biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Huttrar man för lite blir livet torrt....

Kategori: Myter & Sägner

 
 
 
Alkohol gör dig varm”

Du känner dig ofta varmare när du dricker alkohol. Det är för att alkohol får blodkärlen att vidgas samtidigt som nervändarna närmast huden stimuleras, vilket ger en känsla av värme.
 
Så är det SANT eller MYT.......
 
Vissa människor är känsligare än andra för kyla.

 Barn har större värmeförluster än vuxna i och med de har stor hudyta i förhållande till kroppsvikt. Gamla människor har i sin tur svårt att reglera sin kroppstemperatur. 
 
 
 
Såklart är det en MYT

 De som dricker alkohol får ett försämrat omdöme och har en ökad värmeförlust då alkoholen vidgar blodkärlen. Värst är det att alkohol försämrar huttringsförmågan.
 
 Då föredrar jag att inte frysa och hålla mig i värmen. Frysa kan aldrig vara nyttigt. Jag undrar hur många muskler man använder när man fryser dvs huttrar.
 
Att man huttrar är en följd av att man darrar  och darrar gör man för att bli varmare.
 Darrandet består i att muskler i kroppen hela tiden snabbt växlar mellan att vara spända och avslappnade. Att snabbt dra ihop sig och sedan sträcka ut sig igen många gånger i sekunden är mycket arbetsamt för musklerna. Det är det som är själva poängen! När musklerna arbetar så mycket med att darra så blir de varma. Darrandet är kroppens sätt att höja temperaturen om den börjar bli för kall.

Det är många muskler överallt i kroppen som darrar om man blir riktigt kall, även de som är inblandade när man rör på munnen, talar etc. Därför blir det lätt så att man gör huttrande ljud när man är mycket kall. Hackar tänder med andra ord.
 
 
Alla känner väl till Jack Nicholson i " The Shiny"
Där kan man snacka om " i ett fruset tillstånd "
Tänk att han blev 80 bast den 22/4 i år men i ett alldeles tinat tillstånd.
Jag undrar hur många muskler som användes tills han blev en isglass i labyrinten.....
Jack kanske med andra ord var så full att inte huttringsförmågan fungerade i filmen........

Kommentarer

  • Jessica Högberg säger:

    Äh, alla myter ska inte slås hål på😉

    Svar: Nej, det håller vi fast vid Jessica!!
    Biggeros

    2017-04-27 | 09:59:46
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Bella säger:

    Jag brukar faktiskt bli riktigt frusen när jag druckit alkohol - till skillnad från mina vänner som utan problem kan ha kortärmat mitt i vintern i påverkat tillstånd. Skumt det där.

    Svar: Det finns en logisk förklaring till allt. Man tros sig känna sig värm men är tvärtom.
    Biggeros

    2017-04-27 | 10:02:26
    Bloggadress: http://nouw.com/bellss
  • Ama de casa säger:

    Själv klarar jag kyla betydligt bättre än värme. Så man kan verkligen undra varför jag lämnade Norrland en gång i forntiden... ;-)

    Ha en bra dag!


    Svar: Ja, ni norrlänningar borde tåla kyla. Min mans halva släkt kommer från Västerbotten. Min man tål kyla bättre än jag. Kan de vara de norrländska ådrorna .....Jag föredrar värme=)
    Biggeros

    2017-04-27 | 10:35:01
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jennifer Queen säger:

    Sedan jag gått ner så mycket i vikt så fryser jag hela tiden :(

    Svar: Det kan jag tänka mig att man fryser mer när man har gått ner i vikt. Ha det bra vännen=)
    Biggeros

    2017-04-27 | 10:57:31
    Bloggadress: http://thequeenie.se
  • Moa Kandelin säger:

    Att frysa är det värsta!

    Svar: Håller med dig till 100 %
    Biggeros

    2017-04-27 | 11:00:13
    Bloggadress: http://moakandelin.devote.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Om det är så då att musklerna spänner-slappnar av-spänner osv så borde då alltså träna. Kan man då förbränna fett på detta sättet? Gå ned i vikt?

    Svar: Jag tänkte precis likadant Emma!! Då ska jag inte bo i varma länder...
    Men, det stämmer nog i sin helhet=)
    Biggeros

    2017-04-27 | 11:12:27
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Days by Johanna säger:

    Så intressant och läsa. Förr (haha låter som jag är skit gamla nu) när jag festa en del blev jag ofta så röd om kinderna ås jag tänkte det måste vara sant man blir varmare, men då berodde det väl på något annat att man blir röd om kinderna?

    Svar: Jag blir även röd om händerna och hals när jag dricker rött vin..Alltså känner mig lite varm...
    Dock tror jag att det beror på blodkärlen som utvidgar sig..
    Det finns alltid svår på allt/ kram
    Biggeros

    2017-04-27 | 14:17:00
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    avskyr kyla ....brrrrr kram i värmen

    Svar: Då ska du bo i varma trakter som jag Eva// kram
    Biggeros

    2017-04-27 | 16:47:27
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Detta med myt och sannningar är intressant och jag är inte säker ens på att de som ständigt jobbar med detta vet hur det är. Mycket kan förklaras rent fysiologiskt, men sedan är ju de individuella skillnaderna stora.
    Och är man född i Somalia så har man ju sedan lång tid vant sig vid att tåla värmen och de fryser ju rejält i Sverige. Jag känner också att jag kan vänja mig vid både värme och kyla, men vill inte ha det vare sig alltför varmt, runt +25 är lagom och inte mer än -8. Lite petig är jag.
    Kul inlägg!
    Kram!

    Svar: Över 40 grader varmt i Andalusien är för mycket. Då har jag även erfarit - 40 grader kallt i Kanada. Inget av det var behagligt. Så lagom är bäst=) Eller jag föredrar värme före kyla!!!Härlig respons på inlägget// kram
    Biggeros

    2017-04-27 | 19:17:15
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Hatar att frysa älskar 💕 värmen och dig och Spanien kram Marie

    Svar: Vem älskar inte värmen..På något sätt mår man bättre både fysiskt och psykiskt🤗🤗
    Biggeros

    2017-04-27 | 21:19:03
  • BP säger:

    Säg som så: när jag var yngre (=ung) åkte jag mycket skidor i alperna - nedför alltså. En glühwein gjorde inte bara att jag slutade frysa utan jag flög ju nerför puckelpisterna. Så det så.
    Å en Magno tillsammans med en Cortado i ett kyligt Benidorm gör susen än idag;-)

    Svar: Jag åkte skidor och gärna nedför när jag var ung=) Visst gick det mycket bättre att komma nerför med en glüwein Om det var med hjälp av utvidgade kärl eller ej det får stå oskrivet...Visst är det gott med en café con Baileys i kylan även i Spanien i April månad.. .Måtte värmen komma snart...
    Biggeros

    2017-04-27 | 21:44:34
  • Anette säger:

    Det är ju väldigt individuellt det där med vid vilken temperatur man fryser eller svettas. Jag är sällan frusen medan min mor fryser nästan jämt så vi är väldigt olika.
    Intressant är det i alla fall.

    Svar: Min mor fryser även nästan jämt. I Spanien sitter hon med en tjock jacka när det är över 20 grader medan jag sitter med t-shirt ÷) Visst är det individuellt =)
    Biggeros

    2017-04-28 | 03:06:19
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Christine - 29° säger:

    Jag är en riktig fryslort och avskyr att frysa, förmodligen för att jag fryser större delen av dygnet. Helt sjukt. (Ja då vi är i Sverige kanske ska tilläggas). Har till och med bett läkare kolla om det är något fel, men nej, jag är fullt frisk och enbart en fryslort helt enkelt. Ha, ha!

    Svar: Haha, fryslort är ett nytt begrepp för mig=))Idag fryser jag bara genom att titta ut. Hela natten har det regnat och fortsätter även på fredagsmorgonen=/Blåser gör det med = höstväder. Jag brukar skylla på att min mamma har fel på sin inbyggda radiator. Hon har även sökt för att frysa för mycket. Vissa människor klarar kyla bättre än andra. Så är det// Trevlig Fredag=)
    Biggeros

    2017-04-28 | 08:33:52
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Annelie säger:

    Jisses, är han redan 80 (!!!) år.

    Intressant text du hade,, jag som ofta har muskelkramper, känner ju vad jobbigt det är,,, men sådant har jag aldrig tänkt på i fruset tillstånd.

    Ha det allra bäst... // Kramen Annelie

    Svar: Jag kan förstå hur många muskler som används när man fryser. För mig var det väldigt intressant fråga// trevlig Valborg och helg
    Biggeros

    2017-04-28 | 23:32:27
    Bloggadress: http://gifta6570.bloggplatsen.se
  • Eva - People in the Street säger:

    Intressant inlägg! Jag avskyr verkligen att frysa och blir väldigt lätt frusen. Ja, även jag ifrågasätter ofta varför jag då bor i Norrbotten hahaha. Värsta kylan jag upplevt är -43 grader och då stod luften stilla. Myt eller inte, när jag varit sådär in i märgen-frusen har jag någon gång testat att ta ett halvt glas vin och vips så har värmen kommit tillbaka. Har funkat faktiskt, men det är ju ingen bra idé att göra det varje gång jag är frusen för då lär jag få andra problem eftersom jag fryser så ofta. 😄

    Svar: När vi bodde i Canada fick jag erfara riktig kyla. På över -40 grader Även när vi bodde i Moskva. Där kan man snacka att de dricker hellre vodka för att hålla värmen. Vilket jag trodde...Man tror ju de som bor i norr tål kylan bättre. Det är kanske även en myt...Ha det gott och hoppas att det inte är för kallt hos dig i norr// kram
    Biggeros

    2017-04-29 | 06:28:42
    Bloggadress: http://peopleinthestreet.se

Kommentera inlägget här: