biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Tors Dag

Kategori: Spaniens Cordoba

 
Idag är det redan Torsdag i Córdoba. Tor har inte lyckats skaka loss med sin hammare, varken blixt eller dunder.  Gudskelov så regnar det bara lite grann. Igår var jag på en liten promenad på en av Cordobas gågator och hittade ännu en kyrka (Iglesias). 
De Spanjorer som är troende har svårt att hitta parkering, det vill jag lova Jungfru Maria. Mopeder dock får alltid plats överallt.
Dessa gentlemen passerade varandra med en varsin käpp med en kort hälsningsfras av rena farten. I ren enkelhet, men inget glömt.
Varför är man så fascinerad av kyrkor och katedraler?  Genom min tid har jag upptäckt vansinnet många kort på olika kyrkor i olika länder. Det kan nog bero på att de som byggde kyrkorna tillbaka till medeltiden kostade på all dekor som oftast var otroligt fint skulpterat, förgyllt och målat. Detaljer är min grej, från portar till ett runt litet fönster. Hoppas ni kan urskilja duvorna ur skuggorna.
Otroligt mycket duvor överallt. Tur att det finns första klass gömmor för dem.
Precis intill kyrkan sitter några killar och njuter av livet.
Restaurangen 100 Montaditos är en stor, spansk restaurang kedja som serverar olika, valfria småfrallor med olika pålägg. Du får även en 1/2 liters öl för 1 euro. Det är väl därför det alltid är så fullt av ungdomar.  Inte en sådan här kall dag som denna.
Jag själv föredrar en sådan här gullig kvarterskrog eller tapas restaurang. Ses snart kära vänner och hasta pronto!!
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Duvorna hittar alltid sina platser. Vad vackert med julstjärnorna i balkonglådorna. Det finns alltid så mysiga små ställen så man kan äta en tapas och ett glas tinto verano med lime, jag älskar det. Nu har snön kommit till skåne, och imorgon väntas mycket snö, klass 1 varning. Kram till dig.

    Svar: Så rätt!! Alla hittar sin plats. Visst, finns det riktigt gulliga ställen där man kan äta Tapas på. Jobbigt med mycket snö,kram
    Biggeros

    2014-01-16 | 17:37:57
  • Mikxki säger:

    Underbara bilder :D

    Svar: Tack, underbara du!! Kram till dig.
    Biggeros

    2014-01-16 | 18:50:06
    Bloggadress: http://mikxki.blogg.se
  • Emma Berglund säger:

    Svar; Å tack, håller verkligen med!

    Svar: Trevlig torsdagskväll, Emma, kram
    Biggeros

    2014-01-16 | 20:39:09
    Bloggadress: http://emmaberglunds.se
  • Hanna Karlsson säger:

    Fina bilder!

    Svar: Tack, för din kommentar Hanna!! Kram
    Biggeros

    2014-01-16 | 23:53:09
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Lina säger:

    Åh tusen tack!! Känns ovant med rött hår men har börjat vänja mig nu :)

    Gud så fina bilder förresten!

    Svar: Rött är alltid eldigt och färgsprakande. Tack, för komplimangen! Ha en bra fredag😊
    Biggeros

    2014-01-17 | 07:49:19
    Bloggadress: http://linaohlsen.se
  • Angie säger:

    Wow vilken kul blogg jag hittade här! Córdoba verkar vara ruskigt vackert! Har tyvärr bara varit i Granada som närmst men oj så kär jag blev i den staden! Hur länge har du bott där? :)

    Svar: Tack, Angie för din fina kommentar!! Jag bor inte i Cordoba utan är här väldigt ofta på besök och bor länge på hotell. Värt att besöka kan jag bara säga. Jag bor i Jerez en halvtimme från Cadiz. Ha en trevlig fredag.kram
    Biggeros

    2014-01-17 | 10:05:54
    Bloggadress: http://www.angies.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här: