biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

På bättringsväg

Kategori: Min Blogg

 
Igår skrubbade vi grillen till naglarna gick av och smutsen låg tjock på mina handflator. Nu blänker grillen skinande ren.
Vi köpte även inpregnering (olja) till uteterassen. Så i morgon ska vi olja in golvet i vårt inglasade rum.
Man måste vänta 24 timmar innan det har torkat och man kan gå på plattorna.
 
 
Först skrubbade jag golvet 2 gånger i vårt inglasade rum. Jag måste nog rengöra det ytterligare för det är ett vitt liknande stoft som syns på vissa plattor. Det är väl cement eller avlagringar efter arbetet av utbyggnaden. 
Sedan försöker jag komma ikapp med tvätten. Jag är på god väg.
 
 Jag får gratulera Frans till vinsten på Mellon!!
 
Jag har ju inte följt varken deltävlingarna eller finalen. Tur det finns internet. Jag har lyssnat på en del bidrag på Youtube. Mina favoriter var Frans och Robin.
 
Min Sevilla förkylning börjar ta sig. Det är alltid värst på kvällen när man ska lägga sig. Jag har kurerat mig med frukt och Ingerfära/citron shot.
 
Kan det  vara det som har påskyndat tillfrisknandet......

Ingefära tillhör kategorin superfood och är bra för hjärta, hjärna, mage och leder. 

Sjud upp ingefära i 20 minuter och blandas sedan med honung och citron. C-vitamin förstörs vid högre temperaturer, ingefära kan upphettas till max 60 grader och honung till max 40 grader.

 Ingefärsshot

375 g färsk ingefära
1 liter vatten
1/2 dl honung (om man inte kan undvara sötningsmedel)
2 citroner, saften

Jag kör utan honung och det funkar för mig. Visst är ingefäran stark i sig självt och citronen sur, men det är som en vitaminkick.

En bra start på dagen.

Skölj ingefäran noga och riv den grovt med ett rivjärn.  Ingefäran behöver inte skalas. Lägg ingefärssrivet i en kastrull tillsammans med vattnet och värm under omrörning till max 60 grader. Passa noga och mät med termometer.

Låt dra under lock tills blandningen är max 40 grader. Blanda ner honungen. Låt dra i yterligare 2-3 timmar. Pressa saften ur citronerna (rulla dem först mot ett hårt underlag så frigörs mer saft) Blanda ner citronsaften när blandningen svalnat till rumstemperatur.

Sila av med en finmaskig sil. Häll på flaska med kork och förvara i kylskåpet. Skaka om flaskan innan det är dags att shotta. Ta ca 30 ml till en shot och kickstarta dagen.

 
Jag tror på mycket som har en naturligt effekt. Såsom örter, frukter, teer, bär och kryddor.
Visst ibland är det bara till att inse att örter inte hjälper vissa sjukdomsanamneser.
Då är man så illa tvungen att ta medicin.....
 

Kommentarer

  • Decdia säger:

    Oh vad fint det är! Du får gärna komma hit och röja med. :)

    Svar: Tack, vännen!!Det tycker du, ja!! Hihi!! Såklart jag kan... Om jag hade bott lite närmre. Jag kan ju inte bara ligga ner och njuta av solen utan ska alltid göra något. Man får ju färg även att göra något. Kram på dig:)
    Biggeros

    2016-03-13 | 13:29:27
    Bloggadress: http://www.decdia.blogg.se
  • Marie säger:

    Jag visste inte att man skulle värma ingefäran jag har rivit den iskallt vatten tillsammans med citron och honung,skall jag värma? Kram Mamma

    Svar: Det ska du:) Jag gjorde inte heller det första gången. För att få bästa effekt ska man värma citronen och ingefäran. Inte koka. Då går vitaminerna ur citronen. Följ min instruktion. Så blir det till det bästa resultat. Kramiz
    Biggeros

    2016-03-13 | 13:56:57
  • amanda säger:

    Trodde inte att man blir förkyld i Sevilla ? i värmen ? då trodde jag fel !

    Jag älskar ingefära, ocn använder det mycket på matlagning.
    Och jag tror också på det naturliga effekt som du säger, örter och kryddor !

    Vad mycket du har jobbat med skrubbande och rengöring, hihi....! Är du en liten arbetsmyra som man säger !
    Jag är nog tvärtemot, sitter helst under min "korkek" och luktar på blommorna !

    Ja, mellon, Frans var min favorit, hela tiden ! Och han vann. En fin ung kille.

    Ha det bra vännen, där långt borta ! Och blir frisk med honung och ingefära ! Kramar !


    Svar: Tack, vännen!! Jag har ju bara segat genom veckorna innan på hotell så jag hade en hel del energi att göra mig av med. Visst finns det bacillusker här med:( Dock inte så farligt. Det värsta är över, tror jag. Kram på dig
    Biggeros

    2016-03-13 | 16:25:55
    Bloggadress: http://amaandar.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Tjusigt värre! Jättefint! Nu är det bara att slå sig ner och njuta....
    Vda gäller din ingefärskur lärde jag mig den i Peking av vår "ayi" hemhjälp. Men då skulle också delar av ett helt parn koka med och sedan silades det hela. Drycken har fungerat toppen och jag dricker den när jag känner att en förkylning är på gång.
    önskar dig god bättring.
    Och tack för titten hos er.
    Stor kram!

    Svar: Så roligt att du även har testat showen. Jag tycker den är frisk och fräsch!! Ingerfära är ju bra för mycket. Tack för din kommentar och jag är på bättringsvägen, kramiz
    Biggeros

    2016-03-13 | 16:29:53
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Ghugge säger:

    Gud så läcker du är med kvasten i handen och lilla förklädet på! Visst är det skönt när man gjort rengjort grillen, städat och fejat men gjorde du allt detta trots din förkylning!? Hoppas du blir riktigt återställd snart!
    Tack för receptet på den dunderkuren som säkert hjälper till vi återhämtningen!
    Varma kramar

    Svar: Faktiskt hade jag en överskottsenergi igår. Det kan väl bero på att jag inte fått gjort de där dagliga sysslorna jag är van med. Det är så härligt att gå och pula. Jag är på bättringsvägen:) Tack snälla för dina fina ord. Ha en trevlig söndag:) kram
    Biggeros

    2016-03-13 | 17:01:41
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Znogge säger:

    Så skönt att göra rent hus! Vårt trädäck behöver också rengöras och oljas eftersom det bara delvis är under tak. Lagom roligt men fint när det är färdigt. Grillen får vänta ännu någon månad här...

    Kram

    Svar: Då vet du/ni har framför er. Det blir så bra när det har blivit gjort. Vårstädning!!Vi grillade igår då grillen har stått ute hela året. Som tur rostar den inte men behövs att rengöras lite oftare:( kram
    Biggeros

    2016-03-13 | 17:44:26
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Susanna säger:

    Så fint ni har det, måste vara helt underbart att få bo så där =) Men det är ju skönt när det väl är gjort...

    Ska skriva upp det där och testa och hoppas du känner dig bättre Kramen

    Svar: Tack, vännen!! Det är väldigt mysigt klimat:)Jag känner mig mycket bättre. Kram på dig!!
    Biggeros

    2016-03-13 | 19:31:42
    Bloggadress: http://baralite.blogg.se
  • N säger:

    Åh så fint!

    Svar: Tack, vännen!! Ha en fortsatt mysig söndag:)
    Biggeros

    2016-03-13 | 19:47:17
    Bloggadress: http://nathalies.vione.se/
  • TantGlad säger:

    Låter fint med in-glasat uterum. Blir nog bra när det är klart.

    Grattis till Frans....och han blir bara bättre (låten alltso) ju mer man lyssnar på den.

    Ha det så gott

    Svar: Vi sitter i uterummet väldigt ofta:). Det är som vårt förlängda vardagsrum. Jag får lyssna mer på låten som Frans sjöng. Ha det bra:)
    Biggeros

    2016-03-13 | 21:27:35
    Bloggadress: http://tantglad.bloggo.nu
  • Eva`s blogg säger:

    Ja en helt fantastiks terass har ni & kan tänka mig att dina naglar tog stryk, så är det ibland *S* skönt när det är klart :) sen bara att njuta ju :) ja här är det super förkylt o febern är borta hoppas jag, får väl göra denna drink som du skriver om :) har oxå hört att det är bra med ingefära :) krya på dig & ha en fin måndag kramen

    Svar: Krya på dig min vän!!!! Jag är mycket bättre:) Prova Ingerfära shoten. Den är frisk. Jag är inte den där som bryr mig om en nagel går sönder. Jobbar man i trädgården och skrubbar så får man ta det:) Det är så skönt när vårstädning och plantering i trädgård i klart. Sedan är det bara att njuta för fulla drag:)) Många kramisar
    Biggeros

    2016-03-14 | 10:50:15
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ami säger:

    Ni har så fint och trevligt i trädgården!
    Hoppas du snart känner dig helt bra från förkylningen!
    Kram

    Svar: Jag känner mycket bättre, Ami:)Vi har fått ordning på trädgården nu. Du skall ha sett hur den såg ut från början. Vi köpte huset i nytt skick men huset har stått tomt i 2 år. Allt fick vi göra själv även installera ett nytt kök. Nu har vi bara källaren kvar. Det är mkt med det jordiska. Kram
    Biggeros

    2016-03-14 | 11:28:57
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Jag har inte heller följt Schlagern så noga, är inte så intresserad av det där... Haha! Vem försöker jag lura? ;-)

    Frans var helt rätt vinnare, men ingen vinnare i Storschlagern.
    :-)

    Svar: Vad jag förstår är du en trogen melodifestival tittare:)) Jag tyckte att Frans låt är bra, sedan om han vinner allt... Det har jag svårt att tro. Frågan är vill Sverige vinna igen?Det är ett dyrt arrangemang. Ha en trevlig dag, kram
    Biggeros

    2016-03-14 | 11:59:47
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Bra recept! Hoppas du får bli helt frisk nu! ♡

    Svar: Jag är redan mycket bättre, Jessica:) Denna Sevilla förkylning var inte så hemsk. Kram
    Biggeros

    2016-03-14 | 13:48:11
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Sanna säger:

    JAg brukar också dricka såna shottar när jag är sjuk, det funkar faktiskt :) Kram

    Svar: Om det funkar eller ej så kan man åtminstone göra ett försök. Det skadar inte. Ha det bra, Sanna =)
    Biggeros

    2016-03-14 | 15:40:52
    Bloggadress: http://myfairytaleneverends.blogg.se
  • Veiken säger:

    Ingefära är en underskattad krydda. Jag tycker dessutom att det ät riktigt gott. Ingefärste kör vi med här! Ha det bra!

    Svar: Jag tycker även att ingerfära är gott i mat. Jag gillar både ingerfära och citron kombinerat. Detsamma min vän ha en bra dag÷)
    Biggeros

    2016-03-14 | 16:29:41
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Maria at inredningsvis säger:

    Jag har ett ÄNNU bättre tips drick en matsked svart ekologisk melass med ett halft glas ljummen citron varje dag. Man blir ALDRIG sjuk när man går på den detox drinken men det måste va ECO svart melass från hälsokost och inget annat. Botar även magproblem och all pms :)

    Idag har jag personligt presenttips på bloggen :)

    Ha en härlig ny vårvecka!

    LOVE Maria


    Svar: Kan man hitta det i Spanien med?? Jag får be min mamma annars ta med sig det annars. Tack, för tipset÷) Ska titta in på din blogg, kram
    Biggeros

  • Cassandra Haraldsson säger:

    Härligt att det börjar bli bättre :D

    Svar: Tack, snälla Cassandra mycket bättre. Kram😆😆
    Biggeros

    2016-03-14 | 21:13:35
    Bloggadress: http://sensor.blogg.se/
  • Sussi säger:

    Vi hade samma favoriter i Mello ser jag. Frans var nog lite mer favvo än Robin ändå. Krya på dig..

    Svar: Jag har inte följt med mellan så noga. Jag vill hellre se Eurovision. Jag är mycket bättre,tack. Kram
    Biggeros

    2016-03-15 | 07:04:38
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Eva`s blogg säger:

    Kikar in till dig & önskar dig en härlig tisdag kram fina du :)

    Svar: Detsamma min trogna vän!! Ha en toppen dag, kramiz
    Biggeros

    2016-03-15 | 09:03:54
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Therese Bjärstig säger:

    Den där ingefärskuren brukar jag med köra :-) 👍🏻 och även här borde jag börja skrubba och fejja i uterummet. Grillen invigde vi i helgen som var!

    Svar: Visst är det något speciellt med att grilla?? Jag tycker att den är fräsch när man även har så mycket citroner i. Vitamintillskott!! Ha en bra Tisdag, Therese ÷)
    Biggeros

    2016-03-15 | 09:21:47
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här: