biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Pajeros

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Efter att ha promenerat backen upp i värmen så börjer vi upptäcka nya vyer från romarriden i Italica 
 
 
 
Från mitt närsynta öga kan man sådär himla suddigt urskilja Amfiteaterns skepnad.
Mitt sätt att se det.
 
 
 
 
 
Den största byggnaden som har funnits bland kvarlevorna. Som har bl.a stort samlingsrum för möten och festligheter. Gym, utrymme för kall/ varmvatten.
Troligtvis bodde någon betydelsefull person eller sällskap där.
 
 
 
 
 
Mayores baños 
 
 
Ja de där romarna var verkligen livsnjutare och byggde stora SPA som bad.
 
 
I denna samling av fågelsalonger  så saknas mittenpartiet som bör vara en skådeplats för teater och dylikt
 
 
Det fanns så kallade fågelsalonger som var inklädda med mosaikplattor med fågelmönster.
 
Detta rum med fågelmotiv är det rum som är mest välbehållet.
Här kan vi finna 33 olika fågelsorter som befinner sig i vatten och på markytan.
Där bland annat sparvar påfåglar, ugglor, änder etc
 
 
 Salón de los Pajaros
 
 
Vilken plattsättning och vilket fint motiv.
 
 
Otroligt välbehållet golv
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vad jag förstår kunde endel hushåll hålla servering i sin taverna/ uteservering  utöver sitt hushåll och även bränna lerlampor för försäljning.
 
 
 
 
 
 
 
Om jag minns rätt ska denna yta vara en del av en stor vinterträdgård med vattenansamlingar såsom fontän/dammar
 
 
I min lilla vinterträdgård lutar jag mig tillbaka i detta nu.
Efter att ha skurat golvet och tvättat fönster så är jag  välförtjänt att ta lite lunch med kokt korv och nyttobröd som dopp i stark senap.
 
 
Nu ska bara dynorna ut inför påsken.
Dessvärre ser väderprognosen inför påsk rätt så halvtaskig ut.
Aprilväder må så vara och slår aldrig fel med en hel del regnskurar.
April April
 
 
April väder för ett år sedan under lockdown och under speciell restriktiv utgång.
Kolla utväxten!!

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Vilken intressant plats och vilket välbevarat golv. Hel otroligt tycker jag.
    Här jag inte alls redo för påsken men det är ju någon vecka dit än.

    Kram

    Svar: Nej visst går det fort=0 Var ju nyligen sportlov. Ja jag gillar när de tar vara på historiska lämningar. Väldigt fin mosaikläggning!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-23 | 15:10:12
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • ToveOlberg säger:

    Biggeros i Pajeros och i Solros :-)
    Vilket golv och vilka övriga bilder från Amfiteatern som ni kom till efter upp för backen gå!
    Upplevelsetur ... sånt som gör gott :-)
    Tänk att vi nu kan säga för ett år sedan om denna tiden; jag minns dina antal dagar som du skrev om i mer isolerad tillvaro.
    Ha en fin onsdag där du är; kram

    Svar: Biggeros, pajeros, solros i en enda följd <3Ja det var värt mödan att gå uppför för att få se alla utgrävningar i Italica.
    Tänk vad tiden går fort och vi mer eller mindre var inlåsta i våra hem i lång tid. Det vill jag aldrig uppleva igen.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-24 | 06:17:11
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Anki säger:

    En intressant plats att komma till! Skulle gärna gå där och beundra allt det vackra ... som dessa fantastiska plattor!
    Ja, snart är det påsk ... och sen kommer kanske lite mer vårvärme även hit.
    Ha det gott!
    Kram

    Svar: Dessa plattor i mosaikmönster var helt fantastiska att få se. För fint att gå på.Du ska se att vårvärmen är på väg till er. Här får vi en regnig påsk=( Regn behövs här innan hettan kommer.
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-24 | 06:36:35
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Åh vad vackert och hoppas verkligen att vädret blir bra till påsk. Kramis <3

    Svar: Älskar när man tar hand om fin stensättning.Vi får hålla tummarna att någon dag i påsk blir solig÷)
    Kram
    Biggeros

    2021-03-24 | 17:13:19
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Vackra mosaiker! Och fantastiskt att de bevarats så länge och fint. Man kunde verkligen detta med mosaiker på romartiden.
    Tack för besöket, fina bilder info.
    Ja, påsken är på ingång. Hoppas att vi får ok. väder men just nu verkar det variera.
    Kram!

    Svar: Ja visst kunde de lägga mosaikkonst på golven på romartiden.Nu får vi hoppas att både här och i Sverige blir fint väder=)
    Kram
    Biggeros

    2021-03-24 | 18:05:25
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Sandra Jönsson säger:

    Dina fotografier från Italica väcker den största längtan inom mig. Vill så väldigt gärna tillbaka till medelhavsområdet och de antika lämningarna. Studerade antikens kultur och samhällsliv en gång i tiden och tidsepoken är ett stort intresse för mig. Har dock aldrig riktigt upplevt de antika ruinerna i Spanien, men jag kan tänka mig att där finns hur mycket fint som helst.

    Svar: Det finns hur mycket som helst från romartiden i Spanien. Merida i Extremadura finns otroliga lämningar som är imponerande. Åker du till Spanien ska du absolut ta dig en resa genom anikens historia. Kul att du har läst om antiken och vet en hel del=)
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-03-24 | 22:11:48
    Bloggadress: http://https://livetmedsandraj.se/
  • Carro säger:

    Wow vilken utflykt! Och sista bilden är så fin! Jag vill också fota vid solrosor! 🥰

    Svar: En utflykt såsom Italica bland andra som sticker ut.Vi bor vid stora fält av solrosor. Lyckades att fånga dessa ståtliga blommor på bild <3
    Biggeros

    2021-03-25 | 06:41:38
    Bloggadress: http://nouw.com/carroat
  • Ama de casa säger:

    Verkligen välbevarade golv! Det finns sååå många guldkorn i Spanien :-)

    Ha det gott!

    Svar: Mycket har man sett men långt ifrån allt.Trevlig torsdag <3
    Biggeros

    2021-03-25 | 10:28:33
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Dit vill jag verkligen komma, så mycket bevarat och så intressant. Gillar pajarosgolven.
    Lite vila ska man alltid unna sig! Njut!

    Svar: Jag förstår att du gillar Pajarosgolven=)Vilket underbart motiv!!
    Här skiner solen och jag har klippt den lilla trädgård som finns för första gången för i år.
    Ha det gott <3
    Biggeros

    2021-03-25 | 11:47:30
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Ett stort WOW för dessa så välbevarade fantastiska golv.
    Det är helt otroligt så långt framme dom var med att uppskatta rekreation och bygga därefter. Inget nytt under solen. Man kan inte göra annat än att buga sig!
    Jag undrar hur mycket av det som byggs idag kan ses om flera hundra år...
    Kram


    Svar: Alltid roligt att få se hur man har bevarat dessa lämningar. Såsom du säger av de som byggs idag kommer en gång bli historia.Här är det gött att vara i 21 grader och solsken.
    Kram
    Biggeros

    2021-03-25 | 13:41:59
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • ullie säger:

    aplril är ju alltid en piss månad
    va mysigt du har där vännen .
    gud längtar så efter massa värme
    kram finis

    Svar: Det enda som är bäst med april månad är att Mr U fyller år ÷)Annars kan vädrrt vara oberäkneligt.
    Godnatt <3
    Kram
    Biggeros

    2021-03-25 | 21:00:47
    Bloggadress: http://weberskold.se

Kommentera inlägget här: