biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Portar & Handtag

Kategori: Mitt val av Kultur

 
San Juan's porthandtag 
~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
 
Mäktiga portar in till den mäktiga Kyrkan San Juan i Ecija. 
 
 
Portada Barroca ser inte lika mäktig ut som San Juans portar. Jag blev bara fascinerad av namnets översättning  "Barockens omslag eller framsida".
 
 
Denna Stora - och- lilla port tillhör Casa Palacio Valderhoso
~~~~~~~~~~~~~~ 
 
Den stora porten är passage för storvuxna jättar och den lilla porten är en ingång för pygmeer......
 
Neeej, jag har ingen blekaste aning hur det förhåller sig.
 
 
Den här kyrkan som heter San Francisco har även en gigantisk port med runda handtag. Den ligger vid Plaza Espana i Ecija. 
~~~~~~~~~~~
 
 
På husväggen vid denna svarta port stod det
"Jesus utan rep ". Jag funderar fortfarande på vad det betyder....kanske någon vet....
 
 
Nedanför San Juans kyrktorn så skymtas en inklämd smal , nötbrun port.
 
 
Alltså Portingången till Museumet:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
Fortsättningen följer i något annat inlägg...
Dörrar och handtag springer man på varje dag. Dock inte unika sådana.....
 
Önskar en trevlig helg från ett lite svalare Ecija med dryga 12 grader. Då tycker jag minsann det är kyligt för att vara mitt på dagen i Spanien =d
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Jättetrevligt att via dig få besöka Ecija, en stad jag tidigare aldrig hört talas om. Dessa "detaljer" som är så fina är så fantastiskt gjorda.
    Portar, fönster och handtag fastnar jag också ofta för.
    Jättefina bilder där dessa välgjorda detaljer kommer fram. Srdan är det ju inga detaljer utan mycketmer än så. Verkliga konstverk i sig.
    Kram!

    Svar: Jag håller med dig och jag ser alltid något fint med även det osynliga. Fönster är oxå intressant. Det är det lilla som gör det Ditte.
    Biggeros

    2017-02-10 | 22:39:25
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Linda säger:

    Åh så fina, skulle vara perfekta göt att ta outfitsbilder framför :-)

    Svar: Det finns hur mycket motiv som helst. Sedan beror det på vilket som är intressant för andra. Jag ser något hela tiden i varje stad=)Trevlig Lördag.
    Biggeros

    2017-02-11 | 08:20:41
    Bloggadress: http://lindaviktoria.se
  • TantGlad säger:

    Kul att se alla portar och handtag. Måste säga att jag värkligen tycker det är fint och tjusigt med överdådliga handtag. När du knackar ned ett handtag så ....går inte beskriva känslan.

    Fortsättning hänger jag gärna med på. Gillar din blogg vännen. Spännande att se alla bilder.

    Stor lördagskram å det är 10 minusgrader hos mig

    Svar: Jag gillar gigantiska portar med fina handtag på=)Så kul att du gillar min blogg min fina bloggvän. Gillar även att läsa dina positiva inlägg🤗🤗Kram på dig och trevlig Lördag
    Biggeros

    2017-02-11 | 09:50:56
    Bloggadress: http://tantglad.bloggo.nu
  • Jessica Högberg säger:

    Jesus utan rep... hoppas vi får svar!
    Fin fina portar!

    Svar: Det finns alltid någon som har ett logiskt svar ...Jag väntar fortfarande. Gillar även portar=) kram
    Biggeros

    2017-02-11 | 10:01:21
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Therese säger:

    Jätte härliga bilder :D Fina portar.

    Svar: Ja men exakt så ser jag med på det :) En familj men ändå två, eller hur man nu ska uttrycka sig :) Ja föräldraledigheten är guld värd :D <3 Och så mysig :D Ja jag var väldigt ung när jag fick C :) Tack, det hoppas jag med! <3 Ja men exakt så är det ju! Kram

    Svar: Jag försöker fånga det jag tycker är fint på bild=)Sverige är det land som har längst föräldraledighet 🤗Har man möjlighet att vara hemma så länge som möjligt med sina barn så är det GULD värt!!!Kram på dig🤗🤗
    Biggeros

    2017-02-11 | 10:13:17
    Bloggadress: http://theresequeen.com
  • Znogge säger:

    Portar, handtag och fönster är verkligen spännande detaljer att fotografera. Det blir verkligen uppenbart att det är detaljerna som gör det när man fokuserar på något annat än helheten. Väldigt fina bilder som vanligt!

    Trevlig lördag :D

    Svar: Tack Znogge för dina fina ord!!Det finns ju så många portar/ dörrar och fönster som har så mycket potential. Vi ser alla olika på saker och ting. Vilket är charmen med att fotografera. Ha en jätte bra dag. Kram🤗
    Biggeros

    2017-02-11 | 10:15:57
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • A M säger:

    Wow fint!
    sv: Verkligen fruktigt och gott! Tack detsamma :D

    Svar: Tack Alice🤗Bananbrödet ser väldigt saftigt och gott ut🤗Kram
    Biggeros

    2017-02-11 | 11:21:12
    Bloggadress: http://alicemalmstrom.blogg.se/
  • Ami säger:

    Det finns verkligen många tjusiga portar!
    Ha en fin lördag!
    Kram

    Svar: Visst det fina portar i världen!!Detsamma till dig🤗Trevlig Lördag=)
    Biggeros

    2017-02-11 | 11:27:57
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • wiolettan säger:

    Vilka häftiga portar och därtill hörande handtag. Det gillar jag skarpt.
    Då vi har varit ute på våra resor har jag också fotat många vackra portar. Mest till kyrkor, slott och finare hus. Det är så pampigt och annorlunda, från en annan tid liksom.
    Roligt med den lilla och stora dörren också. Är nog så att man ska slippa öppna den stora porten om det inte är så många som ska in.

    Nej, jag vet inte vad det kan menas med texten.
    San Juans kyrktorn ser häftigt ut, riktigt vackert.
    Trevlig helg.
    Kram!

    Svar: Jag hade hoppats på att du kunde lösa texten på fasaden=)Då har du sett en del portar på dina resor Wiolettan 🤗🤗
    San Juans torn är ett riktmärke så jag hittar tillbaka till hotellet. Jätte fint!.Trevlig helg till dig med. Kram
    Biggeros

    2017-02-11 | 11:49:16
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Netti Starby säger:

    Vad intressant med alla dessa handtag och många av dom är väldigt fina! Kramis

    Svar: Visst är något speciellt med gamla portar och handtag.Otroligt fina=) Kramiz🤗
    Biggeros

    2017-02-11 | 13:08:27
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Heléna säger:

    Fantastiska bilder och vilka magnifika portar!!! Jesus utan rep?? Ja, vad i hela friden kan de ha menat med det??? Hoppas du får en riktigt härlig helg :D Låter kallt med 12 grader, men dock något varmare än vi har här :D Kram <3

    Svar: Det är kallt för att vara Ecija "stekpannebyn" som den är känd för. Här kan det bli riktigt hett på sommaren. För hett är inte heller roligt=dVisst är det kallt nu men man får inte klaga...Ingen en så länge har klurat ut texten på väggen. Klurigt värre. Kram på dig🤗🤗
    Biggeros

    2017-02-11 | 15:34:00
    Bloggadress: http://helna.blogg.se
  • Veiken säger:

    Otroligt fina dörrar och portar. De berättar nog om ägaren och dess ställning i området! Kramar

    Svar: De portar som jag har fotograferat tillhör kyrkor, casas, museum, katedraler, Kloster och rivning/renoverings projekt. Visst säger det en hel del om ägaren/rna. Kram på dig denna lördag🤗
    Biggeros

    2017-02-11 | 16:12:50
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Anette säger:

    Gillar detta inlägglägg, älskar nämligen portar, fönster och grindar. Bilderna på portar är sååå fina 😊

    Svar: Du gillar även portar.=)Vad är det hos oss kvinnor som gillar fönster, portar och handtag ....Kan det vara de små detaljerna... Min man bryr sig inte alls om det. Ha det bra med din dotter Anette. Kramiz🤗
    Biggeros

    2017-02-11 | 16:17:06
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Mäktiga portar! Gissar att dom har dom små portarna för att komma in lättare utan att behöva vara som Hulken ;-)


    Svar: Du har nog mer koll på det där än jag. Tänk att ha en dörr med två utgångar. En för småfolk och en för vuxna=)Tror du att det hade funkat.....Ha en fortsatt trevlig kväll!!
    Biggeros

    2017-02-11 | 18:03:03
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Zyllah säger:

    Det som är gammalt är väldigt fascinerande!! <3

    Svar: Många gånger lade de ner ett prestigefyllt jobb förr med enkla verktyg =) kram
    Biggeros

    2017-02-11 | 20:49:13
    Bloggadress: http://zyllah.com/
  • Marie säger:

    Fina portar och lås det är fint att titta på olika hus med fina portar och

    Svar: Jag upptäcker mycket fina detaljer som kanske inte någon annan ser. Härligt att skåda=) Trevlig söndagsmorgon🤗
    Biggeros

    2017-02-12 | 09:54:34
  • Marie säger:

    Fint med portar och lås. Mobilen la av kram Marie

    Svar: Jag tycker om arkitektur men även fönster, handtag och portar=) Hoppas att ni får en mysig Söndag🤗Kram
    Biggeros

    2017-02-12 | 09:57:27

Kommentera inlägget här: