biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Granada ; både ätbart och sevärt

Kategori: Spaniens Granada

 
Efter ett långt uppehåll av blogginlägg under sommaren har jag börjat min bloggresa igen.
 
 
Däremellan gick första resan till Sverige.
 
Vilket fint återseende med när och kära och intensivitet av sprudlande känslor.
 
Jag har därmed laddat batterierna inför kommande inlägg av resor och livet går vidare på räls/ billängder.
 
 
Nu befinner jag mig i den livliga
 
staden Granada/ Andalusien.
 
Allt från höga berg/ djupa dalar
 
till en livlig stad av tjusiga spanjorer, 
 
 mycket shopping,
 
arabiska marknader,
 
judiska kvarter och
 
fräscha dofter av kryddor. 
 
 
Jag har hyst in mig på hotellet Melia Granada som en gång i tiden hette Tryp
Här ska jag tillbringa min vardag i många veckor under den spanska sensommar, varma höst som fortskrider med en medeltemperatur på 28 grader.
 
Innan jag packade om min resväska från höstkläder ( i Sverige  ) tillbaka till sommarkläder ( i Granada ) så fick jag tänka ännu en gång att jag kommer att stanna i Granada en lång bit in i oktober.
Vilket kan innebära en temperaturskillnad på kvällar/ morgnar. 
Så en och annan långärmad tröja och tjocktröja slank ner i väskan.
Tyvärr glömde jag mina  sandaletter ifall det blir vägarna förbi till närmaste strand i Motril till helgen.
 
Hör och häpna klär sig de flesta fortfarande I sommarkläder.
 
 
I söndags var det ett vimmel av spanjorer och turister i Granada. 
Det kändes som om man firade en spansk röd dag ( festivo ) eller helt enkelt njöt folket av sen sommarvärme. 
Det gjorde vi iaf när vi hade acklimatiserat oss I vårt hotellrum.
Då firade vi med ett glas Cava.
Nu börjar allvaret och vardagen faller på plats.
Rutiner ska följas till fullo. 
Rutiner är bra.
 
 
Att njuta av rutiner känns som en bra start på höstsäsongen.
 
 
Bilderna gör sig inte riktigt trovärdiga hur hög egentligen  ljudnivån var och synen av folklivet. 
 
 
Vad bör man se i Granada ?
 
 
  • Empieza tu visita a la ciudad con un Free Tour. ...
  • Visita la Alhambra, la joya nazarí de Granada. ...
  • Pasear por la Plaza Nueva. ...
  • Acercarse al Sacromonte y visitar su Abadía. ...
  • Ver la Catedral de Granada y la Capilla Real. ...
  • Disfrutar en el Parque de las Ciencias

Kommentarer

  • znogge säger:

    Då hoppas jag att ni får en härlig höst i Grananda!

    Kram

    Svar: Tack så hjärtligt vännen!!Det börjar bra och idag ska det bli 29 grader.
    Jag har fått köpa ett par sandaletter.
    Kram
    Biggeros

    2021-09-28 | 13:06:21
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Anonym säger:

    Det är en hel del här hemma som klär sig i sommarkläder. I söndags var det över 20 grader, klarblå himmel. Några jackor har jag inte börjat använda, en kofta eller fleece, men inte mer. Långbyxor har jag haft ett par veckor. Ha det bra!/ E-L

    Svar: Vad härligt att det fina vädret under hösten håller i sig och att man slipper ha på sig så mycket kläder=)Kram
    Biggeros

    2021-09-28 | 13:41:00
  • Netti Starby säger:

    Vilken härlig stad du befinner dig i och vad roligt att det blev ett besök till Sverige. Kramis <3

    Svar: Granada finns mycket liv och rörelse. Det som är så fascinerande är att temperaturskillnaden kan skilja mycket från högsta topp till staden Granada. Ja, äntligen blev det ett besök I Sverige ♡Kram
    Biggeros

    2021-09-28 | 17:08:16
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Petra Olsson säger:

    Mrn så härligt du ska stanna så länge i granada 🥰ser fantastiskt ut ,kul du var en sväng i Sverige 🇸🇪 oxå kram

    Svar: Ja vi har varit hemma länge nog och hunnit att träffa våra flickor både i Sverige och i Spanien =)Granada kommer jag visa mycket av ♡
    Kram
    Biggeros

    2021-09-28 | 19:24:13
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Sussi säger:

    Härligt att du varit en sväng till Sverige :). Men det måste vara skönt att få känna värme igen. Det börjar bli lite väl kallt här hemma. Fina bilder som vanligt bjuder du på :) Kram

    Svar: Ja, äntligen drog vi till Sverige och första veckan möttes jag av värme från alla håll. Visst är det skönt med värme i luften. Så mycket enklare med klädsel=)Kram
    Biggeros

    2021-09-29 | 09:50:41
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se
  • johanna säger:

    Men vad härligt det ser ut genom dina bilder <3

    Svar: Ja och värmen består och höstkläderna fick vänta. Här är det 30 grader i Granada =)
    Biggeros

    2021-09-29 | 11:25:07
    Bloggadress: http://www.nouw.se/johannna
  • Eva`s blogg säger:

    så mysigt det låter o förstår att du njuter för fullt ..vem hade inte gjort det liksom? ja du har ju varit i Malmö oxå så en del har ju hänt hos dig i sommar :) njut av dagen kram

    Svar: Ja och jag hade så gärna träffat dig ifall det inte var så ont om tid. Det var intensivt men så roligt. När pandemin har lagt sig och jag kommer till Malmö så måste vi få till det vännen. Idag är det varmt I Granada =)Ta hand om dig!
    Kram
    Biggeros

    2021-09-29 | 12:13:04
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Kan tänka mig att det blev fina och intensiva dagar i Sverige. Men nu när mycket av pandemin lagt sig Kahn du ju ta dig en vända nu och då. Är ju smidigt att flyga hit.
    Granada har jag besökt en del och här finns ju mycket av det mesta och väldigt vackra omgivningar är det ju också . Och kort väg att ta sig till kusten om du vill.
    Men varmt är det ju fortfarande och inte direkt läge för att vara alltför aktiv.
    Njut av Granada.
    Kram

    Svar: Ja såklart blir det fler resor till Sverige men troligtvis inte detta året. Visst är det helt underbart att man kan resa igen med försiktighet och covidpass.Granada har det mesta i sevärdheter. Dessutom är det nära till Motril och bergen. Aktiviteter för alla.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-09-29 | 19:02:31
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Fina Granada. Drömmer mig tillbaka när jag bodde hos er i Granada oj vad vi hade det mysigt fin stad fin bild på dig tack för 9 fina fina dagar hos mig iMalmö oj vad vi hade det mysigt kram Mamma ❤️

    Svar: Granada levererar och visst hade vi en fin vecka i Guadix och Granada ♡Så mysigt att vi äntligen fick till vår Reunion och umgås som familj. Pandemin har ställt till mycket med både ekonomi och berört människor. Hoppas på mer normala förhållanden =)
    Kram
    Biggeros

    2021-09-29 | 21:36:04
  • Josefin säger:

    wow så fint 😍

    Svar: Ja Granada är en vacker stad I Andalusien ♡
    Biggeros

    2021-09-30 | 12:22:35
    Bloggadress: http://jossanamigo.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Granada är verkligen en fantastiskt vacker stad med massor att titta på och njuta av :-)

    Ha det fortsatt gott i den staden!

    Svar: Tack så hjärtligt Ama!!Jag njuter i värmen och i en turismen som fortsätter i slutet av september. Idag är det 28 grader♡
    Biggeros

    2021-09-30 | 16:14:12
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Amanda (Swedish Passport) säger:

    Åh, skulle gärna vilja besöka Granada en dag :)

    Svar: Ja det tycker jag att du verkligen ska göra. Kombinera sol/ skidsemester 👍
    Biggeros

    2021-09-30 | 17:08:21
    Bloggadress: http://swedishpassport.com
  • Celine säger:

    Wow! Det ser verkligen vackert ut där!

    Svar: Granada måste ses och här finns aktiviteter för alla ♡
    Biggeros

    2021-09-30 | 21:31:57
    Bloggadress: http://nouw.com/celinelundqvists
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Härliga Granada, gillar denna stad. Speciellt Albaicin och byn runt Alhambra.
    Där kommer du säkert att ha det bra under några veckor.
    Härliga bilder från Málaga också, igenkänt.
    Ha det bra!

    Svar: Jag gillar Granada och de små byarna intill.Här blir många turer på shoppingatirna och de historiska byggnaderna. Visst känns Malaga igen som tillhör din provins med boende.
    Trevlig lördag ♡
    Biggeros

    2021-10-02 | 10:47:46
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • ullie säger:

    beror helt på vilken dag här . balleringa ena dagen tenniskor andra . men ja klart man känner otäcka hösten
    ska han jobba längre där eller varför är ni där så länge?
    underbart att träffa barnen hemma me

    Svar: Min man ska arbeta här minst 4 veckor. Vädret är fint och idag blev det sandaletter på fötterna =)Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-10-02 | 21:57:29
    Bloggadress: http://weberskold.se

Kommentera inlägget här: