biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Mi casa tu casa

Kategori: La Casa

Det är så skönt att vara hemma i Jerez. Igår gick turerna direkt till Alcampo för att handla mat.
Sedan plockade vi ogräs i trädgården. Som gick förvisso väldigt fort.
Från att ha haft 4000 kv2 till 300 kv2 är en stor skillnad. Förr var det bara arbete i trädgården. Nu kan man sitta att njuta av av växtligheten.
När solen försvinner mellan husen så är det skönt att kunna slå sig ner på framsidan.
Valmöjligheter är bra.
Nu börjar mina påskliljor titta fram från jordytan. De planterade jag i november/ december.
Nackdelen med att bo på hotell är att man inte bara kan gå ut och sätta sig utan att vara tvungen att beställa något. Igår var det 18 grader, men i skuggan så är det fortfarande lite kyligt. Kyligt..... Börjar man bli knäpp eller... Det är ju inte kallt i den bemärkelsen. Skillnaden från natt till dag är stor. På natten kam temperaturen gå ner till 5 grader. På dagen kan temperaturen vara från 18-22 grader. Jätteskönt:)
Tänk vad tiden går... Vi har allaredan bott i vårt hus i snart 2 år. 
Vilken tur att vi valde Jerez. Det var tack vare vår vän Javier som presenterade oss för Jerez.
Han bodde i en lägenhet på Calle Rioja och trivdes väldigt bra. Vi blev bjudna på lunch och förälskade oss genast i Jerez.
Vi flyttade in i en lägenhet i närheten av Javier där min man bodde men jag var tvungen att åka hem till Sverige till huset och barnen var tvungna att gå ut gymnasiet. Vi bestämde oss för att ha kvar huset.
Min man och jag bodde separat i många år men jag pendlade till Spanien till och från. Därefter gjorde vi det stora valet att köpa ett hus i Spanien. Det var ett stort beslut i med det att mina döttrar bor kvar i Sverige. Ibland är man tvungen att göra svåra val i livet. 
 
Nu ligger inte Spanien vid jordens ände utan det är lätt att ta flyget till Jerez eller Malaga.
 
Visst saknar jag dessa armar runt min hals.
Det mest dyrbarast och värdefullast jag har förutom min man är mina fina döttrar.

Kommentarer

  • wiolettan säger:

    Men så härligt. Det måste kännas helt underbart. Min förra man och jag var i Portugal och det var mycket nära att vi köpte ett hus där, men annat kom i mellan och se´n blev han sjuk. Men han var duktig i portugisika, hade undervisat i det i Sverige så språket var det inga problem med.
    Det är ju inte så långt för dig om du vill flyga och hälsa på dina döttrar, för det förstår jag att där kan saknaden kännas stor.
    Fina bilder, det ser skönt ut att sitta ute där.
    Påskliljor, ja om några veckor är det påsk.
    Kram till dig.

    Svar: Jag fattar inte att påsken snart står på tröskeln÷0. Vi bodde i Portugal (Figuera da foz). Älskar Portugueser 😆😆 Trevlig Fredag
    Biggeros

    2016-03-11 | 10:42:57
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • znogge säger:

    Ibland får man fatta vissa beslut som inte är till 100 % optimala men det blir bra ändå. Numera kan man tämligen snabbt förflytta sig från Spanien men visst, det är inte som att bo i samma stad. Desto roligare däremot när man träffas!

    Vår son bodde i Brasilien i ett år och det var inte runt hörnet precis med då fick jag en anledning att åka dit. Vår yngsta dotter har arbetat i Egypten, Grekland och Frankrike och visst var det tomt men så självklart fick jag hälsa på :D Inte fel alls.

    Kram och trevlig helg!

    Svar: Mina döttrar har varsitt rum i Spanien och som är deras andra hem. Visst att är det en bra anledning att åka att hälsa på sina barn och samtidigt få se ett annat land. Tack för din kommentar. Kramiz
    Biggeros

    2016-03-11 | 11:20:06
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • ullie säger:

    vilken mysig uteplats. älskar vita stenar.

    ha en jätte fin start på helgen Döö längtar efter sommar o värme men idag är faktiskt solen på plats njuter aav att kika ut kram

    Svar: Så härligt solen tittar fram hos dig. Ha en trevlig fredag 😆
    Biggeros

    2016-03-11 | 11:55:09
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Therese Bjärstig säger:

    Åh så mysigt det ser ut att vara! Förstår att du trivs 😊

    Svar: Yes, jag trivs jätte bra!! Klimatet är det som överväger allt, kram
    Biggeros

    2016-03-11 | 12:49:11
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Susanna säger:

    Så härligt Spanien är ju jättefint. Förstår att det var svårt val aldrig ett lätt beslut när det gäller barnen. Men nog tror jag det tycker om att komma och hälsa på =)

    Önskar dig en fin fredag

    Kram

    Svar: Visst gör de det när de är fria från studier. De har alltid ett rum att komma till. Ibland måste man göra svåra beslut här i livet. Trevlig helg till dig med:)
    Biggeros

    2016-03-11 | 15:30:08
    Bloggadress: http://baralite.blogg.se
  • Anonym säger:

    Men oj så fint ni har det så jag förstår att ni kan sakna hemmet, borta bra men hemma bäst så är det allt :) ja ibland får man välja det som blir bäst för en o som du säger det är inte världens ende :) kram å fin fredag

    Svar: Det är ju inte världens ände och det finns bra förbindelse. Alla sätt är bra utom de dåliga. Trevlig fredag till dig:)
    Biggeros

    2016-03-11 | 16:01:45
  • Ama de casa säger:

    Livet är fullt av beslut, men att våga är att vinna tycker jag :-)

    Svar: Jag håller med dig till fullo men en del andra gör kanske inte det. Tur vi är olika. Trevlig helg, kram
    Biggeros

    2016-03-11 | 17:41:50
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Helena säger:

    Åh, så fint :)

    Svar: Tack, Helena. Gulligt av dig. Trevlig helg, kram
    Biggeros

    2016-03-11 | 17:45:00
    Bloggadress: http://inredningsnorden.wordpress.com
  • N säger:

    Härliga bilder!

    Svar: Tack snälla du min vän!! Kramiz
    Biggeros

    2016-03-11 | 20:28:54
    Bloggadress: http://nathalies.vione.se/
  • Ghugge säger:

    Så fint ni har det och jätteskönt att kunna sitta ute i trädgården och njuta.
    Måste vara berikande både för dig och döttrarna att kunna pendla mellan länderna. Men såklart saknar man sina nära och kära..alltid.
    Varma kramar


    Svar: Det skönt att kunna sitta ute på terassen.. Tack, trivs jätte bra:). Döttrar och många av släkt och vänner kommer hit och hälsar på.. Det är jätte kul. Vist saknar man mest sina barn. Ha en trevlig lördag:)kram
    Biggeros

    2016-03-11 | 22:18:16
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • FREEDOMtravel säger:

    Inte lätt att välja alltid, men skönt att det känns bra! Vacker och dramatisk den understa bilden!

    Svar: Det känns bra. Vi har gjort ett bra val:) Tack för din kommentar:)kram
    Biggeros

    2016-03-11 | 22:33:52
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • Veiken säger:

    Så mysigt ni bor! Visst är det många svåra val i livet, men man ska välja det som känns helt rätt! :)

    Svar: Tack, vännen!! Trivs jätte bra. Det känns bra val:) kram
    Biggeros

    2016-03-12 | 03:53:15
    Bloggadress: http://www.veiken.se/
  • Ditte säger:

    Vad trevligt att få följa med hem till er i Jerez, en spansk stad bland flera som jag ännu inte besökt.
    Men via dig hoppas jag att få veta mer. Så fint ni bor! Jag förstår verkligen att ni trivs.
    Beslut är många gånger svåra att fatta och vad som är rätt eller inte är svårt att veta innan.
    Och oftast kan de ändras om man så skulle önska.
    Vi bodde ju under fyra år i Peking men hade kvar lägenheten på Söder i Stockholm. I Peking hyrde en fin lägenhet men vi visst att vi inte skulle stanna där resten av livet. Mina döttrar var ju vuxna när vi bodde i Peking, men Max, det äldsta barnbarnet föddes under den tiden och var endast tre månader vid sitt första besök där. Och det kom att bli många.
    Spanien känns nästan "hemma" med kort flygtid och man kan lätt ta sig både mellan Sverige/Spanien.
    Intressant att läsa om hur det blev för er. Och jag är även med på den fortsatta resan.
    Stor kram!


    Svar: Så härligt att du vill följa med på mina resor genom bloggen. Jag är så glad att jag har hittat din blogg. Jag föredrar att följa de bloggar som sticker ut. Med ett bra innehåll och bilder. Det kommer mer inlägg från Jerez och vårt hus. Som sagt från början till slut med vårt hus har varit en process. Det går framåt och det händer hela tiden något med inredning och utbyggnad av vårt hus. Det visas även i min blogg. Du har så rätt att Spanien ligger inte så långt bort. Flygtiden är inte så lång.Så roligt att du har bott i Peking och undervisat på en svensk skola. Då har du även erfarenhet av annan kultur. Hoppas att du har en mysig tid nu i Thailand många kramar till dig:)
    Biggeros

    2016-03-12 | 16:01:06
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Sussi säger:

    Vilket underbart val. Spanien är ju inte så himla långt bort. Några timmar med flyg och biljetter kan man hitta ganska billigt när det bara är resan man behöver betala. Perfekt för barnen att komma och semestra hos er :)

    Kram

    Svar: Oftast betalar vi resan för barnen. De studerar på universitetet så de har inte så fett!! Annars är det lätt att komma hit. Älskar Spanien. Valet känns väldigt rätt. Vi har ju varit utlansdresande innan så vi hade planer att bo utomlands senare i framtiden. Trevlig lördag😚😘kram
    Biggeros

    2016-03-12 | 17:32:33
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Anneli säger:

    Oh vilka underbara bilder. Så vackert o jag längtar så till den dagen då jag kan åka till Spanien.
    Ha en mysig kväll, kram ♥

    Svar: Jag får ta med dig genom Spanien och ge dig råd tills du själv åker hit på semester. Kram
    Biggeros

    2016-03-12 | 20:30:24
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Anneli säger:

    Ja det är så härligt, jag riktigt njuter ♥

    Svar: Så roligt att du känner så Anneli. Många kramar till dig:)
    Biggeros

    2016-03-12 | 21:54:59
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Marie säger:

    Jag förstår att du saknar dina döttrar, jag saknar dig jättemycket min älskade dotter som bor så långt ifrån mig det är min stora sorg.Hoppas att även du saknar din mamma. Här är det kallt både dag och kväll kram Mamma

    Svar: Såklart att jag saknar min mamma!! Men, man måste alltid hitta fördelar med allt:) Du får åka på semester till Spanien och få sol och värme, kram Vi ses ju snart
    Biggeros

    2016-03-13 | 12:38:57
  • Jessica Högberg säger:

    Men dom hälsar ju på ibland 😄

    Svar: Visst gör mina döttrar det. Vilket jag gillar MUCHO Även min mor och svärmor kommer och hälsar på lite då och då:)
    Biggeros

    2016-03-14 | 13:50:05
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Vad söt och fin du är hela du och håret är jättefint. Kram o puss Mamma

    Svar: Tack så jätte mycket. Det värmer ett 40++ Hjärta. Kram
    Biggeros

    2016-03-14 | 18:08:18

Kommentera inlägget här: