biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

No gofres

Kategori: La Casa

 
Nu är jag snart redo att ta emot och välkomna Mr U hem till sitt ljuva hem.
Bonat, trimmat och vårstädat.
 
 
Nu är det bara "Ama de casa Jerez" som behöver en vårstädning.
Besiktning av kroppen och uppdatering av hår/ naglar.
Häromdagen då jag skulle lämna in gardinerna för kemtvätt och beställa en klipptid så hade båda inrättningarna klubbat igen för dagen.
Det vill säga en för gott och en annan för siesta.
Nu har två frisörsalonger med mina favvofrisörer låst bommarna för gott.
Hur ska detta sluta?
 
 
Däremot har jag bytt kuddvar från zebrarandigt till gult och turkost 
 
Att ändra om kan ibland vara bra och även ett skifte inom handelsbranschen.
Butiker/ företag kanske gick på balansgång på en skör tråd innan pandemin bröt ut.
Jag trodde nog att frisörer skulle vara mer etablerade och ha ett kartotek av nöjda kunder samt fulltjogade av klippningar.
Men vad vet lilla jag......
 
 
 
 
Hursomhelst har tupparna hittat tillbaka och gula färger lyser upp vardagen.
Förutom att solen som har skinit starkt hela veckan lång i Jerez.
 
 
Kycklingar har kläckts i den gröna växtligheten
 
 
Nu har krukorna fyllts med växtlighet och av moder jord.
Annars fylls krukorna av torkade blommor under mina resor och eskapader.
 
 
Vinterträdgården/ terassen är snart redo för att öppna entrén för sina glasdörrar.
Nu nalkas sommartid.
 
 
Himmel och plättar  inga våfflor!!
Igår klipptes vår lilla plätt till gräsmatta men inga våfflor intogs på självaste våffelbemärkelsedagen.
Eso es no gofres ayer
 
 
Våffla är ett bakverk som vanligtvis gräddas i ett våffeljärn. Ordet är känt sedan 1642 och kommer från tyskans Waffel, med samma betydelse, men sattes antagligen av förfäder i samband med Vår Fru. Wikipedia