biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Amfiteater

Kategori: Min Blogg

Här löste jag en biljett för 12 euro för 7 sevärdheter. Jag hann inte se allt på en enda dag. Här på Amfiteatern kunde jag ha ytterligare spenderat tid på att hämta info och njuta av alla fina vyer. 
 
 
samt den romerska teatern där under sommaren hålls klassiska teaterföreställningar..
 
 
 
 Både teatern och amfiteatern byggdes mot en kulle för att få gradering av sittplatserna och naturligtvis var de närmaste, ima cavea, avsedda för honoratiores.
 
Längst upp fick slavar och fattiga hålla till. Teatern pryddes med 32 marmorpelare och statyer däremellan.
 
Nära teatern byggde man en latrin med flera sittplatser med rinnande vatten i en ränna under för att betjäna nödiga åskådare.  
 
 
Ett stycke längre bort uppfördes en circo romano, en hästkapplöpningsbana.
 
Fortsättning följer från Merida.
Ha en trevlig Fredag önskar jag från ett soligt Jerez÷)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: