biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Guldopuntian

Kategori: La Casa

 
Så här blev resultatet av inglasade terrassen. Först och främst skurade jag rent ytan. Därefter impregnerade jag golvet två gånger som ska skydda ytan mot yttre påverkan. Det står på burken  ( som är köpt på Leroy Merlin) att det håller 1 år. Det beror ju även på hur man sliter på ett golv. Det blev bra IAF. 
Jag har även varit flitig med golvet på den stora altanen. Det gäller att ligga i...
 
Min stora kaktus kommer flytta in till grannen snart. Den växer och får små sticklingar som mest liknar blommor.
Så här kan det se ut i dag.
Jag ska visa den även vid ett senare inlägg hur den kan växa och bre ut sig. Denna kaktus tål torka.
》》》》》》》》》》》》》》》》》》》 
Guldopuntian är en suckulent  växt som är uppbyggd av platta stam-segment, som är ovala eller runda och gröna till grågröna. Växten kan blir meterhög eller mer. Ofta utvecklas två nya segment på varje gammalt och påminner lite om kaninöron. Därav det engelska namnet bunny ears. På dessa sitter areoler med ett stort antal gula, hullingförsedda glochider  som vid första betraktelsen kan se ut som ull eller mycket kort borst. Fastnar de i fingrarna får man inte bort dem. Blommar på sommaren med ljus gula blommor.
 
 
 
 
som är fyra till fem centimeter breda.
Tagit information från Wikipedia 
 
 
 

Kommentarer

  • wiolettan säger:

    Vilket jobb, men snyggt blev det.
    Häftig kaktus, verkligen vacker. Men, det måste vara svårt att byta jord på den. Eller, det kanske man inte behöver?
    Söt liten gul blomma.
    Kram.

    Svar: Vi bytte bara jord när vi flyttade den från lägenheten och hit. Vi fick gräva ner den med både kruka och allt. Gick inte att flytta den. Den har mycket vassa taggar. Den trivs jätte bra. Den får även aprikos att blommor. Ni ska få se vid ett annat inlägg. Ha en riktigt fin fredag kära du.
    Biggeros

    2016-04-15 | 12:00:23
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Ghugge säger:

    Så jättefint det blev!
    Kaktusar är verkligen intressanta växter och här fick jag lära mig ett och annat.
    Kaninöronen blommar ju underbart vackert och så stor den kan bli! Snyggt!
    Nu fungerar min blogg på mobilen också! Ha det gott fina bloggvän!

    Svar: Så härligt÷)) att din mobilblogg fungerar. Puh!! Jag blev lite svett i pannan.Kaktusen växer så det knakar. Det är nästan så man kan se på när den växer....
    Blommorna är jätte fina. De som hoppar över muren kommer bli smått förvånad när de får taggar överallt. Surprise. Ha nu en riktigt mysig fredag och många kramar
    Biggeros

    2016-04-15 | 14:23:37
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Du menar att kaktusen är överbjuden till grannen eller tänker den våldgästa? :)

    Suckulenter är faktiskt fascinerande! I Parque la Paloma hos oss finns en hel avdelning med dem och det är allt ena stora rackare!

    Vi hade några riktigt läskiga kaktusar som stod i ett köksfönster i vår ungdom. Den ena välte och mannen min tog emot med händerna - DUMT! Vi andra höll på att skratta ihjäl oss medan vi droppade varmt stearin för att försöka så fort det mesta av alla de små hulligförsedda taggarna. Mannen min var inte alls lika road. :D

    Svar: Haha, det förstår jag gott att mannen din inte tyckte de var roande. Usch det måste ha gjort ont. Den här rackaren måste vara av de manliga könet som sticker/ kniper mig i baken så fort jag går förbi den. Taggarna är många och vassa. Parque la paloma ska jag lägga på minnet om vi har vägarna förbi. Jag har en svägerska som har en lägenhet lite utanför Marbella. Ha nu en trevlig fredag min vän. Du får alltid mig till ett gott skratt÷)))
    Biggeros

    2016-04-15 | 16:13:17
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Jessica Högberg säger:

    Oj så fint!

    Svar: Tack min vän!! Kaktusen växer som ogräs....Ha nu en riktigt trevlig fredag och kram på dig÷)))
    Biggeros

    2016-04-15 | 16:18:34
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Znogge säger:

    En sådan har jag haft och den blommade en gång men sedan aldrig mer! Men visst var det roligt med den gången. Så mysigt ni har det.

    Kram

    Svar: Bättre kaktusen blommade en gång än ingen÷))Tack min fina och hoppas att du får trevlig kväll.
    Biggeros

    2016-04-15 | 17:40:09
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Eva`s blogg säger:

    Go kväll...men ops så snyggt o gulligt med dom små blommorna :) super fint har ni det :) roligt att få se hoppas allt är bra med dig å skön kväll kramen

    Svar: Dem är så fina dessa blommor när de väl kommer÷)) Jag tackar och bugar. Allt tar sin tid att få som man vill. Allt är bra med mig min vän. Nu ska jag bara förbereda maten tills mannen kommer hem . Riktigt trevlig afton till dig÷))
    Biggeros

    2016-04-15 | 18:28:03
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • BP säger:

    Tänk - nu har jag lärt mig nå't igen. För inte visste jag att man måste impregnera ett kaklat golv. Där ser man.

    Å jag bara älskar dina kaktusar! För många år sedan importerade jag olika kaktusplantor (i handbagaget) från Gran Canaria till Sverige.

    De mådde alldeles utmärkt, blommade och var väldigt välmående tills jag glömde ta in dom en natt, där temperaturen föll under fem minusgrader.

    Nu har jag bara min novemberkaktus och en spretande fingerkaktus kvar. Å båda levererar:-)

    Svar: Så tråkigt att dina kaktusar inte överlevde kylan÷(Dessa ute plattor har en rå yta och vill ha en lite blankare yta så att vattnet rinner av lätt och det ska vara lättare att tvätta av plattorna. Detta gör man 1 gång om året. Dyrt= Ja
    Vill man ha det fint så kostar det tyvärr. Både fingerkaktus och Novemberkaktus är fina. Bra inomhus kaktusar. Trevlig lördag. En stor kram
    Biggeros

    2016-04-15 | 20:59:18
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Ditte säger:

    Så fint golvet blev. Och "vad en gumma kan gno", sången av Monika Z kom jag att tänka på, så där utan vidare.
    Är din granne vass ch därför ska ta hand om dina kaktusar...eller har du tröttnat.
    Denna guldopuntian har jag inte hör talas om, men kanske är den något för mig i den spanska sommarstugan, men den är ju stickig. Undrar om den passar med min passionsblomma och penningträdet...
    Onekligen spännande.
    Stor kram från mig.

    Svar: Den växer och brer ut sig. Den kräver plats "Opuntian". Du måste även visa dina växter min vän. Spännande. Jag har bara hälsat på grannen men umgås inte. Vad jag fick lära mig i tidig ålder. ..Man ska aldrig bli tajt vän med sin närmaste granne och arbetskompis. Ja, den låten hade ju varit passande under arbete÷))) En stor kram och en trevlig lördag.
    Biggeros

    2016-04-15 | 21:37:57
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Sussi säger:

    Det är lika bra att köra när man ändå är igång ;)
    Fin kaktus :) Kram

    Svar: Jag resonerar precis som du. Varför ska man vänta...Kaktusar och palmer är tacksamma växter i detta torra klimat. Trevlig lördag. Kramis
    Biggeros

    2016-04-16 | 00:03:15
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Ami säger:

    Så fint det blev! Och vilken fin kaktus :)
    Leroy gillar jag. Det finns lite allt möjligt i den butiken!
    Kram

    Svar: Fråga min man han bara avgudar Leroy. Vi har honom till grannen. Hihi. Tack, för din fina kommentar och en trevlig lördag. Kram på dig
    Biggeros

    2016-04-16 | 10:12:28
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Det är ett himla jobb med plattor om man vill att dom ska vara snyga. Du har jobbat väl ser jag.
    Jotack, hullingar och piggar på kaktusar har vi haft kontakt med. Sonen sprang in i en sådan på Lanzarote när det var mörkt. Vi behövde läkarhjälp för att plocka ut dom! Sonen är inte särskilt intresserad av att vara nåldyna någon mer gång! Kram

    Svar: De har tunna och sylvassa taggar. Då förstår jag att din son går långt ifrån en kaktus. Våra ute plattor har en rå yta och måste få en blankare. Det blir fint när allt är klart÷)))Ha en bra helg min vän÷)))
    Biggeros

    2016-04-16 | 10:47:44
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Veiken säger:

    Snygga heter det och inget annat! ;

    Svar: Tack, gumman!! Trevlig helg÷)))
    Biggeros

    2016-04-16 | 10:48:20
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Sanna säger:

    Så mysigt ni ser ut o ha det :) Önskar dig en toppen Lördag! Kram

    Svar: Tack min vän och tack detsamma. Ha en riktigt bra lördag. Kram
    Biggeros

    2016-04-16 | 11:10:58
    Bloggadress: http://myfairytaleneverends.blogg.se
  • Lena i Wales säger:

    Det blev mycket jobb. Fina växter!
    Jag har precis avslutat min Andalucia Runt tur. Besökte Sevilla under Ferian, men ej festligheterna. De börjar ju vid midnatt och det passar liksom inte riktigt in när man ska jobba nästa dag.
    Ha en fin helg!

    Svar: Jag undra hur sevilllianerna orkar att festa drygt en vecka. Jag är trött efter en dag från EM till AM. Hela Sevilla lever. Har man ett jobb att sköta så går det inte festa hela natten. Det är tacksamma växter jag har och de kräver inte så mycket. Ha en riktigt bra lördag och kram
    Biggeros

    2016-04-16 | 11:18:08
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Lydia säger:

    vad fint det blev!

    Svar: Tack snälla du. Efter mycket slit får man valuta för det=)) kram
    Biggeros

    2016-04-16 | 17:45:12
    Bloggadress: http://nouw.com/lydiaelstig
  • Marie säger:

    Oh! vad du har varit duktig med plattorna, och det blev fint. Och dom fina kaktusarna som är så stora och granna liksom alla dom övriga växterna som jag själv har sett. Kram mamma.

    Svar: Hårt arbete lönar sig i slutändan. Jag är nöjd med plattorna. Jag får se hur stor kaktusen har vuxit när jag kommer hem=)) kram
    Biggeros

    2016-04-20 | 11:09:51

Kommentera inlägget här: