biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Snacka Goya

Kategori: Spaniens Sevilla

En ca 500 meter från hotellet slog jag mig ner och tog en kopp kaffe och priset var genast dyrare. Turist priser.
Normalt sätt betalar jag 1.10 för en kaffe. Nu betalade jag 1.50 euro. Visst ibland kan man få betala ännu mer.
 
Denna vy Glorieta de Goya såg jag från cafét. Oslagbart!!
Dessa fina träd växer lite varstans i Sevilla. Man kan se de ytliga rötterna bre ut sig åt alla håll och kanter. Det finns ett liknande träd i Jerez som är ett Australiensiskt fikusträd som har liknande lianformade grenar som hänger ner.
Detta trädet har inga tarzan lianer. . ...
Detta ställe ligger mittemot och har alla tänkbara tapas. Här har de även musik senare på kvällen. Mysigt ställe att besöka. Jag vill ha en sådan utomhuslykta.
Tror någon lägger märke till om jag snor med mig bara en...
De hade även ett lager med bruna lyktor.
Sedan passerade jag ett stånd fullt av souvenirer med allt från påsk förkläden till "kasta getter"
Så här ser det ut utanför tapas baren
Jag befinner mig vid en rondell nära entrén till Plaza España- Parque Maria Luisa (närheten av Avenida Portugal).
Sedan fortsatte jag mot Universidad de  Sevilla. 
Där min rundvandring fortsatte....
Det visar jag vid ett annat tillfälle
Ha det bra tills vi ses igen amigos....
 
 
 

Kommentarer

  • Ghugge säger:

    Tack för en härlig rundtur bland fantastiska träd, statyer och kastade getter, ho, ho, så nice!
    Ha en bra dag!
    Kram

    Svar: Ja, visst brukar man höra dessa kastade getter på avstånd.... Alltid roligt att bjuda på en liten tur genom Sevilla. Ha en bra dag, min fina vän:)
    Biggeros

    2016-03-29 | 16:20:26
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Veiken säger:

    Jag tror inte att en enda lykta saknas. Den borde få följa med dig hem. Du har som vanligt toppenfina bilder. Vackert! Kram

    Svar: Jag tror inte aytt de märker om en eller två lyktor fattas....Det finns ju så mycket fint att fota, min vän. Kramis
    Biggeros

    2016-03-29 | 16:52:44
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Ami säger:

    Så vackra bilder! Men visst är det trist när man får betala mer än vad man är van vid :)
    Ha en fin kväll
    Kram

    Svar: Ja, vi som inte är turister reagerar ju:(Det är ju inga pengar... Tack, för komplimangen. Trädet är urhäftigt!! Kram
    Biggeros

    2016-03-29 | 16:52:49
    Bloggadress: http://https://rendahlispanien.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Trädet är verkligen magnifikt! Det är en magnoliafikus och fikusarna verkar ju gilla desa luftrötter. De är sagoligt vackra, jag vill bara ta och röra vid stammarna.

    De där ljuslyktorna, du får tigga till dig en stor konservburk från en restaurang, banka den lite fyrkantig, ta en spik och slå hål i önskat mönster och sedan spraya i önskad färg. Häpp!

    Svar: Gud, vad fyndig du är!! Det kan ju inte vara så svårt att göra en lykta själv:)) De är ju rätt så dyra!! Visst är träden vackra?? Det finns även ett stort träd i avgränsning till Univeritetet. Tack för din visdom, kram
    Biggeros

    2016-03-29 | 17:04:03
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • N säger:

    Fina bilder :D

    Svar: Tack, min vän. Kram
    Biggeros

    2016-03-29 | 17:17:16
    Bloggadress: http://nathalies.vione.se/
  • Decdia säger:

    Himla vackert! 15 spänn för en kaffe är inget konstigt här. :)

    Svar: Nej, det är ju inte dyrt för en kopp kaffe. I Sverige får man påtår, men betydligt dyrare. Jag jämför priser och det är kul ju närmare turistområden man kommer desto dyrare. Ha det bra, min vän;)
    Biggeros

    2016-03-29 | 17:20:04
    Bloggadress: http://www.decdia.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Ja, vi är ju nya bekantskaper, du och jag!
    Fast det är bättre med en borrmaskin/skruvdragare.
    http://solsomsol.blogspot.com.es/2015/11/halloween-pyssel-och-fest.html

    Har även gjort en som är juldekorerad. Men dessa burkar är ju myyyycket mindre, de är små majsburkar. Vi gillar tydligen majs här hemma.

    Svar: Nu blir jag intresserad. Du måste visa ditt pyssel. Majs är både nyttigt och gott:)) har jag hört. Jag ska kika in på länken. Tack min underbara vän för att jag har lärt och känna dig och att du delar med dig av dina erfarenheter till mig.
    Biggeros

    2016-03-29 | 17:27:14
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Marie säger:

    Fina bilder och fin guidning. Kram Marie.

    Svar: Tack, så gulligt att du tycker det är intressanta motiv. Kram och puss
    Biggeros

    2016-03-29 | 18:22:45
  • Znogge säger:

    Vilken trevlig rundvandring i vackra omgivningar! Tänker på när jag beställde en helt vanlig kaffe på ett fik här i trakterna och fick betala 30 kronor. Det imponerade inte.

    Trevlig kväll!

    Svar: Det var i det mastigaste laget:))) I Sverige vet man att man får betala mycket för kaffet, men i Spanien bör inte en liten kopp kosta mer än 1,10 euro. Du får oxå ha en fortsatt trevlig kväll!!
    Biggeros

    2016-03-29 | 18:39:21
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Anneli säger:

    Tack för alla fina bilder du delar med dig. Vilket vackert träd... Jag kommer ihåg när jag var lite o var i Spanien,, då var det ett måste att köpa solfjädrar =)
    Nu är det dags för Parneviks. Ha en mysig kväll, kramar ♥

    Svar: Roligt att mitt inlägg uppskattas, min vän:)) Trädet är super fint med dess rötter. Gokväll. Kram
    Biggeros

    2016-03-29 | 20:08:56
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Ditte säger:

    Tack för denna vackra rundtur med tillhörande gudning. Härliga bilder som ger mersmak. Absolut!
    Vad gäller lyktorna så kan man köpa liknand ehär hemma på "Indiska" och i en del butiker med nordafrikanska saker. Har sett lyktorna på plats i Marocko. Kanske väl långt att åka. Mne fråga var du kan hitta dem, eller om du får köpa ett par. Har du tur så går det säkert bra.
    Lycka till!
    Stor kram!

    Svar: Jag hittade sådana lyktor i Granada. De har dem lite varstans. Tillslut blir det ett inköp av dessa lyktor... Det är bara lite olika priser på dem. Billigaste priset var nog i Granada. Jag har inte bråttom.Ha en fortsatt trevlig kväll min fina vän:)))
    Biggeros

    2016-03-29 | 21:09:53
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Amanda Jona [SPONTAN] säger:

    Vackert! :)

    Svar: Tack, snälla du. Ha en bra kväll:)))
    Biggeros

    2016-03-29 | 21:52:11
    Bloggadress: http://spontan.blogg.se
  • Susanna säger:

    Åhh så fint, så mycket fint du får se =) nu längtar jag tills vi åker till värmen. Blir ju så sugen så fort jag tittar in till dig..=) Kram fina du

    Svar: Man måste absolut ha en längtan till värmen. Det är så skönt. Godnatt, finis:))
    Biggeros

    2016-03-29 | 22:56:12
    Bloggadress: http://baralite.blogg.se
  • ullie säger:

    åhh va härligt o härliga bilder

    hi hi ja men ja BOr i mina myskläder så fort ja kommer innanför dörren de skönaste

    kramar

    Svar: Visst är det härligt att kunna byta om till myskläder:))Godnatt min vän:))
    Biggeros

    2016-03-29 | 23:09:46
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • BP säger:

    Tackar för den storslagna runtvandringen! Yummie, yummie om man säger så.

    Vet inte när du senast var i Sverige, men kaffepriserna där ligger på drygt det dubbla - eller tredubbla beroende på hur man ser det. Å kvalitén vill jag inte ens prata om. Säger bara Cortado - MUMS!

    Svar: Jag vet att kaffet är dyrt i Sverige. Då får man iofs stora koppar. Visst kan bryggkaffet stått på länge. Vilket är mindre smakligt. Lagom är bäst som man säger i Sverige. Jag har vant mig med espresso med en gnutta varm mjölk. Ha det bra, vännen÷))
    Biggeros

    2016-03-29 | 23:58:12
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Anette säger:

    Vilken trevlig rundvandring.
    Jag har aldrig varit i Sevilla, det ser härligt ut.
    Förstår att du har lust att stjäla en lykta, de är jättefina.

    Svar: Det slutar väl med att jag köper en eller två lyktor. Sevilla är en fin stad med mycket sevärdheter÷)))kramiz
    Biggeros

    2016-03-30 | 03:14:49
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Dom där häftiga träden finns härikring också. Inte just i Torrevieja, men bland annat i Alicante och Murcia. Hur ståtliga och maffiga som helst :-)

    Svar: Visst är de häftiga med sina ytliga rötter. Ha en bra dag=)
    Biggeros

    2016-03-30 | 09:26:23
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Anonym säger:

    Hade jag fått sitta där hade även det priset varit ok ;) vacker utsikt och det är det inte överallt ju. Mysigt att uppleva olika platser & jag har inte ens varit i Spanien alls ...önskar dig en ljuvlig dag kram fina du :)

    Evas blogg

    Svar: Det finns mycket att uppleva i Spanien. Även solen. Du har ju ditt fina Grekland som inte är fy skam. Ska du på semester till Grekland i sommar? Ha en bra dag. Kram
    Biggeros

    2016-03-30 | 09:30:09
  • Sussi säger:

    Hmm konstigt. Det gick inte att kommentera ditt senaste inlägg. Men vilket hotellrum ni har, och badrum. Jättefint! Och den där poolen hade man gärna doppat tårna i :)

    Kram

    Svar: Tårna kommer nog doppas men jag vet inte om övriga kroppen kommer doppas.....Många kan inte kommentera mitt inlägg. Jag har ingen aning varför det har blivit så????
    Rummet är kanon och badrum. Trivs jätte bra. Trevlig kväll😆😆
    Biggeros

    2016-03-30 | 20:04:49
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • åsa i åsele säger:

    Så fina bilder,
    jag gillar de där träden :)

    Svar: Visst är de häftiga träd÷) Idag såg jag fler av dessa träd med ännu mer ytliga rötter. Imponerande. Trevlig kväll😆
    Biggeros

    2016-03-30 | 20:33:56
    Bloggadress: http://naltanorrland.blogspot.se
  • Anneli säger:

    Hej vännen. Det gick inte att kommentera det inlägget som är ovanför detta så jag skriver här =)
    Som vanligt är det underbara bilder o jag längtar mer o mer till Spanien.
    Det är så gott med bufféer där man kan äta länge bara njuta av allt det goda som bjuds.
    Så skulle man alltid ha det =)
    Ha en mysig kväll kramar ♥

    Svar: Jag brukar äta frukost så jag rullar ut från salen. Då vet jag att jag klarar mig ett bra bit fram på dagen. Jag tycker att det ser fortfarande lite kallt ut i poolen. Vi får se innan veckan är slut min vän÷)
    Biggeros

    2016-03-30 | 20:49:37
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Znogge säger:

    Det gick inte att kommentera ditt senaste inlägg. Vet inte om det var något tillfälligt fel bara. Hur som helst så lät det väldigt skönt med en relaxdag i solstolen! Här har det ösregnar vilket väl inte var lika kul. Ert rum ser verkligen fräscht och fint ut.

    Kram

    Svar: Jätte fräscha rum. Kan inte klaga på något÷) Jag vet inte varför man inte kan kommentera mitt inlägg. Jätte skumt. Så tråkigt med regn då kan man absolut inte göra några uteaktiviteter. Efter regn kommer sol😆😆😆
    Biggeros

    2016-03-30 | 21:16:07
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Tittade in och kunde inte kommentera dagens inlägg om "Kvalitetstid" ; vet inte alls varför.
    Men absolut njutbart.
    Kram!

    Svar: Ingen hitintills har kunnat kommentera mitt inlägg. De har skrivit på detta inlägg. Jag har det bra och njuter av hotellvistelsen. Godnatt min vän
    Biggeros

    2016-03-30 | 22:05:06
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • BP säger:

    Lyckas inte kommentera ditt senaste inlägg "Kvalitetstid". Det enda jag får upp är en reklam för Libresse, som jag inte är i behov av;-) Så jag kommenterar här i stället.
    Hotellrummet är ju kanooon. Å du slipper ju städa det också. För att inte tala om frukostbuffén som du slipper laga. Fotot på spa-anläggningen är kanooooon:-)

    Svar: Det finns även många fördelar att jag slipper bädda och städa på rummet:) Jag äter mig mätt så jag klarar mig över lunchen och kan gå till gymmet när jag tycker det behövs. Därefter lägga mig och sola vid poolen. Såklart att det finns fördela med allt. Det är bara en timme hem till vårt hus om det vill sig. Så nästa vecka kommer min mamma då är jag tillbaka till Jerez. Ha det bra min vän och anledningen till att ingen kan kommentera mitt inlägg är ett stort ? Tack för att du kommenterade ändå min vän. Kram
    Biggeros

    2016-03-30 | 23:50:00
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Ama de casa säger:

    Lyckades inte kommentera i nästa inlägg? Hotellet är verkligen fint, men lite otäckt med ett gym, kan jag tycka... ;-)

    Svar: Skrämmande med ett Gym... man kan ju få för sig att ta ett krafttag ÷)Ingen har kunnat kommentera på förra inlägget. Fråga mig inte varför?? Ha en bra dag=))
    Biggeros

    2016-03-31 | 09:10:48
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: