biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Agua

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Från håll skymtar man en passage/tunnel..
En mörk och karg passage som leder till ett torg och dessutom en samling av historiska byggnader. 
 
 
Fortsättning följer vad som döljer sig utanför den mörka tunneln.....
 

 Innan jag har tagit mig igenom passagen så möts jag av en gatukonstnär som sitter en aning gömd av hans Sevilla motiv.
Damen framför mig slår slang med konstnären och går vidare.
 
 
 Om jag vänder mig åt motsatta riktning är en gammal gedigen fontän belägen utmed en orange fasad..
Mina ögon drar sig snabbt till konstverket.
Konst i all ära går en helst inte förbi.
 
 
 Det allra första jag når är en litet torg/ gård.
Agua står det på fasaden. Jag såg även i mitt föregående inlägg en skylt som stod Callejon Agua
 

En av de mest unika gatorna i

staden


Denna gata ligger i området

Santa Cruz.

Den mäter ca 140 meter och börjar vid Plaza de Alfaro och slutar vid Calle Vida.

Även kallad "Callejón del agua" och tidigare "Muro del agua", det är en gångväg, det vill säga en gata som går nära stadsmuren.

Denna del av väggen hade i sin inre två rör som ledde vattnet från Caños de Carmona till trädgårdarna i Reales Alcázares då härifrån tog gatan sitt namn.

De gröna trädgårdarna, oaser på andra sidan muren är också resultatet av en överföring år 1911 av en del, som ligger nordväst, av Huerta del Retiro del Alcázar.

En ny inneslutningsvägg byggdes sedan för Alcázar-trädgårdarna dvs från Callejón del Agua till Paseo de Catalina de Ribera, som den heter idag.

I slutet av denna gränd finns Murillo-trädgårdarna, som presenterar en komposition baserad på rutvägar genom häckar och trottoarer.

Som ni vet så har jag skrivit ett inlägg om Jardines de Murillo de låg nära huset där den berömda målaren Bartolomé Esteban Murillo föddes.

På ena sidan kan du röra väggen

där vattnet kom till Alcázars

trädgårdar

 
 
Här ligger även en butik keramik.
Keramikliv.
Butiken ser dessvärre inte ut att hålla öppet i detta skede.
Hoppas att det bara är tillfälligt. 
 
 
Keramikliv 
 
 
Från håll och från hissnande höjder skyltas höga och färglada urnor på pelare. 
 Jag får det till tre.
 
 
Var tvungen att zooma in.
Tyvärr gör inte bilden sig rättvis. 
 
 
 
Agua som  lugnt vatten
Vatten släcker törsten
Rösten gör sig hörd i moll och dur
Skrattar hellre än att vara sur
Pärlan skimrar  i olika nyanser
Att inte våga är mindre bra men att ta chanser
Agua som bords vatten 
I stormigt vatten vill helst inte katten trampa fel om natten
Agua som sånggrupp 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Så fin information och fina bilder
    Vatten är viktigt
    Så intressant du beskrev allt kram Mamma

    Svar: Vatten är livsviktigt!!Gillar dessa gränder!!
    Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2021-02-25 | 17:55:38
  • Gerd säger:

    Så roligt du har som kan utforska så mycket. Jag gillar också gamla gränder och vad som finns bakom och innergårdar. Känns alltid lite mystik.
    Ha det gott, i morgon är det fredag!
    Kram, Gerd

    Svar: Santa Cruz gränder är ett måste att gå och lunka i. Dessutom är det ganska så fritt från turism. Tänk att man blir klokare för var dag.Trevlig fredag
    Kram
    Biggeros

    2021-02-25 | 21:30:18
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • ToveOlberg säger:

    Wow så ljuvliga bilder!! Språng hit och dit och fina vinklar!!
    Dikten på slutet är jättefin och med bilden till blev det ju en liten fin meditation
    <3

    Svar: Ja ibland får jag till det med rim/ ramsor som är passande.Ja vatten är livsviktigt!!
    Trevlig lördag
    Kram
    Biggeros

    2021-02-26 | 11:58:58
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Alltid intressant att se hur de löser det praktiska i livet, vatten är ju onekligen viktigt precis som trädgårdar!

    Ha en fin helg!

    Svar: Tänk vad man lär sig något nytt Emma!Väldigt intressant att läsa=)
    Så mysiga gränder i den gamla delen.
    Trevlig lördag
    Biggeros

    2021-02-26 | 13:02:23
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Marbellatanten säger:

    Så himla mysigt!
    Som jag längtar till sommaren nu, eller värmen, så jag kan göra lite små utflykter :-)

    Svar: Visst är det härligt när vi släpps fria och kan se oss omkring. Sevilla är en stad som bör ses men helst under svalare omständigheter. Trevlig lördag <3
    Biggeros

    2021-02-26 | 23:31:53
    Bloggadress: http://marbellatanten.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Så många små mysiga gränder och annat det finns att utforska!

    Kram och god lördagskväll!

    Svar: Tack här blir nytta blandat med lördagskväll med god mat.Visst är det mysigt i dessa gamla gränder!
    Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2021-02-27 | 17:12:43
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Vilka spännande historiska byggnader du har besökt. Kramis <3

    Svar: I dessa gränder och Santa Cruz kan man finna gamla byggnader=)Kram
    Biggeros

    2021-02-27 | 17:24:08
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    I Santa Cruz vet jag att vo strosade runt en hel del. Men det är svårt att minnas exakt var. Men ett spännande och vackert området var det när vi var här och det ser helt klart ut att kvartstå.
    Tack för en fin promenad och intressant info.
    Kram och trevlig helg.

    Svar: Den gamla stan återstår men inte endel hotell, restauranger och butiker tyvärr.En otroligt fin promenad!Trevlig lördag Kram
    Biggeros

    2021-02-27 | 19:18:58
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • ullie säger:

    underbara bilder smo alltid o dagens sista så fin o glittrig
    hoppas du har en fin helg vännen o sol . kram kram

    Svar: Ja idag är det Andalusiska dagen. Här firas inte men i våra sinnen.Helgen har varit lugn och mysig i vårt hus.
    Trevlig söndag vännen
    Kram
    Biggeros

    2021-02-27 | 21:53:54
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ama de casa säger:

    Utan vatten inget liv. Härliga bilder igen! :-)

    Ha en skön söndag!

    Svar: Så sant så nu är det vatten som gäller÷)Trevlig söndag.
    Här skiner solen med sin frånvaro =(
    Biggeros

    2021-02-28 | 10:29:38
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Kända kvarter för mig.
    I Ceramica affären har jag varit inne och suttit på ett café mittemot, men det verkar vara stängt nu.
    Vacker utsikt över katedralen nära tredje bilden, om jag minns rätt.
    Så härligt att genom dig komma tillbaka till Sevilla.
    Skön söndag!

    Svar: Så härligt att jag får lite bekräftan på att jag inte är ensam att uppleva den gamla delen av Sevilla. Fler inlägg återstår om Santa Cruz du ska se om du får rätt på var som döljer sig utanför tunneln....Trevlig söndag ♡
    Biggeros

    2021-02-28 | 11:20:29
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: