biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Costa del sols huvudstad

Kategori: Spaniens Malaga

Malaga
 
 
Sista kvällen med gänget
 
 
 Costa del Sols huvudstad är Malaga
och för ofta tankarna till varmt klimat och sköna stränder. Men det finns så mycket mera.
Allt mellan urban konst och tusenåriga byggnader, gourmet restauranger och stränder med friterad fisk, och möjligheter till kulturella besök, shopping och avkopplande promenader.
 
 
Jag föredrar alla dessa olika restauranger som är uppradade med olika menyer.
Om man så vill kan du får typisk medhavsmeny allt från Gaspacho till friterad fisk på spett.
Man kan även beställa vegan/ vegetarisk kost för den som föredrar.
 
 
 
 
 

Constitution Square Malaga historia

Plaza de la Constitución i Malaga har ansetts vara det största offentliga platsen sedan Nasrid -tiden på 1400 -talet. 

Det populära namnet på torget var de fyra gatorna, eftersom stadens fyra huvudsakliga vägar samlades på detta torg.

Senare döptes det till Plaza de la Constitución 1812, till ära för den spanska konstitutionen som godkändes samma år i Cádiz och i folkmun kallades "La Pepa".

Slutligen hade den andra namn som Plaza de la Libertad, Plaza del 14 de Abril eller Plaza de Jose Antonio Primo de Rivera.

 Med återupprättandet av demokratin i Spanien fick den återigen namnet Plaza de la Constitución.

Kärt barn har många namn och även torg.

 
 
 
 
Vissa gränder är så smala.
Precis att man kan passera varandra.
Jag har också en viss passion till Soho området i Malaga
 
The Soho of Malaga, before being called that, was one of those territories that the land beats the sea following orders from above. 
An expansion of sober facades and a port soul to which only neighbors, merchants, breakfast officials, men with a drink at midnight and the women who served them looked out.  Also some clueless who went to look for original posters of classic movies in a little more exotic shop than the sex shops that propped up the area.
Jag kan tyvärr inte säga det bättre på svenska.
 
Soho är en cool, kreativ stadsdel i området Ensanche Centro invid floden.
Gatukonstkollektivet MAUS målar färgstarka väggmålningar i sitt högkvarter, både inne och utomhus, och museet CAC visar modern spansk konst i en gammal saluhall som omges av mindre, oberoende gallerier och ateljéer. 
 
 
 
Kika upp ovanför butikens logga!!
 
Om ni inte ser med blotta ögat tycker jag att ni ska zooma in bilden.
Jo ni ser rätt, det är inte riktiga kvinnor som lutar sig modigt ut från balkongen. Utan det är en målning.
 
 
Flickorna smälte in i fasadens klara färger.
 
 
Mysiga gränder där man kan njuta av drickbart och arkitektur.  
 
 
 
 
Under dagen strosade vi gata upp i Malaga.
 
 
På kvällen blev det Sushi på menyn
Tyvärr var servicen inte den bästa.
 
 
Vi njöt ett par timmar i Torremolinos playa med den yngsta.
Den äldre dottern skulle komma på Malagas flygplats något senare.
Tänk vad vi hade väntat på denna stund och sammanträffande.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Malaga verkar vara en mycket intressantare stad än vad jag trodde. Andra blogginlägget i dag som handlar om Malaga faktiskt. Staden verkar både charmig och trevlig och bjuder på mer än vad jag trodde.

    Kram

    Svar: Jag jag tror att jag vet vem ( gemensam bloggvän )som befinner sig där nu. Det är en stad med stranden intill och många mysiga restauranger. Har man tid ska man besöka stadens olika museum. Malaga har även fina historiska byggnationer. Jag ser alltid något fint i en stad/ by.Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2021-09-05 | 19:38:49
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Så trevligt med bilder därifrån. Jag har bara varit i Malaga en end dag, så jag kunde bara skrapa lite på ytan!
    Härligt att hänga med de bästa!
    Kram

    Svar: Vi brukar även vara I Malaga när vi ska flyga vidare till en annan destination. Man behöver fler dagar för att se vissa sevärdheter. Der bästa var att umgås med våra flickor och deras vänner.Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-09-06 | 10:11:30
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • Netti Starby säger:

    Åh vilken härlig stad och så spännande saker man kan uppleva där. Jättefina bilder. Kramis <3

    Svar: Jag tror att man behöver lite fler dagar för att utforska Malaga. Visst är det en fin stad=)Kram
    Biggeros

    2021-09-06 | 17:15:51
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Sussi säger:

    Jag har varit i Malaga för ganska många år sen, kommer tyvärr inte ihåg så mycket. Men det ser fantastiskt fint ut på dina bilder :). Så härligt att äntligen kunna träffas. Kram

    Svar: Ja visst var det ett härligt möte i Malaga. Nu hann vi inte göra så mycket. Man behöver fler dagar med planering=)Trevlig dag!
    Kram
    Biggeros

    2021-09-07 | 09:33:03
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Det är verkligen fint där i Málaga, fast det var väldigt länge sen vi var där nu.

    Härliga bilder!

    Svar: Vi är oftast i Malaga för upphämtning och lämning vid Malaga flygplats. Man behöver minst ett par dagar för att ploga sig igenom dess sevärdheter =)Ha det gott!
    Biggeros

    2021-09-07 | 10:21:00
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Anette säger:

    Malaga är tydligen så mycket mer än en stad för turister och festprissar, kul att få veta. Många fina bilder bjuder du också på 😀

    Svar: Mina töser hann med att festa loss i Malaga innan de drog vidare. Vi var med ett tag vid kvällsmaten. Visst var det mycket turister på Malagas gågator!!Ha det gott!!
    Biggeros

    2021-09-07 | 10:58:46
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Ullie säger:

    Men oj va fint . Roliga namn . O verkar en spännande plats kram fina

    Svar: Ja det var många fina namn på ett enda torg=)Ha det gott!!
    Kram
    Biggeros

    2021-09-07 | 12:56:33
  • Celine säger:

    Det ser ut som en vacker stad!

    Svar: Man bör ha fler dagar på sig för att se vissa sevärdheter <3
    Biggeros

    2021-09-07 | 23:42:47
    Bloggadress: http://nouw.com/celinelundqvists
  • johanna säger:

    Men åh, jag är ju lite avundsjuk <3

    Svar: Malaga levererar och vi hade en mysig dag/ kväll med mina döttrar innan vi skiljdes åt ♡
    Biggeros

    2021-09-08 | 11:40:37
    Bloggadress: http://www.nouw.se/johannna
  • Ditte säger:

    Vad trevligt att komma tillbaka hit. Här har jag jobbat på 1970-talet och här en hel del efter det. Verkligen en stad jag gillar. Inte minst blandningen av det gamla med det nya.
    Kram

    Svar: Ja jag gillar både det gamla blandat med det nya Ditte. Nästa gång ska jag besöka de museum de har i Malaga. Nu ska jag ta tag i bloggandet utan Wifi och intensiva veckor i Sverige. På återseende ♥️
    Biggeros

    2021-09-08 | 21:31:34
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Otroligt vackert. Gillar målningen med kvinnorna, jag tänkte direkt att det var spännande sätt att fånga människors blick :D. Tänker att det fångar direkt att titta där :D

    Svar: Min blick fångades direkt åt den fina fasadmålningen och gick mig inte förbi.Härligt med all konst som fångar uppseende ♥️
    Biggeros

    2021-09-09 | 09:53:48
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • ullie säger:

    oj har nog skrivit flera ggr här redan
    men ja skickar puss o kram

    Svar: Tack min fina bloggvän!! Jag har haft två fina och intensiva veckor i Sverige med nära och kära. Jag är helt slut efter fysiskt och mentalt efter över två års vila av återseende. Nu har jag tankat min hjärtepump så jag klarar mig ett litet tag tills nästa besök.Jag återkommer alldeles snart till mitt bloggande min fina vän♥️
    Biggeros

    2021-09-18 | 00:48:04
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Jossus Travelpics säger:

    Ser ut att vara en fin stad. Ångrar att jag inte åkte dit när jag var på besök i Fuengirola.
    Älskar gatukonst och förundras över hur dom kan skapa verk som ser så äkta ut. Vilken talang.

    Svar: Du får helt enkelt besöka Malaga nästa gång du har vägarna förbi. Visst lägger man märke till olika saker när man går omkring ♥️
    Biggeros

    2021-09-18 | 16:23:15
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics

Kommentera inlägget här: