biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Naranjas

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 
 
Naranja, apfelsine, apelsin
Kär frukt har många namn och ord.
Apelsin kommer från ordet Apfelsine och betyder kinesiskt äpple. 
På spanska heter apelsinen naranja, pga dess färg – orange. Ordet naranja kommer ursprungligen ifrån det arabiska ordet narun. Det var nämligen morerna som tog med sig apelsinfrön från Afrika och planterade träd i Spanien då morerna regerade i Spanien.
När Spanjorerna erövrade och tog tillbaka sitt land  fick morerna  fly. Däremot fick apelsinträden stå kvar på spansk mark.
Apelsinen har även fått sin plats i symbolspråket och mytologin.
Spanjorerna pratar om att hitta sin media naranja – sin ”halva apelsin” – som att uttrycka sin kärlek till den enda. 
Och hittar man den rätta apelsinen är man ju minst sagt lyckligt lottad livet ut.
När de spanska parkerna och allér med apelsinträd står i blom eller bär frukt sprids en bedårande söt doft över staden Sevilla samt  en fullständig harmoni.
Alla dessa apelsiner är tyvärr inte ätbara utan används till foder eller till marmelad.
 
 
Promenadfolket, det gåtfulla folket och de fyrbenta varelser tycker om att vandra i parker och i apelsinlunden. Här finns det plats för alla tänkbara kategorier av människor.
Bänkar för de lata och gymredskap för de som har övererskott av energi.
Jag har varken.
Jag känner att jag bara MÅSTE ut och röra på mig.
 
 
 
 
 
 
Förra veckan var solen i närvaro men det var ganska så kallt på morgonen.
 
Helgen var helt underbar och vi vandrade i solen 17 grader var det som mest i söndags. Då åt vi en lätt lunch intill Jardines de Murillo
 
 
Denna park, Jardines de la Buhaira är en fortsättning på parken som jag visade vid ett inslag tidigare. 
De ligger i angränsande till Sevilla HC hotell
 
 
I denna lilla hydda brukar troligtvis pågå servering av något slag. Idag är den tillbommad/låst och nyckeln är slängd.
 
 
 
 
En bloggvän skrev i sitt inlägg om att  i Sverige har vi många uttryck och ordspråk......
 
 
Hur många uttryck har inte skapats under corona pandemin.....
Jag har skapat mina egna citat.
Här kommer en.
 

Bättre att ha ett dussin toarullar för mycket än inga alls under lockdown

Kan ni någon?

 
 
 Jerez bl.a går tyvärr med stormsteg mot 1000 personer smittade av 100 000 medborgare. Över 1000 smittade så kommer samtliga butiker, pubar och restauranger stängas under en tid. Även ytterligare tillstramningar i restriktioner och perimeterkarantän.
Detta är resultatet av att slarva och att vara oförsiktig under jul/ nyår.
Nu kommer eftersviterna.
Tredje vågen.
 
 
Idag bjöd dagen på Melias "gofrulle" och en promenad i Sevillas regnrusk
 
 
Blöt som en katta!!!
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Roligt uttryck Blöt som en katta. Fina bilder och fin information kram Mamma

    Svar: Ja visst har vi många roliga uttryck!!Ha det gott!!
    Kramar ❤
    Biggeros

    2021-01-20 | 13:16:23
  • znogge säger:

    Så härligt med apelsinträd och jag kan tänka mig att frukterna smakar alldeles utmärkt när de är solmogna.

    Kram

    Svar: Vissa av dessa apelsinträd är tyvärr inte ätbara. Man tar vara på frukten till foder till djur och apelsin marmelad. Jag har smakat på frukten och den är inte god. Jag kan inte se skillnaden.De pryder fint på torg och parker och blommorna luktar helt fantastiskt =)
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-01-20 | 20:19:57
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det är vackert med alla dessa citrusträd fyllda med pomeransfrukter. Förra året plockade jag några, tvättade noga och fryste in skalet. Perfekt att stoppa i glöggrytan!

    Svar: Ja dessa träd förgyllee tillvaron i Spanien. Visst har man blivit spak när man har smakat på fruktens bittra smak. Den duger säkert till en doft och smak upplevelse ÷)Ha det gott!!
    Biggeros

    2021-01-20 | 21:58:45
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Intressant om apelsiner. Längtar till Spanien och se och känna doften av apelsinträden. Även om jag tyvärr inte kan äta dem p g a citrusallergi, så är de vackra att se.
    Vad jag förstår så går flera ställen in i lockdown igen i Spanien, tråkig utveckling. Vi har varit i lockdown sedan 20 december och är kvar i den.
    Lyckat till och ta det varligt!

    Svar: Ja Lena vad hade man väntat sig när många har slarvat efter julhelgen. Jag är inte ett dugg förvånad. Lite trist för oss som sköter sig=(Vilken tur att jag hann att följa med min man. Annars hade jag fått stanna hemma och inte ses på 2 månader. Jerez börjar närma sig fas 3 =/Visst är träden tjusiga och doftar helt underbart. Tråkigt att du inte kan äta saftiga apelsiner men ibland tål man inte allt.Ha det gott!Stay safe <3
    Biggeros

    2021-01-21 | 12:05:46
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Hilma säger:

    Gud vilka fina träd! Hade ingen aning om att det betyder kinesiskt äpple! Man lär sig något nytt varje dag :)

    Svar: Jag lär mig även en massa när jag söker info=)Roligt att byta info med varandra på blogglandia <3
    Biggeros

    2021-01-21 | 14:50:02
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Veiken säger:

    Vilket sammanträffande. Jag sitter precis med en spansk apelsin i handen. Jättegod!
    Ni har det så vackert trots vinter. Här är det inte lika roligt!
    Det är ett elände med denna smitta som aldrig tar slut! Välsignelsen heter nog vaccin och ansvar!
    " Bättre ett sick i armen än en slang på IVA"
    Kramar och var rädda om er!

    Svar: Väldigt sammanträffande att du sitter och gottar dig med en spansk saftig apelsin=)Inte ska mannklaga på detta väder för det kan alltid vara värre.
    Jag tackar för ditt corona bidrag med egna citat.
    Den var riktigt bra!!
    Ha det gott och kramar från Sevilla <3
    Biggeros

    2021-01-21 | 16:58:52
    Bloggadress: http://www.veiken.se
  • Netti Starby säger:

    Usch det är så jobbigt att smittan sprids ännu mera och vilken intressant information om apelsinerna. Kramis <3

    Svar: Ja visst är det träligt att läsa i alla medier hur utbrett covid har blivit i hela världen =/Låt det ta slut snart!
    Däremot är de spanska apelsinerna smakfulla.
    Kram
    Biggeros

    2021-01-21 | 17:07:10
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Så härligt med alla apelsiner som nu sprider glädje på så många sätt. När vi är i Spanien så kan vi plocka både apelsiner och citroner från grannarnas träd. Verkligen närodlat.
    Illa med spridningarna som nu ökat så mycket i Spanien och hoppas att vaccinationerna där också nu tar rejäl fart.
    Önskar dig fortsatt sköna promenader och en fin tid i Sevilla.
    Kram

    Svar: Ja visst är det härligt att kunna plocka frukt från grannen!! Här är dessutom grönsaker och frukt mycket billigare än i Sverige.Angående om spridning av Covid så är det lika illa i Sverige. Speciellt i dödstalet/ dag så börjar Sverige komma i kapp med Spanien. Illa att inte folk lär sig att visa lite omsorg och tänka på att sjukvården går på knäna. De som slarvar förstör för dem andra som är försiktig ÷(
    Jag håller mig i form av mina promenader i dessa tider allt för att undvika att tappa fysiken.
    Ha det gott och trevlig fredag
    Kram
    Biggeros

    2021-01-21 | 21:48:26
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • ullie säger:

    åh apelsin träd så himla fint
    regnet har öst idag så skönt att va inne längtar som en tok efter ljus o värme

    Ta hand om dej fina o stor varm kram på kramensdag kraaaaaaaaaaam

    Svar: Regn och rusk påverkar humöret till det dåliga. Alla behöver sol och värme. En bata stor KRAM till dig med vännen <3
    Apelsinträd med frukter är en gåva från jordelivet och ovan.
    Biggeros

    2021-01-21 | 21:49:22
    Bloggadress: http://weberskold.se

Kommentera inlägget här: