biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Playa Levante

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

Igår tog vi oss en tur till Nationalparken i Valdegrana.
 
 
Här är det möjligt att hyra kanoter och trampebåtar längs inflödet av Atlanten mellan Cadiz och Valdegrana.
 
 
 Hit lockas de människor som är intresserade av natur och friluftslivet. Även de som vill skåda en och annan fågel.
 
 
 
 
 
Fiske är även intressant. Familjer tar med sig picknick på Söndagen och tillbringar hela dagen att spendera tid i nationalparken. Det finns även en taverna inne på området. Här anordnas marknader under vissa tillfällen.
Många kommer hit för att cykla, vandra eller bada.
 
 
 
 
Stranddynerna ligger lite längre från Valdegrana city där det för mesta är trångt av badgäster. Här finns vidder och plats för den som vill ligga lite för sig själv. Då är man tvungen att promenera långt.
 
 
 
Vi tog tåget till Playa Levante (öster) och utgick därifrån kilometers promenad längs strandremsan.
 
 
Här i denna stuga tog vi en öl i väntan på att tåget skulle köra. Tågföraren satt även och drack något förfriskande i väntan på eventuella passagerare skulle dyka upp...
Vi frågade honom när det var dax för avgång. Då svarade han med ett leende på läpparna . När det passar er.... Ta det bara lungt=D
 
 
Här finns seglarskola då vindarna är förträffliga.
När Vindarna vänder och formar är när Uno Svenningsson tar till hals.....
 

Parken är hem för olika växtsamhällen livsmiljöer som sträcker sig från marina till marksand. Även anpassa sig till varierande grad av jordens salthalt. På stränder och sanddyner finns det resistenta arter som tål torka och vind.

 

De naturliga förutsättningarna i detta område är lämpliga för många marina arter såsom räkor, krabbor, havssniglar, kräftor och sjöborrar. När det gäller fisk inkluderar sardiner, ansjovis, braxen och laacedia. Man finner också arter som kännetecknar för utnyttjandet av träskmarkerna: bass, dans och tunga.

Som sagt från håll kunde vi skymta både Cadiz

 
 och Playa Valdegrana
 
 
 
Här var det en hel släkt som hade placerat sig med tält och parasoller. De tar med sig lastvis med mat/ dricka och stolar/ bord och tillbringar hela dagen tillsammans.
 
 
Om ni kommer ihåg låten.....

På en planka i Atlanten

satt en liten, liten mås.
Plankan vicka hit och dit
måsen lade då en skit.
Bara på skoj
skepp ohoj!
 
Här satt måsen/ truten på en påle vid Atlanten...
 
 
Och plötsligt var de TVÅ
 
 
Och TVÅ + EN blir 3
 
 
Och den fjärde på intåg....
 
 
Idag är det skyltsöndag som många andra söndagar. Jag fångade även en och annan skylt genom min tur.
Tryck på BP skylten som är den skyldiga till Skyltsöndag och förvaltar den. Om ni vill se mer skyltar.....
 
 
 Vindarna vänder på husen, Vindarna formar sitt år.
Det som prydde i går är dagens bekymmer.
Vindarna leker i mitt hår.

Du dansar runt på ängarna, du svävar i det blå.
Du leker som du alltid har gjort.
Du dansar runt på ängarna, du svävar i det blå.
Du leker som du alltid har gjort.

Vindarna vet när dom kommer, vindarna väljer sin våg.
Blåser liv i glömda passioner.
Vindarna formar vårt år.

Kommentarer

  • Days by Johanna säger:

    Vilket mysigt ställe :)

    Ja det var skönt och få ut alla känslorna. Och låta dem komma. Och inte igronera det, hade bara slutat med ångestattack senare .

    Svar: Exakt!Det får ta den tid det tar att bearbeta sitt sorgearbete.
    Det är så individuellt// kram på dig
    Jätte mysigt ställe!!
    Biggeros

    2017-07-09 | 13:24:50
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ säger:

    Ser helt ljuvligt ut :). Tänk att få bo så där som ni gör jag tänker på det så fort jag läser här :). Verkar så underbart :)

    Svar: Som allting blir vårt boende till en vanlig vardag. Jag kan inte komma ifrån att jag gillar denna miljö och nära till havs🤗Trevlig Söndag!
    Biggeros

    2017-07-09 | 13:48:21
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Sofia Werlin - mammaliv & hälsoliv säger:

    Vad härligt det ser ut! :)

    Svar: Det finns så många fina natur reservat och stränder i Spanien÷)
    Biggeros

    2017-07-09 | 15:04:11
    Bloggadress: http://sofiawerlin.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jag gillar bilden med tåget! Förarens inställning är avslappat skön så länge man är på denna sidan så som ni var. Mindre kul kanske att vara paret som sitter i andra änden och undrar när tåget ska komma egentligen.

    Allt har ju sina sidor. :)

    Svar: Som tur var det bara ett par som kom vid den tiden. Han har säkert närkontakt med någon på andra sidan av parken. Gillade även att åka tåg. Det var meningen att vi skulle gå. Det tog vi igen på strand promenaden.Som sagt en väldigt avslappnad attityd gillas=)
    Biggeros

    2017-07-09 | 16:35:51
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Veiken säger:

    Det är sååå bra med nationalparker. det skulle finnas många fler så att vår natur fick vila upp sig lite. Kramar

    Svar: Här finns det många fria naturparker. Man får gagna dem alla om man bara hjälps åt att hålla rent efter sig. Gillar dessa fina dynerna som där det växer ökenliknande flora. Visst vill man bevara vår natur över hela världen🤗
    Biggeros

    2017-07-09 | 18:29:53
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Gabriella säger:

    Jättefint!! <3

    Svar: Gillar den bevarande naturen🤗Kram
    Biggeros

    2017-07-09 | 19:30:00
    Bloggadress: http://gabriellasigfridsson.se
  • Ama de casa säger:

    Åååhh... Lilla Tåget... Du fick åka Lilla Tåget! Lyllo dig! :-)

    Playa Levante finns i Benidorm också. Fast vilken av stränderna det är, det lär jag mig aldrig. BP lär kunna reda ut begreppen där. (Den mer "levande". Men vilken av dom det är? Fråga inte mig... ;-) )

    Svar: Så vad det Playa Poniente eller Levante....Du det är inte lätt att komma ihåg alla stränders namn. Ett fall för BP🤗Visst var jag och MR U lyckliga passagerare i det lilla tuff tuff tåget. Tingeling lingeling när tåget går ut i vida världen......
    Biggeros

    2017-07-09 | 20:01:05
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Kattis säger:

    Vilken härlig park det verkar vara, där hade jag nog spenderat en hel del tid om jag bott i närheten!☺ hihi vad roligt med måsarna och fina bilder över lag! Kram

    Svar: Jag gillar att vandra och speciellt i naturen. Ännu bättre att kombinera natur, med stränder och havet. Jag bara njuter. När det är som varmast vill man spendera mycket tid där man känner vindarnas drag. När jag såg måsarna så kom jag direkt att tänka på snapsvisa....Lustigt// kram och god kväll
    Biggeros

    2017-07-09 | 21:24:57
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • BP säger:

    Vilket härligt bidrag till Skyltsöndagen! Det tackar jag för, speciellt då det har återigen varit grått här. Okej, då en av dina bilder visade också ett blött "träddäck", men ändå;-)

    Vilken fin strand och sååååå tom den är. Skönt faktiskt, men jag antar att den stranden ser annorlunda ut i augusti och september när spanjorerna har semester.

    Det lilla tåget var riktigt sött, men stackars förare. Inte mycket till dagskassa med endast två passagerare. Hoppas han får många fler sedan.

    Tusen tack för ett underbart bidrag och länken:-)

    Svar: Tänk att vi var 4 passagerare på dit resan....Kan nog bero på att han har gjort det värsta jobbet tidigare på dagen. Vi kom lite senare på eftermiddagen. På andra sidan av stranden var det betydligt mer folkmassa. Nästa gång skulle jag vilja paddla kanot längs inloppet av Cadiz. Gillade att åka det lilla tåget genom parken. Även att det var meningen att vi skulle vandra. Vi fick iaf vår motion på strandremsan 🤗Bilden på den blöta träbryggan var en gammal bild sedan tidigare. Så det regnade inte alls denna dag. Skickar lite blå himmel och en skinande sol till Stockholm☉☉🏖🏝
    Biggeros

    2017-07-09 | 22:18:55
  • Ditte säger:

    Vilken fin "njutflykt"! Jättetrevligt att få hänga med. Dessa traketr är för mig helt obevandrade och jag tar in allt jag kan.
    Förstår att ni fick en fin dag. Och med lilla tåget dessutom ...
    Kram!

    Svar: Ja, vi fick en mysig eftermiddag. Lite molnigt men så skönt att vandra på stranden när det inte är för hett. På denna sida av Valdegrana så är det mer folktomt jämfört med mitt i Playa Valdegrana. Jag föredrar lite mer utrymme=) Så fick vi åka ett litet tåg och skåda naturen. Härligt att ha utbyte med varandra🤗Kram från en lite sömnig kvällssuddare.
    Biggeros

    2017-07-09 | 22:43:09
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Annelie säger:

    Vilken fantastisk park....
    Mmm.. bodde jag i de breddgraderna så vette tusan om jag också inte vore en heldag på stranden lite då och då,, mysigt att ta med sig allt, men slitigt.

    Hihi, jag tyckte tågchaufförens svar var bra... så jäkla typiskt utlandet.
    Bussarna kommer lite som när de vill etc. :-D

    Ha det bäst.. // Kramen Annelie

    Svar: Visst är det mysigt när man kommer långanväg och spenderar hela sugennpå stranden. Sedan ska man hem med alla grejerna...De verkar tycka det är OK. Nu kanske de kommer från Sevilla (1 1/2 timmes bilfärd) så då tar man lätt en dag fritt från vimmel och trafik. Lokförare var hur cool somhelst😀😁😀Ha en bra måndag🤗
    Biggeros

    2017-07-10 | 06:12:07
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657
  • Eva`s blogg säger:

    Härligt utflykter i varma miljöer :) fina bilder jag vill oxå he he nästa månad så :) hoppas du får en fin måndag kram <3

    Svar: Härligt att du har din semester sparad. Den som väntar på något gott.....Kram
    Biggeros

    2017-07-10 | 08:15:51
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Christine - 29° säger:

    Men wow vilket ställe, så fin natur! Och vilken tågförare, ha, ha! :)

    Svar: Tågföraren var riktigt cool. Inga jäkt där heller. Gillar dessa fina Natur Parker eller reservat. Kram
    Biggeros

    2017-07-10 | 10:43:23
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Ghugge säger:

    Härligt, härligt! Paddla där vore nog inte så dumt!
    Tack för ett informativt och fint inlägg!👌👏
    Bilderna på måsarna..så kul!😄
    Kram🙏

    Svar: Jag tänkte direkt på dig Ghugge....att ta en kanottur i naturen. Jag har ju funderat på att skaffa en kanot. Appråpå måsarna så kom jag direkt att tänka på snapsvisan: På en planka i Atlanten// kram till dig🤗
    Biggeros

    2017-07-10 | 19:41:54
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Znogge säger:

    Vilka härliga bilder! Trots vi är hemma längtar man redan till värmen :D

    Kram

    Svar: Visst är det så Znogge.....Man hinner inte mer än att komma hem och börjar redan att planera utlandsresa till värmen. Ni såg iaf till att njuta i värmen i Parga☉☉☉
    Kram
    Biggeros

    2017-07-10 | 19:45:11
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Amanda Jona [FOTOGRAF] säger:

    Du delar alltid med dig av bilder från så fantastiskt härliga platser! :)

    Svar: Så härligt att du finner mina inlägg intressanta🤗🤗Kram
    Biggeros

    2017-07-10 | 20:01:33
    Bloggadress: http://amandajona.se
  • Asylmamma säger:

    Åh vilken fin plats! Dit vill jag 😍

    Svar: En jätte mysig natur Park och mysig strand. Roligt att få se nya platser÷)
    Biggeros

    2017-07-11 | 06:23:13
    Bloggadress: http://devote.se/asylmamma
  • Amanda säger:

    Ser så himla härligt ut <3

    Svar: En väldigt mysig natur Park för alla 🤗
    Biggeros

    2017-07-11 | 14:38:22
    Bloggadress: http://mandasdiary.devote.se
  • Marie säger:

    Vad mysigt med tåget och underbara bilder kram Marie

    Svar: Skönt att man kan ta tåget genom natur parken. Stranden är väldigt fri från så mycket folkmassa. Trevlig Lördag 🤗🤗Kram
    Biggeros

    2017-07-15 | 12:24:53

Kommentera inlägget här: