatten, lite grann i hatten.........







Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jag är himla dålig på att dricka vatten men jag kämpar vidare på att bli bättre. Jag kommer aldrig bli en stordrickare av vatten, i alla fall.

    Vi har en Brita-kanna där vi filtrerar det vatten vi dricker (te, kaffe, saft, vatten i kylen osv) och det funkar jättebra för oss. Gillar också is i vattnet så jag brukar göra stora egna "kuber" i mina hjärtformade silikonmuffinformar. Funkar superbra!

    Er integrerade historia där i kylskåpet, är den kopplad till kranvattnet eller är det dunk?

    Svar: Kylskåpet är kopplat till kranvattnet men har ett filter som ska bytas vart 6 månad. Vi hade Brita filter innan och den funkade jätte bra:) Jag är då lik dig.... så dålig på att dricka vatten. Jag försöker fylla många plastflaskor och ställer på bordet. Nu i hettan försöker vi dricka ersättning ofta som innehållet olika Mineraler. Så jag kämpar på i värmen........
    Biggeros

    2017-07-07 | 17:20:52
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Just Robbans låt "Stan är full av vatten" förknippar jag så starkt med Stockholm och jag nynnar ofta på den - En favorit här i stan hos mig.
    Och vatten, kroppen reglerar ju detta ofta själv på ett bra sätt. Hemma i Sverige är det ju inget problem, där dricker vi vattnet ut kranen och vi använder också vatten från kranen att duscha i, vilket är ett slöseri i sig.
    Praktiskt med kylen som är kopplat till ett filter och sedan kranen. LIknand ehade vi i Peking och där fick vi också hett vatten om så önskades från en annan kran.
    Och nu i hettan behöver ni ju få fyllt på av vätska. Vi har det inte direkt såvarmt, men ganska behagligt nu med strax över +20.
    Kram och trevlig helg.

    Svar: Jag är ju inte duktig på att dricka så mycket. Om jag inte fyller en plastflaska och bär med mig. Annars känner man av när man lider av vattenbrist i dessa heta dagar. Visst känns det träffande med Robbans låt. Hans svärföräldrar hade sin sommarstuga på vår gata i Blekinge och det blev en och annan gång att man pratades vid// trevlig kväll och en stor kram
    Biggeros

    2017-07-07 | 21:51:15
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ami säger:

    Vi är ganska duktiga på att dricka vatten. Och vi har vattenfilter här hos oss och fyller alltid en flaska som vi har i kylen.
    Kram

    Svar: Jag dricker gärna iste vilket är gott när det är hett:) vi brukar många gånger fylla en karaff med citron/limevatten. Smart att alltid ha en flaska kyld för bruk. Visst dricker jag vatten men nog inte tillräckligt. Trevlig kväll// kramiz
    Biggeros

    2017-07-07 | 22:29:57
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com/
  • Asylmamma säger:

    Är så himla dålig på att dricka vatten trots att jag behöver ganska mycket vätska för att klara minsta lilla värme. Därför har jag alltid vätskeersättning till hands 👍🏻(Plus att jag försöker hitta sätt att påminna mig själv om att få i mig mer också såklart👍🏻)

    Svar: Vi köper ofta vätskeersättningspulver på Apoteket. Bra som du säger att ha det tillhands:)Jag tycker inte om det men tvingar att dricka det. Sedan brukar jag spetsa vattnet med lime/citron och ha i kylen. Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2017-07-07 | 22:37:18
    Bloggadress: http://devote.se/asylmamma
  • Eva`s blogg säger:

    Försöker dricka på jobbet, men herre jesus va snyggt ni har det där hemma..och vilka bra saker i köket me like kramis

    Svar: Bra att ha en plastflaska med vatten till hands även på jobbet:)Gillar min nya centrifug. Det blir många goda juicer tillagade// kram och en god natt:£
    Biggeros

    2017-07-07 | 23:00:04
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • ullie säger:

    alltså gua ja dricker alldeles fööör lliiiite vatten om inget alls . till tabletter o så om ja känner att ja är jätte törstig häver ja i mej något glad då är det ju redan försent för kroppen säger de ju
    har börjat dricka lite mera kolsyrat då blir det bättre o är ja utomlands är ja duktig på flaskvatten kallt

    vilken centrifug du har kram kram

    Svar: Allt som går att dricka utom de som drar ur vätska ur kroppen är bra. Då menar jag sprit, te och kaffe. Vatten är ändå en livsviktig dryck och ganska så gott smaksatt såsom citron/ lime. Jag tycker det är lättare att dricka ur flaskor. Jag brukar placera flaskor på bordet och ta med mig när jag går ut. Här blir det riktigt hett och är livsviktigt att dricka vatten=) Gillar verkligen min centrifug. Återkommer i ett annat tillägg om drinkar 🤗🤗Kram
    Biggeros

    2017-07-08 | 02:08:41
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Annelie säger:

    Å jag MÅSTE dricka vatten, eftersom jag har för högt saltvärde i både blodet och urinen, men jag är sååå DÅLIG på att dricka vatten och sedan kan jag ju inte hålla på att pimpla vatten stup i ett eftersom jag är GBP-opererad.

    Nu den 11:e ska jag in och få dropp i 4 timmers tid istället,,, eftersom jag inte får ner värdet.

    Ha det allra, allra bäst.. // Kramen Annelie

    Svar: Då förstår jag att det är ett måste att du dricker vatten. Kan man få för mycket vatten i sig...Jag vet att man äter och dricker separat när man har hjort GBP operation. Bra att du ska få dropp snart. Speciellt nu under sommartid. Ha det bra/ kram
    Biggeros

    2017-07-08 | 07:57:53
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657
  • Netti Starby säger:

    Jag är faktiskt duktig på att dricka vatten och det här var kul att läsa! :-D Kramis

    Svar: Du är duktig att du dricker mycket vatten. Så kul att visa ett inlägg om vatten nu under heta tider🤗Kram
    Biggeros

    2017-07-08 | 09:43:19
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    I och för sig är det årstidsberoende, såklart, det där med mängden vatten man häller i sig. Men såhär på sommaren dricker jag MÄNGDER. Ja, vatten alltså ;-)

    Har alltid en sorts tics när jag ska gå ut. Måste ta mig en slurk vatten innan. Men på sommaren tar jag både en slurk, och vatten med mig ut. Har alltid en (eller flera) flaskor i frysen som är halvfulla med is. Fyller på dessa med vatten innan jag går ut och får på så vis kallt vatten längre. För vatten SKA vara iskallt. Då är det som godast :-)

    Ha en fin dag!

    Svar: Jag gillar när vattnet är riktigt kallt och gärna med isbitar÷)När vi ska till stranden fyller vi flaskor och lägger de i frysen och tar med oss de dagen efter. De använder vi både till kylklamp och drickvatten🤗Nu dricker vi även mineraler som tillägg. Jag har 2 ggr i mitt liv blivit riktigt sjuk för att förlorat mycket salter och i kombination med solsting. Och jag ska vara sjukvårddkunnig......Så Jag har tagit lärdom på äldre där.. ..// Ha det bra i värmen🤗
    Biggeros

    2017-07-08 | 09:43:52
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • wiolettan säger:

    Vatten, jag tycker om att dricka vatten och dricker rätt så många glas per dag. Min mysing däremot, inte alls lika mycket och han vill gärna ha lite smak i det, om inte annat så citron.
    Robbans låt, klockren.
    Vatten är oumbärligt, toppenviktigt, på många olika sätt.
    Intressant att läsa ditt inlägg.
    Kram och ha det bra.

    Svar: Vatten är livsviktigt och jag har inte samma törst som min man. Dock tvingar jag i mig om jag inte är törstig och fyller på en vattenflaska÷)Jag vill helst ha citron eller lime i. Visst är Robbans låt passande...Trevlig helg🤗🤗kram
    Biggeros

    2017-07-08 | 10:35:51
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • elin säger:

    Kul läsning!

    Jag har nu mer bytt blogg portal och jag hoppas du kommer följa med mig dit : http://nouw.com/johnssons <3

    Svar: Absolut kommer jag att följa dig på din nya portal Elin/ kram
    Biggeros

    2017-07-08 | 12:33:57
    Bloggadress: http://devote.se/johnssons
  • Liene Svärd säger:

    sv: Ja, det kan inte bara vara en i förhållande som tar tag i allt och lyfter upp den andra. Man måste också jobba med sig själv.

    Vatten är viktigt. Det är typ det enda jag dricker förutom kaffe.

    Svar: Som man brukar säga om man inte älskar sig själv är det svårt att älska någon annan. Visst är vatten viktigt och speciellt nu under sommartid🤗Kramiz
    Biggeros

    2017-07-08 | 12:35:07
    Bloggadress: http://piggigen.blogg.se/
  • Sarah säger:

    Så mysigt o bo i Spanien :)
    Fint du har de på altanen :)

    Svar: Jag trivs i Spanien och det är skönt att ha en altan där man kan träffas och grilla ihop÷)Kram
    Biggeros

    2017-07-08 | 13:01:08
    Bloggadress: http://CheerSarah.devote.se
  • Kattis säger:

    Här är det lika att jag har ett mindre behov av att dricka vatten än vad sambo har...undrar om det är något allmänt som gäller för kvinnor och män kanske!?😛 Tack för serietipset också, har läst några av hans böcker och tyckte de var rätt bra så ska nog kolla in den serien!☺
    Kram

    Svar: Serien är ganska bra och om man har läst böckerna så känner man igen karaktären Bosch. Det kan vara olika behov av mängd av vatten mellan kvinnor och män. Trevlig Lördag🤗
    Biggeros

    2017-07-08 | 13:55:22
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • Days by Johanna säger:

    Borde bli bättre på dricka vatten!

    Svar: Det borde du och även jag. Vi dricker nog så mycket vi förmår. Kramiz
    Biggeros

    2017-07-08 | 20:31:47
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.se
  • Jessica Högberg säger:

    Visst är der olika, rim olika för mej olika tider i månaden...

    Svar: Visst är det så att detta rim passar bra med vatten=)Robban kunde verkligen det där med att rimma🤗🤗
    Biggeros

    2017-07-08 | 22:54:58
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: