biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Vårtecken

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 
The Parque Maria Luisa is a large green space to the south of the city centre, close to the river
 
with hundreds of exotic trees lining shady avenues, and historic, fairytale buildings, with exotic touches provided by colourful tiled benches, and Moorish fountains and pools.
 
Den där exotiska krukan/urnan skulle passa på vår altan .....
The park was the site of the Expo 29, which had Plaza de España as its centrepiece.
 
Large enough never to feel crowded, the park is a delightful place for a quiet stroll, a kids' runabout, or romantic horse-and-carriage or boat ride.
 
Taking a horse and carriage is a great way to see the shady avenues of the park; a more energetic option is a bike for four with sunshade - the front seats have belts to strap wriggly young children in safely. You can find them in the road opposite Plaza de España.
History and Expo 1929
 Vilken underbar växtlighet. Nu blommar Sevilla. Det är varken för varmt eller för kallt att gå omkring och strosa omkring.
Jag satte mig ned på en av stenbänkarna och åt mitt äpple...
Det var nästan så att jag fick leta efter en ledig plats i solen....
Så gick ju blickarna såklart  mot duvträdet... Det gick inte att undvika de vita fåglarnas ljud...
Ändernas tiggande  efter något ätbart var mig inte heller så främmande. Jag slängde till dem några bitar från mitt nästan uppätna äpple....
 
For all its old-fashioned grace, Seville was one of the most forward-looking and progressive cities of Spain during the earlier and latter part of the 20th century.
 
 
 
In the early 1900s, the government decided to put on a universal exhibition - the Exposicion Ibero-Americano, to boost morale after the loss of Spain's colonies in the late 19th century, and to promote Andalucia's industrial expertise.
 
 Vad tror ni kan detta trädet vara från början av 1900-talet. Vilka utbredda, tjocka rötter. Stammen talar för sig själv tycker jag...
 Om jag nu visste vad det var för träd....
The event was originally scheduled for 1914, with the chosen site as the Parque Maria Luisa, the huge expanse of Palacio San Telmo's grounds.
 Här såg jag mitt absolut första vårtecken.
Vad jag har hört så håller ett svanpar ihop tills de dör. Är det sant så är det ju fantastiskt. I dagens samhälle kan man ju inte skryta om att alla människor håller ihop med en och samma partner. Om jag säger så här.. Idag är det ytterst ovanligt.
 
The estate was left to the city by the palace's late occupant, the Infanta Maria Luisa Fernanda, the Duchess of Montpensier
 
and converted into a public park by French architect Jean-Claude Nicolas Forestier. It was a magnificent and unusual setting for Expo 29.
 
 
Vid ett senare inlägg visar jag mer av den stora parken som sträcker sig nästan till Universitetet och ligger väldigt nära centrala Sevilla.
Från Melia Lebreros var det betydligt längre avstånd, men en trevlig promenad att gå.
 
Allt har ett slut även för denna gång i ett ljuvligt Sevilla....
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Tack för underbara bilder och fin information det är så roligt och intressant man blir varm inombords att se allt vackert.kram mamma

    Svar: Tack för dina fina ord!! Det finns ju så mycket fina motiv så jag blir helt till mig. KramGrattis på kvinnodagen!!!
    Biggeros

    2016-03-08 | 14:24:55
  • Ruth i Virginia säger:

    Ljuvliga bilder av en fin gammal stad.
    Trädet ser ut som ett banyanträd; växer i
    semi-tropiskt klimat.

    Svar: Tack så mycket för informationen, Ruth!!Det är väldigt häftigt med sina rötter.
    Ha en trevlig kvinnodag och kram
    Biggeros

    2016-03-08 | 14:45:10
  • amanda säger:

    Den där exotiska krukan skulle också jag vilja ha, så snygg !!
    Vita hästar sägs bringa lycka, så jag skulle använda droskan om jag var där, hihi...!
    Jösses vilket träd, undrar om det är något magiskt över den ! Jag är nästan säker på att det är så, en magisk träd.
    Det har också jag hört att svanar går igenom livet med en livskamrat, och att de är trogna partners !
    Ha det bra kram dit långt borta det ljuvliga Sevilla !


    Svar: Visst är det fantastiskt trogna dessa svanar tillvarandra:)Visst ser trädet overkligt ut. Många kramar från Sevilla
    Biggeros

    2016-03-08 | 15:43:02
    Bloggadress: http://amaandar.blogg.se/
  • Ghugge säger:

    Jag sitter här och åar mig, det låter ååå, ååå, hela tiden när jag ser det fina du visar.
    Älskar vita duvor, svanar, krukor, hästar, trädet och
    vattenspeglarna ja, allt!
    Förstår att du strosar runt där och njuter!
    Tack för att vi får ta del av detta!
    Kram

    Svar: Så lite så min vän:) Det är alltid roligt att glädja andra. KramJag njuter för fulla drag.
    Biggeros

    2016-03-08 | 16:45:44
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Härligt med vårtecken! :-)

    Svar: Visst är det!! Man blir alltid lika glad när man ser lökar komma upp eller som mitt fall. Svanar.
    Biggeros

    2016-03-08 | 17:07:58
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Ännu en omgång vackra och trevliga bilder. Jag har för mig att även änder stannar livslångt hos varandra. Minns speciellt när jag gick genom parken och det låg en död andhona och hanen han vägrade gå därifrån. När jag kom tillbaka flera timmar senare var han fortfarande kvar...

    Kram

    Svar: Är det så....så sorglig med änderna 😢😢Jag vet även att vargar håller sig till en partner. Pingviner tror jag även lever ett livslångt liv. Dock lite osäker. Ha det bra och tack för att du läser mina inlägg, kram
    Biggeros

    2016-03-08 | 17:42:41
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • TantGlad säger:

    Tack snällla för ditt besök i min blogg då jag nu hittat din blogg.

    Måste Värkligen säga , att du visar en otroligt vacker natur.
    Jättefina bilder, och vilket härligt träd.
    Tack för fint inlägg och en spännande blogg.
    Kram från mig

    Svar: Roligt att du tittar in på min blogg. Tack vad glad jag blir att det är uppskattat, kram. Trevlig kväll!!
    Biggeros

    2016-03-08 | 19:40:55
    Bloggadress: http://tantglad.bloggo.nu
  • Anneli säger:

    Oh vilka underbara bilder. Jag älskar Spanien o har varit där några gånger, ja på lite olika ställen. Jag har drömmar om att en dag bo där, men som sagt så är det bara drömmar.
    Ha en fin kväll, kram ♥

    Svar: Drömmar ska man ha och en dag kan det å i uppfyllelse. Jag bor i Spanien men har rest väldigt mycket med min familj. Trevlig kväll
    Biggeros

    2016-03-08 | 20:16:54
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Sussi säger:

    Vilken underbar park! Mycket vacker..

    Kram

    Svar: Visst är den vacker!! Sussi:))Det kändes som parken aldrig tog slut.
    Biggeros

    2016-03-08 | 21:26:01
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Veiken säger:

    Hej! Kul att du hittade min blogg via Ditte!
    Du visar jättefina bilder från ett vackert Spanien. Det finns så mycket att se där. Tyvärr är det länge sedan jag var där! Ha det gott!

    Svar: Tack, snälla!! Jätte roligt att du har hittat min blogg. Det finns så mycket mer att se i Spanien. Ha en fortsatt bra dag. Kram
    Biggeros

    2016-03-09 | 03:34:37
    Bloggadress: http://www.veiken.se/
  • Ditte säger:

    Vilken vacker park du tog oss med till idag. Underbara bilder och så roligt att besöka en stad och en miljö där jag ämnnu aldrig varit. Och det är viktigt med förförståelsen. Jag smlar på mig av den genom dig.
    Tack för allt fint du delar med dig av.
    Kram!

    Svar: Parken är helt underbar. Här samlas barn och vuxna. Unga som svärmar och turister som tar sig i genom via cykel eller häst&vagn. Tack för dina fina ord och ha det bra på din semester, kram
    Biggeros

    2016-03-09 | 07:04:42
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    Vackert är väl ett ord som kan beskriva lite av det jag ser, och urnan är ju något i särklass så förstår att du kan tänka dig den hemma ;) naturen som vi har är ju så vacker :) och helt gratis dessutom :) fin dag kramen

    Svar: De fanns många sådana urnor i olika nyanser. Våren i Sverige är något speciellt. När alla vårlökar kommer upp till ytan och kvittret från fåglarna. Ha det bra, kramiz
    Biggeros

    2016-03-09 | 09:26:17
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Oh, så mysigt. Vi hade lite sol ett par timmar idag oxå 😀

    Svar: Så härligt, Jessica. Vi har haft även sol i Jerez. Kram på dig÷)
    Biggeros

    2016-03-10 | 21:24:13
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: