biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Universidad de Sevilla

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Universitetet i Sevilla på (1500-talet) då katolska monarkerna återhämtade sig området från morerna . Det var ursprungligen Colegio de Santa Maria de Jesus , skapad av Rodrigo Fernandez de Santaella.  Han bekräftas även som en praktiserade på universitet 1505 av den påvliga tjuren av Pope Julius II .
 
Idag är universitetet i Sevilla mer känt för forskning inom teknik och vetenskap . 
 
 
Grundat på sextonde århundradet universitetet i Sevilla med en elevkår på över 50.000 . Det är en av de högst rankade universiteten i Spanien . Universitetet i Sevilla är rikt på historia . 
 
 
 
The main building of University of Seville is known as the "Old Tobacco Factory", named for its original use.
 
 
 
 Detta fina träd är placerat framför universitet 
 
Built in the 18th century, Seville's tobacco factory was the largest industrial building in the world at that time and remained a tobacco factory until the 1950s.
 
This beautiful building is also the setting for the renowned opera, Carmen by Bizet.
Carmen was a fictional worker in the tobacco factory, the original story being a novella by Prosper Mérimée.
 
 
This building houses two of the university's faculties: the School of Literature and Philology, and the School of Geography and History. 
Nu kan allmänheten gå in på universitet och titta på den underbara konstruktionen och skåda dessa fina romerska statyetter.
 
 
Det var allt från "Universidad de Sevilla "
 
 
Den som är intresserad av att plugga spanska i Sevilla 
☝Tryck på bilden så kommer du till hemsidan☝
 
 

Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Oh... trädet! Vill bara vidröra. Lägga handen på.

    Massor med fina bilder på byggnader och statyer, historia och lärande. Vad lägger jag märke till och är det första jag kommenterar?

    Jo, trädet! Typiskt mig! Ja, jag är hopplös.

    Svar: Du är som du är Emma!! En jätte rolig filur:)Debt gillar jag skarpt!!
    Trädet är ju så häftigt så varför skulle man inte lägga märka till det.... Kramiz
    Biggeros

    2016-04-20 | 12:26:36
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Veiken säger:

    Det är otroligt så många historiska byggnader och annat som finns kvar i Spanien. Här har det mesta brunnit eller fått ge plats åt annat tyvärr!
    Jag gillar din bilder och guidning! Tack!

    Svar: Så lite så och roligt att glädja andra:))))Det är ett enormt stort universitet må jag säga min vän, kram
    Biggeros

    2016-04-20 | 13:08:59
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Sanna säger:

    WOw vilka fantastiska bilder, trädet såg magiskt ut :) Hoppas att du har haft en fin dag idag, kramisar!!

    Svar: Trädet ser trollaktigt ut÷))) magiskt.Tack för din komplimang och det känns bra att rekommendera detta universitet för allmänheten. Ha det bra, vännen
    Biggeros

    2016-04-20 | 13:44:24
    Bloggadress: http://myfairytaleneverends.blogg.se
  • Days by Johanna säger:

    Härliga bilder!

    Ja det är lätt mobil och dator tar över, så vi kör en kväll utan och ägnar oss åt varandra! =)

    Ja han gillar verkligen babysimmet

    Svar: Det förstår jag÷) Min dotter tyckte tvärtom. Hon skrek som en stucken gris när vi doppade henne. Hon tyckte däremot om de andra gossarna. Det ska börjas i tid. Kram
    Biggeros

    2016-04-20 | 14:01:21
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.blogspot.se
  • Lydia säger:

    fina bilder!

    Svar: Tack, Lydia!! Kram
    Biggeros

    2016-04-20 | 14:30:24
    Bloggadress: http://nouw.com/lydiaelstig
  • åsa i åsele säger:

    Gillar oftast byggnader från Spanien då de känns mer påkostade å inte lika fyrkantiga som i Sverige.
    Nu har jag dock aldrig varit till Spanien... mitt uttalande rör sig om byggnader jag sett på bild :)

    Trädet med sina rötter är fantastiskt.

    Svar: Hus i Spanien kan ha fasader med färgglatt kakel, mycket dekoration och pelare. Nu bor vi i ett fyrkantigt hus och ganska modern arkitektur. Jag gillar gamla byggnader och se dess interiör. Visst är trädet trollaktigt:)) kram på dig
    Biggeros

    2016-04-20 | 15:54:08
    Bloggadress: http://naltanorrland.blogspot.se
  • Comsi Comsa säger:


    Herregud vilka rötter, både på trädet
    och universitetet. :D)

    Kram ♥

    Svar: Ja, inte sant!!En intressant historia om att universitetet även har varit en gammal tobaksfabrik:)) kramiz
    Biggeros

    2016-04-20 | 16:37:12
    Bloggadress: http://egopyret.blogspot.com/
  • Marie säger:

    Vad fint universitet och för övrigt fina bilder, och fin information. Kram till dig, Marie

    Svar: Det är en gammal byggnad och historia bakom:)) kram
    Biggeros

    2016-04-20 | 18:44:32
  • FREEDOMtravel säger:

    Vilken vacker gammal byggnad!

    Svar: Den är jätte pampig och vacker!! Kram
    Biggeros

    2016-04-20 | 18:45:08
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • torrebloggen säger:

    Vilken vacker byggnad och trädet var ju helt underbar!
    Härliga bilder som lockar till ett besök på universitetet!
    Ja det finns så mycket vackert att titta på i Spanien!
    Ha det så bra!
    Stor kram!

    Svar: Det finns så mycket att se i Spanien. Det beror på vad man vill lägga energi på. Jag gillar arkitektur och mycket annat. Det är alltid roligt att få reda på dess bakgrund. Värt ett litet besök. Ha en trevlig kväll.PS. Trädet är sagolikt!!
    Biggeros

    2016-04-20 | 19:38:42
    Bloggadress: http://torrebloggen.wordpress.com
  • TantGlad säger:

    Jag säger bara Woooow....vilket otroligt träd. Vilka rötter...så kraftfullt.
    Tack för spännande bilder åxo. Det är kul med bloggvärlden....för man får ju uppleva så mycket på avstånd. Jodå.....på nära håll åxo.

    Ha det så gott och KRAM

    Svar: Det är ju det som är så roligt att man har ett utbyte med varandra på internet. Det är så roligt att få kika in hos samtliga bloggar. Alla har alltid något att erbjuda. Trevlig kväll
    Biggeros

    2016-04-20 | 20:17:34
    Bloggadress: http://tantglad.bloggo.nu
  • Znogge säger:

    Vilket fantastiskt vackert universitet! Bara byggnaden gör att det skulle kännas spännande att studera där. Det är verkligen roligt att så många gamla och vackra byggnader har bevarats. Så är det inte i Sverige tycker jag...

    Kram

    Svar: Den var något speciellt. Roligt att man fick gå in och titta på byggnaden. Väldigt stort universitet. Det är en fröjd att se alla gamla byggnader. Trevlig kväll
    Biggeros

    2016-04-20 | 20:22:35
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • BP säger:

    Jo då, efter den bildkavalkaden skippar jar absolut universiteten i både Oxford och Cambridge kan jag säga - om inget annat för att vädret är så mycet bättre i Sevilla:-)

    Svar: Vädret i Sevilla har inte varit bra de senaste dagarna, men idag skiner solen. Skolan är otroligt vacker och stor. Den är belägen mitt i city och nära till floden och gågatorna. Ha det bra fina du.
    Biggeros

    2016-04-20 | 22:23:48
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Ama de casa säger:

    Vilken otroligt vacker byggnad! Det finns såååå mycket fint i Spanien :-)

    Svar: Jätte fin byggnad och att det är ett universitet nu. Visst finns det mycket att se. Ha det bra:)))
    Biggeros

    2016-04-21 | 01:33:34
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ghugge säger:

    Underbara bilder och trädet är ju helt fantastiskt.
    Men jag är fortfarande tagen av din fina kärleksförklaring till din man i tidigare inlägg.
    Det slår mig att inlägget säger väldigt mycket om hur fin och humoristisk person som du själv är!
    Varma kramar

    Svar: Jag älskar denna man lika mycket fortfarande. Han tycker väl inte om när jag visar upp honom offentligt med bilder. Han vill ju vara anonym. En sådan viktig dag så ville jag hissa honom med bilder och berätta vilken tur jag har att ha en sådan fin man. Visst har trädet fina rötter och den gamla tobaksfabriken är underbar. Ha det bra min fina
    Biggeros

    2016-04-21 | 09:16:45
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Jessica Högberg säger:

    Så vackert att få plugga där!

    Svar: Ja, det är ett vackert universitet. Här hade jag lätt kunna plugga, Jessica. Ha det bra.
    Biggeros

    2016-04-21 | 11:22:27
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • wiolettan säger:

    Så många fina byggnader och så intressant att läsa detta var. Jag fick lära mig en hel del, hoppas att det sitter kvar.
    Universitet är så fint och ståtligt på samma gång.
    Trädet med rötterna, enormt, verkligen annorlunda.
    Tack och kram till dig.

    Svar: Trädet med dess rötter är sagolikt. Alla dessa byggnader jag har fått se är en fröjd. Ha det bra:))
    Biggeros

    2016-04-21 | 11:25:42
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Ditte säger:

    Tack för detta besök på universitetet med tillhörand efin guidning. Vilka fantastiska byggnader! Och att universitetet är stor framgår tydligt.
    Här hade jag gärna i yngre ålder pluggat spanska. Jag fastnade för alla fina detaljer som pryder byggnaderna och de är som husen konstverk i sig själva.
    Det stora trädet är verkligen läckert och det och de andra bilderna lockar mig än mer till Sevilla. Och dina tidigare inlägg har också givetvis bridragit till detta.
    Stor kram!

    Svar: Idag drar vi hem. Idag skiner solen÷))) Jag hade även pluggat här om jag var ung. Härligt att det finns möjligheter. Den stora tobaksfabriken/universitetet är gigantiskt!! Det var intressant att få se. Tack för ditt intresse, Ditte. Ha en härlig fredag. Många goda kramar.
    Biggeros

    2016-04-21 | 20:59:36
    Bloggadress: http://akker.blogg.se

Kommentera inlägget här: