biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Calle Cruces

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Calle Cruces 
 
 

Namnet på denna gata härstammar från korsen som är inbäddade innanför muren/stängslet som det finns sedan

1400-talet.

I slutet av gatan utvidgas den där det finns  tegelsten med tre kolumner toppade av två smidesjärnkors som populärt kallas

Golgata av Cruces street (calle).

Anledningen till dessa korsningar beror på av hygieniska skäl.

Eftersom det i ett markant religiöst samhälle hindrade de oönskade nattliga "förbipasserande" från att befria sig i detta område genom att bädda in dessa kristna symboler på byggnadens vägg.

 
 
 
Längst in i grändens slut ligger ett hosteria.
Är vägen lång och smal får du vila på köpet.
 
 
Om du tyckte att den andra gatan är smal överträffar den ena gränden efter den andra i ytterligheter.
Här får även brandbilar inträde.
Det hade varit väldigt roande att få se en batastor brandbil passera via denna smala gränd!!
Givetvis vet vi alla att det inte går.
Däremot är den långa styva brandslangen i högsta högg vid beredning av släckning.
Tyvärr får inga andra obehöriga fordon stanna här.
Föruton fotgängare, fyrfotingar och jag som vill stanna till ett tag.
 
 
På svart/vita rutermönstrade markyta följer jag spader damens siluett.
De röd/gula patriotiska flaggorna leder mig längs de Santa Cruces gränder och tar mig igenom de judiska barriärerna.
 
 
Gränderna leder mig bara åt ett håll ut från de smala gränderna i gamla stan i Sevilla.
Under tiden överöses jag av röda utblommade pelagoner som hänger ner från en av de historiska  byggnadens balkonger.
 
 
Himmel och pannkaka ska jag lyckas att ta mig igenom den smala  grändens öppning........
Ja hon därborta i grändens slut....eller början klarade ju det galant så varför skulle inte jag klara av att "walk the line"
 
 
Tegelfärgade/vita rutermönstrade golvsättning förföljer mig längs min färd.
De gyllene sköldarna på fasaden skyddar mig allt från ondo och låter mig ta mig ut helhjärtat från murarna.
 
 
Passagen leder i alla riktningar utom upp och ner. 
 
 
Den ena gränden är mer livad, färggrann  och detaljerad än andra.
 
 
Dock hosterias och hotell fattas inte här om man behöver en vila från ruter.
 
 
 
 
Sist men inte minst finns det bord för två eller fyra.
Röda nyanser får mig alltid på gott humör.
Tänk vad ett färggrant sinne får en att må hyfsat bra.
 
 
 
 
På fasaden längs den mörka gränden fäster ett kakelmotiv på den vänstra sidan av väggen.
 
 
 
Här står ordagrant som så: I detta hus bodde en Sevilliansk poet 
Alejandro Collantes av Teran 26 juni 1933
 
 
 Idag ska jag stryka lite skjortor, hjälpa till med reseräkningar, klippa min mans kalufs, göra lite ärenden och packa det sista innan min man far iväg imorgon högt upp i luften med "el avion de Iberia"
Jag får lugnt stå kvar och titta på nere på marken.
 

Kommentarer

  • ullie säger:

    oj oj så härliga färgglada gränder
    hoppas resan går bra för honom tråkigt du inte får åka med . kramar o nu middagsfix här kramar

    Svar: Ja så tråkigt men så blir det ibland under denna knäppa pandemin. Annars hade jag planerat att träffa min far samtidigt.Trevlig kväll vännen <3
    Kram
    Biggeros

    2021-03-10 | 17:11:05
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ditte säger:

    Så fint! Tycker att jag kan känna igen mig lite här bland gränderna men å andra sidan har Sevilla gott och smala vackra gränder. Jättefina bilder! Antar att det tog dig några timmar att strosa runt här och ta in atmosfären. Stort tack för rundan.
    Kram

    Svar: Det tog mig ett par timmar att lunka via gränderna i Sevilla och att föreviga=)Det var en fröjd att njuta i den gamla delen av Sevilla.
    Trevlig kväll!!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-10 | 17:19:57
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Znogge säger:

    Vilka underbara små gränder!

    Kram och god onsdagskväll!

    Svar: Nu blir det inga fler gränder från Sevilla.Nu blir det mer inlägg från andra vyer.
    Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-10 | 18:03:55
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Gerd säger:

    Smala smala gränder med mycket historia.
    Så din man far iväg på jobb nu. Ja, och du håller ställningarna.
    Kram och ha en fin kväll!

    Svar: Ja och visst hade jag velat hålla ställningarna vid min mans sida. Ibland får man inte som man vill pga denna pandemi. Nästa gång så blir det kanske något av i resmål=)Trevlig kväll!.
    Kram
    Biggeros

    2021-03-10 | 19:57:20
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Anki säger:

    Smala gränder som lockar till promenad! Väldigt roligt att få följa med!
    Trist när maken flyger iväg förstås, men snart är han hemma igen. :)
    Kram

    Svar: Även dessa smala gränder har sin ände.Tråkigt bara att vara ifrån varandra men ibland är det nödvändigt.
    Kram
    Biggeros

    2021-03-11 | 07:54:09
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Vilka otroligt vackra gränder :-)
    Trist att du måste bli kvar på marken...

    Ha det fint på hemmaplan ändå!

    Svar: Har precis vinkad av Mr UTack Ama här blir det nog lite tomt på hemmafront÷(
    Biggeros

    2021-03-11 | 10:29:52
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Härliga gränder!
    Tråkigt när mannen reser, men du får göra det bästa av "ledigheten". Kanske lite stickning och poolhäng?!
    Sköt om dig!

    Svar: Ja lite handarbete, trädgårdsarbete blir det allt. När jag är ensam så får jag även riktigt vårstädat. Ta reda på nytvättat och uppackat från tiden i Sevilla blir det även. Dessutom fix av hår÷)
    Du ska se att tiden kommer gå fort tills min käre kommer hem igen=)
    Biggeros

    2021-03-11 | 14:51:26
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Verkligen mysigt och vilken tur där med brandslangen. När man tänker på sånt där inser man hur förödande vissa situationer kan bli med brand. Tänk om slangarna inte varit tillräckligt långa som ett exempel.

    Svar: Man blir förvånad att vissa gränder är så smala. Tur att branslangarna är meterlånga=)Kram
    Biggeros

    2021-03-12 | 09:37:10
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Anonym säger:

    älskar den spanska arkitekturen o dessa gränder, blir ju kär :) underbara!! då får du längta lite nu då? ha det bäst vännen kram

    Evas blogg

    Svar: Ja jag njuter på och suger in all kultur längs vägen=)Saknar min bättre hälft redan <3
    Kram
    Biggeros

    2021-03-12 | 09:54:13
  • Veiken säger:

    Dessa fantastiskt ljuvliga färgrika och välbevarade gränder. Man tror nästan att det är en kuliss för film eller teater.
    Tråkigt att du inte fick följa med den här gången. Har dom inte licens för väskbärare i Spanien? Haha!
    Ha det fint i din ensamhet!
    Kram

    Svar: Ja jag tänkte gömma mig i resväskan men då hade inget annat fått plats=DJa visst är det som att vara med på film.
    Fina kulisser!!
    Kram
    Biggeros

    2021-03-12 | 13:29:05
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/

Kommentera inlägget här: