biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

" Rosa bandet"

Kategori: Min Blogg


Gör som jag dela och köp Rosa Bandet & genom att stödja till bröstcancerforskning. Många kvinnor i världen dör varje år i bröstcancer. Därför måste vi bidra med mer pengar till forskning. Jag har nära som jag känner som har tagit sig igenom denna vanliga cancerart utom några problem. Jag hade även god vän som dog och kämpade länge av bröstcancer.
 
Gör denna undersökning efter din mensperiod, då brösten är mjuka och lätta att palpera. Känn igenom brösten med raka fingrar

Ett bra tips är att känna igenom brösten i duschen. Det är lättare att känna ojämnheter om man är intvålad och fingrarna lättare glider över huden. Är bröstens storlek och fasthet som vanligt? Finns det någon förhårdnad eller knöl?

  1. Sträck upp ena armen och lägg den bakom huvudet.
  2. Känn igenom bröstet med raka fingrar och lätt tryck. Börja med bröstvårtan och gör små cirklande rörelser i flera varv runt bröstet. Flytta sedan ut fingrarna någon centimeter och känn varv efter varv. Avsluta i armhålan.
  3. Var noga med att även undersöka övre delen av bröstet och området under armen.
  4. Undersök det andra bröstet på samma sätt.

  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: