biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Implantat

Kategori: Min Blogg

Jag håller fortfarande  på att fixa tänderna och det blir ett dyrt kalas i slutsumman. Jag betalar av delsummor av hela kostnaden varje gång. Det slutar ändå på 30000 kronor.
 
 
Jag har DKV försäkring privat (sjukvård) Där ingår även  en del tandläkare besök som betalas av DKV såsom att gå till tandhygienisten för rengöring,röntgen och undersökning.
 
 Hela förra hösten (inkluderat uppehåll) höll jag på med tänderna från att gå till tandhygienisten, lagningar och tandimplantat.  Jag är ännu inte klar. Fint kommer det bli.
 
Jag vill också ha fina tänder!!!
 
Det gäller inte att ha tandskräck.
Det finns hjälp att få för den som har fobi för att gå till tandläkare .
 
Tänk att det är cirka tre procent av Sveriges befolkning som lider av tandskräck eller tandvårdsfobi. Jag har ingen aning om hur rädda människor är för tandläkare i Spanien.....
 
Men visst är jag lite orolig att göra kirurgiska ingrepp i munnen. 
Troligen fick jag hjärnhinneinflamation av  sviter efter ett virus men jag har även hört talas av att man kan  få meningitis av tandkirurgiska ingrepp om det vill sig illa. När jag hade influensa liknande symtomer  gjorde jag samtidigt tandläkare besök. Efter par veckor fick jag meningitis. 
Inget är bevisat hur jag fick hjärnhinneinflamationen.
Hursomhelst  är jag nu frisk som en nötkärna utan men.
Gudskelov!!!!
 
 
 
 

Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Skönt att du mår bra nu!

    Och jag borde nog också ta och pallra mig i väg till tandläkaren, har inte varit där på länge. Väääldigt länge. Men det är inte för att jag lider av någon skräck. Jo, skräck för fakturan då. Det är för att jag inte har problem med tänderna. Men jag misstänker nu att en plomb är halvdan. En amalgamplomb från min barndom, den enda sortens fyllningar jag har.

    Svar: Jag har inte haft hål på länge men det är som allt brakar loss på en och samma gång. Det ska bli så skönt när allt är klart=)Visst svider det i börsen men det måste göras.Visst mår jag bra Emma. Det är bara till att tänka positivt. Ha en fortsatt trevlig dag 🤗
    Biggeros

    2017-01-24 | 15:59:06
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • A M säger:

    Det är verkligen inte billigt det där med tänder! skönt :) sv: Vaa!? Torrschampo är räddaren i nöden ju :D

    Svar: Min dotter säger det med🤗🤗Allt är dyrt hos tandläkaren 🙄😣Kram
    Biggeros

    2017-01-24 | 17:22:23
    Bloggadress: http://alicemalmstrom.blogg.se/
  • N säger:

    Ja tandvården är tyvärr väldigt dyr!!

    Svar: Tandvård är ett måste men jag förstår många som väntar och prioriterar något annat. Så synd😣😣
    Biggeros

    2017-01-24 | 17:50:45
    Bloggadress: http://nathalienyren.se/
  • Julia säger:

    Synd att tandvård är så dyrt!

    Svar: Jag tycker att man borde få avdrag eller hjälp när tandvård är ett måste😉
    Biggeros

    2017-01-24 | 18:26:00
    Bloggadress: http://juliahw.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Jag avskyr att gå till tandläkaren och borde varit där i september men... Skönt att du får det fixat och att något täcks av försäkringen i alla fall. Nödvändigt ont och dyrt skulle jag vilja säga...

    Svar: Det är inte mitt favorit besök heller. Frågan är om man inte gör vid sina tänder och tar bort tandsten annars förfaller dem. Alla borde få bidrag för att kunna behålla sin tandhälsa. Kram
    Biggeros

    2017-01-24 | 18:37:15
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Jag är så glad för att du är firsik igen. Men visst var det en otrolig pärs du gick igenom. Jag et att man i Sverige avråder från att göra behandlingar hos tandläkare (mer än lagningar) om man har en infektion i kroppen och det ligger säkert något i det.
    Jag har varit väldigt orolig för att gå till tandis och aldrig lagat utan bedövning och kom för 10 år sedan till min mans tandlökare som han haft i 25 år och då blev jag botad. Har gått årligen på kontrolller. Nu har hon gått i pension och det var en sorg. Men i Torrevieja har vi nu hittat en tandläkare från Skellefteå som är superduperbra så nu går jag dit. Och det är snart dags. Här ges rejält med bedövning och jag är nöjd.
    Önskar dig all lycka till med dina tänder. Och skönt att försäkringen täcker en del av kostnaden.
    Stor kram och trevlig kväll.

    Svar: Jag fick reda på det av en god väns dotter (som är läkare) informerade om risken att få hjärnhinneinflamation vid tandingrepp. Jag hade ingen aning om det. Jag vet ändå om jag fick det på grund av det...Det är tur man får rejält med bedövning för jag har blivit mer harig med åldern. Det är definitivt inte mitt favorit besök Ditte. Det man är tvungen att göra här i livet är tvunget. Hursomhelst är jag frisk nu och livet måste gå vidare. Trevlig kväll och en stor kram 🤗
    Biggeros

    2017-01-24 | 20:59:20
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • ullie säger:

    usch va otäckt Tur att du piggade på dej <3

    ja avskyr att gå dit o gör det inte mer än nödvändigt nu är nödvändigt men går inte ändå finns inga pengar heller till det skit att det ska kosta så

    Svar: Jag håller med att tandvård är himla dyrt Ullie😣Jag har verkligen piggat på mig och känner mig bra nu🤗Trevlig kväll!! Kram
    Biggeros

    2017-01-24 | 22:28:59
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • moa säger:

    Fy fan vad dyrt. 30 tusen. jag valde att ordna tandreglering förra året och dom sa först att ja skulle betala 30 tusen? som tur är kom försäkringskassan in och hjälpte mig så betalade som slutsumma 10 tusen. nu går ja omkring med min genomskinliga tandställning som 26 åring och har inte ångrat en sekund :D men ack så dyrt med tandläkare. kramis

    Svar: Allt för dyrt!! Vilken tur att försäkringskassan hjälpte till Mora. Kram
    Biggeros

    2017-01-24 | 23:18:59
    Bloggadress: http://nouw.com/moamedalicia
  • Anette säger:

    Det kommer att gå bra och du blir jättefin. Alltså ännu finare 😊

    Svar: Tack Anette för dina uppmuntrande ord. Stor kram
    Biggeros

    2017-01-25 | 01:35:51
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Alltså... Min tandläkarskräck är så stor att jag bara kunde skumma det här inlägget. Men jag hoppas att allt blir bra!
    Kram

    Svar: Det är ett vanligare problem än vad vi tror att ha tandskräck Ama. Det kommer bli så bra tillslut. Kram
    Biggeros

    2017-01-25 | 09:39:30
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Days by Johanna säger:

    Min bror fixar med sina tänder, det blir med ett dyrt kalas, men det kommer bli så bra!

    Svar: Dyrt och bra tandjobb🤗🤗Kram
    Biggeros

    2017-01-25 | 10:18:55
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.blogg.se
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    jag är rädd för tandläkare, går så sällan jag kan! Har dock opererat mig tre gånger i munnen och dragit ut två tänder, så borde vara van!

    Svar: Har man skräck för tandläkaren så är det nog svårt att känna sig lugn när man ska dit. Tyvärr så är det så. Jag känner ingen jätte glädje att gå dit men jag är tvungen 🙄🙄Trevlig dag🤗
    Biggeros

    2017-01-25 | 11:21:44
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Dyrt men värt tror jag... Så glad att du mår bra nu!

    Svar: Så härligt att du och många bryr sig om min återhämtning. Så tacksam🤗🤗Tandbesök kostar men såklart värt det Jessica 🤗
    Biggeros

    2017-01-25 | 13:27:04
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Petra Olsson säger:

    Så himla dyrt med tandläkarbesök men nödvändigt om man inte vill bli tandlös:) kramar

    Svar: Snart är tänderna till ett bekymmer. Om man inte har de pengarna att betala den dyra avgiften så blir det ett lätt klassproblem. Tyvärr😣😣Kram
    Biggeros

    2017-01-25 | 13:56:40
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Ghugge säger:

    Underbart att du nu är helt återställd..och hoppas att dina tänder blir bra för oj, så dyrt det är att fixa till dom!
    Varma kramar G

    Svar: Det blir kanske lite billigare i Spanien men dyrt ändå. Så skönt att må bättre🤗🤗Kram på dig Ghugge
    Biggeros

    2017-01-25 | 17:58:10
    Bloggadress: http://ghugge.blogg.se
  • Tilda Barkselius säger:

    Hoppas det går bra!

    Svar: Tack Tilda=) Det går säkert bra. Kram
    Biggeros

    2017-01-25 | 21:10:08
    Bloggadress: http://nouw.com/tildabarkselius
  • Lena i Wales säger:

    Jobbigt det där med tänder, vet av egen erfarenhet. Och inte 'r det billigt heller. Konstigt att det är samma i alla länder. Alla kroppsdelar utan ögon och tänder går under vanliga sjukvården.
    Hoppas allt går bra.

    Svar: Det går bra och jag har bara två besök kvar om allt vill sig väl Lena. Du har så sant med dyra kostnader när det gäller ögon/tandvård😣😣Tråkigt. Ha en trevlig morgon!!!
    Biggeros

    2017-01-26 | 07:19:44
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Skönt att du är frisk nu.... toppen att du får dina tänder fixade även om det blir stora hål i plånboken! Kram

    Svar: Ja visst lämnar man hål efter sig i plånboken fast de andra blir lagade. Tack för att du bryr dig Veiken. Kram på dig🤗
    Biggeros

    2017-01-26 | 13:28:01
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Marie säger:

    Det blir skönt när du får dina tänder åtgärdade och klart. Ja det är mycket dyrt, och det finns många som inte har råd till det. Själv kostade jag på mig en stor summa pengar till tandläkaren förra våren , det vart dyrt men fint. Det är viktigt med tänderna och hälsan. Kram Marie.

    Svar: Jag bara tänker på de pensionärer och unga som inte har råd att sköta sin tandvård....Visst är det viktigt med tandhälsan . Kram
    Biggeros

    2017-01-27 | 11:35:08

Kommentera inlägget här: