biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Inga prinsar utan bara grodor

Kategori: Spaniens Sevilla

 
När man tar trappsteget upp till nästa mysiga sekvens i Maria Luisa park möts man av en stor damm/ fontän omgiven av vackra rosa blomarrengemang.
Då med andra ord har jag vistats i jardin de leones
 
 
Om man zoomar in bilden typ 75 % så kan man urskilja krukorna på vardera sida som smälter in i naturen.
 
 
 
När jag väl får ögonen på den tunnelliknande växtbeklädda passagen till vänster om min axel så har jag kommit så pass långt till dammens ytterkant.
 
 
När jag går lite närmare utan att trampa ner cyklamerna så ser jag fontänens vackra mönster som till största del går i grön/ gul/ blå nyanser.
 
 
8 grodor är distanserade ifrån varandra i dessa corona tider.
 
 
Centrerat i dammen står en figur ev
( en prinsessa ) som håller koll på grodorna så att de inte förvandlas till prinsar.
 
 
Jag får fäste på en ensam tvåfotad filur som gärna vill bli fotad
Jag kan tyvärr inte urskilja dess ögon i den röda masken. Ty står han/ hon still tillräcklligt länge för att han/hon ska kunna fastna på linsen?
 
 
Ohps, nu kom det tre till 6 fotade filurer som sökte uppmärksamhet från linsen. Det måste vara något väldigt intressant de drar sig till....
 
 
På den avlånga dammens blå mönstrade kant sitter ett par på tu man hand I solen och poserar
 
 
En närbild lyckas jag även att fånga upp de kära paret. Dock inte turturduvor.
 
 
Tro inte att de fick fånga stunden helt själva utan deras vänner  som satt bakom hörnet och fnissade högt.
 
 
Modern framför mig hade jobb med att plocka bort något som skavde i dojjan. Barnet stod snällt still och fann sig till ro.
 
 
När kvinnan med barnet kunde gå vidare utan hinder så nöjde de sig att förflytta sig ett par meter framåt.
 
 
Ingen satt på den långa, attraktiva, blå bänken även om det fanns tillräckligt med plats minst för två.
 
 
Som tur var ficknästan hela palmen plats att skugga sig i den långa fontänen. 
 
 
I parken är den ena inte lik den andra bänken
 
 
Denna bänk är svår att urskilja men med extra hjälp av tittglas så ser man det gröna mönstrat 
 
 
Gul och blå i all ära.
En gång född svensk alltid svensk.
 
 
Denna blåa bänk med mosaik- kakel hör till mina favoriter
 
 
Nej nu bör jag sätta mig ner och bänka mig för denna gång
■■■■■■■■■■■
Idag har jag övat in spanska glosor och meningar.
Jag har gjort mag och ben/ arm övningar, facial yoga och min tidiga PW runda i parken.
Så då återstår nu en go runda ute i solen.
 
På morgonen är det 5 grader kallt
( dock inte minus ) och på eftermiddagen är det 17 grader varmt

Kommentarer

  • znogge säger:

    Så mycket vackert att se i parken och så många härliga platser att slå sig ner på. Vila fötterna en stund kan verkligen behövas när man promenerar mycket.

    Kram

    Svar: Bänkar finns det gott om och rastplats om man vill picknicka. En underbar atmosfär att lunka i=)Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-19 | 18:43:11
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Anonym säger:

    Så många vackra bilder från din promenad i parken. Skönt med bänkar att vila på vid behov. E-L

    Svar: En park att utforska och att ladda batterierna. Visst finns det sittplats för många =)Ha en trevlig torsdag!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-20 | 12:24:13
  • marie säger:

    Så fina kompisar du fick på din promenad och tack för fina bilder och fin info. Puss o kram Mamma.

    Svar: Ja otroligt växtriket och djurliv i parken med många olika fåglar i färgrik klädsel. Ha det gott!
    Kram ♡
    Biggeros

    2022-01-20 | 12:35:07
  • Ditte säger:

    Så skönt att vistas här i parken och den är verkligen vacker. Mycket att läsa blicken på.Stott tack för en skön runda och vackra bilder.
    Kram

    Svar: Skönt att kunna dela med mig av de fina trädgårdarna i parken Maria Luisa. Trevlig kväll! Kram
    Biggeros

    2022-01-20 | 21:33:15
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • ullie säger:

    japp då va det bekräftat Covid för mej o döttrarna
    usch o tvi . inte hög feber men jätte förkyld o slem ner i lungorna hostar tills allt åker ut
    efter två sprutor var ..

    Svar: Men usch!!! Det verkar vara helt oundvikligt att bli smittad av Omicron. Ta hand om dig och familjen ♥️
    Biggeros

    2022-01-20 | 21:45:10
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Veiken säger:

    Jag blir så glad när jag ser dessa fina bänkar! Inte bara något att sitta på utan dessutom ögongodis!
    Kram

    Svar: Jag känner exakt likadant som du. Jag älskar att titta på dessa olika vackra bänkar som konstverk. Nästan för fina att sitta på=)Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2022-01-22 | 03:25:13
    Bloggadress: http://www.veiken.se

Kommentera inlägget här: