biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Nackskott i pannan

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
En medlem till en specifik  FB grupp som jag har skapat själv har startat en" business " för vattenaktiviteter såsom kajak/ kanotuthyrning utanför Jerez.
När vi var förbi och lite nyfikna av oss och ville kolla upp stället.
Tyvärr var han inte där just den dagen men det kommer fler tillfällen. 
Vi skulle mer än gärna vilja testa en av hans färdmedel på floden.
 
 
 
 
 
 
 
 Slottet som ligger intill och ser större ut från håll har vi besökt som hastigast. 
 
 
Från ingenstans kan man finna det mest unika
 
 
Mittemot ligger en röd kanalbåt
 
 
 Japp!
Den hade varit rolig att ro längs floden med andra roglada roddare så jag slapp att ro.
 
 
 
 
Helst vill jag sitta kvar i kanoten utan att plumsa i den skitiga floden
 
 
 
 
Varför heter det ryggskott och inte ryggspärr?
 lumbago agudo
Jag har nu haft nackspärr i tre dagar och idag  känns det en aning bättre.
Igår kände det mer som ett nackskott bokstavligen. 
Ett skott på nära håll i nacken eller ett skott i pannan.
Ren avrättning.
Ont så in i h×××××xe
 
Denna övning  fick jag tips av någon "smart" på internet att göra dagligen - "de stackarna" som har nackspärr
Like me...........
Lider med er som måste göra dessa övningar.
 
 
 
Jag visste inte hur jag skulle kunna ligga, sitta eller gå
Vad experter rekommenderar är att röra på sig så mycket som mögligt.
Hur är det möjligt?
När det känns som att man har en betongvägg forcerad mot huvudet som hindrar dig/mig från att vända huvudet sidledes.
 
Nackspärr är enkelt att diagnostisera genom sitt karakteristiska ”plötsligt fastlåsta nacke”. Detta är nackens motsvarighet till ryggskott. Ofta uppstår den låsta nacken vid uppvaknande eller vid en plötslig rörelse med nacken. Det gör ont man är hindrad från att röra på huvudet i en eller flera rörelser
 
En tur med kanoten på floden får nog vänta.

Kommentarer

  • znogge säger:

    Usch så jobbigt :-( Själv har jag ryggskott och kan hålla mig för skratt men vi får krya på oss.

    Kram

    Svar: Min mor har haft ryggskott oxå men visst är det skrattretande. Man beteer sig som en gammal tant och rör sig som man gör helt annorlunda för att skona pinan.
    Krya på dig <3
    Kram
    Biggeros

    2021-04-12 | 17:34:24
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Jag skrattade högt när jag läste rubriken. Nackskott i pannan, men det är verkligen på allvar upptäckte jag när jag läste vidare!
    Det är riktigt jäkligt med nackspärr. Fördelen är att det går över efter några dagar!
    Krya på dig och vänta med att ge dig ut på floden!
    Kram

    Svar: Ja nu är det 4: e dagen jag är inne på med nackspärr. Vilket elände minst sagt=(Ingen kanotering ännu och knappt promenader. Försöker att röra mig så gott det går. Annars är det fint väder här=)
    Ska bli skönt att röra sig fritt mer eller mindre.
    Trevlig tisdag!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-12 | 19:56:05
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se
  • Gerd säger:

    Arma stackare! Varken ryggskott eller nackspärr är något att ha! Jag har min onda axel och den gör ont när jag ligger.

    Jag tycker ändå att värmen borde läka din nacke fortare! Man kan bli stel i nacken, men det är mer att man sitter fel och hänger med huvudet.

    Jag har varit med om att paddla kanot. Så otroligt avstressande.
    Krya på dig och kvällskram!


    Svar: Jag försöker gå ut och gå promenader så gott det går. Det gör såklart ondast på kvällen och när det är sovdax. Du som alltid har ont i axeln är det här ingenting. Idag skiner solen i Jerez och igår kunde vi dricka en kopp kaffe i solen=)Trevlig tisdag!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-12 | 21:34:49
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Sandra (sandifighter) säger:

    Stackare som har så ont, hoppas det går över. Kan tänka mig att det är tuffa övningar ♥️ krya på dig. Otroligt vackra bilder ♥️

    Svar: Övningarna är inte så lätta att göra när man knappt kan flytta huvudet sidledes. Försöker lite då och då. Hoppas att värken försvinner till imorgon 5:e dagen. För här går det inte att gnälla och tycka synd om sig.Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-12 | 21:37:48
    Bloggadress: http://sandifighter.se
  • Anki säger:

    Spännande med kanotfärder ... hoppas ni kan göra några såna vartefter.
    Nackspärr är verkligen inte något man längtar efter! Jag har drabbats ett par gånger och vet precis hur ont det är. Krya på dig!
    Kram

    Svar: Ja efter skott i nacken ska jag ta kanoten utmed floden och röra mig fritt=)Nu är jag less på att ha ont=/
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-13 | 07:46:45
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Eva`s blogg säger:

    usch ja för ont, ja man skall röra sig mkt för inte bli stel vilket lätt blir, jag har ju kotkompression på 2 ställen i ryggen så jag vet.Hoppas snart du är bättre & va roligt det hade varit att paddla :) fina bilder kram å fin dag vännen

    Evas blogg

    Svar: Usch då ska jag inte gnälla mer. Du lever med smärta i nacken ständigt. Visst ska man röra nacken men det är lättare sagt än gjort.Tillslut kommer vi ut med kanoten och då ska det ros fritt och inga plask=)
    Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-13 | 11:03:21
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Fy vad jobbigt med ryggskott och krya på dig. Kramis <3

    Svar: Nackspärr är det jag har men lika så jobbigt÷(Tack för din omtanke <3
    Kram
    Biggeros

    2021-04-13 | 20:58:21
    Bloggadress: http://starbys.se
  • ullie säger:

    vet inte varför men ja hade det väldigt ofta som mindre men inte äldre typ bara någon gång
    visst ja är kanske lite knäpp men ja gör alltid de där övningarna vid sängkanten innan jag går upp
    du får nog börja med dem oxå
    skitig flod men fint

    Svar: Jag gör övningarna i varmt bad vilket det känns bättre. Jag kommee inte ihåg sist jag hade nackspärr däremot ryggskott och inflammation i skuldran som även gjorde ont. Det ska kännas att man lever!!!Ha det gott!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-14 | 00:11:23
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Ama de casa säger:

    Ajdå... Hoppas nackskottet är ett minne blott nu!

    Ha en fin liten lördag utan smärtor i nacken!

    Svar: Tack för din omtanke men ack så gör sig skottet påmind fortfarande =/Trevlig onsdag <3
    Biggeros

    2021-04-14 | 11:06:28
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Sussi säger:

    Jag hade också hellre hållit mig i kanoten än vattnet. Det såg inte vidare inbjudande ut ;)
    Usch då. Hoppas nacken känns bättre fort. Nackspärr gör så ont.
    Kram

    Svar: Vi får vänta med aktiviteter såsom ro och annat. Fortfarande har jag nackspärr =(Här blåser det så inga dopp i floden eller poolen. Snart så=)Kram
    Biggeros

    2021-04-14 | 21:18:51
    Bloggadress: http://cozybyme.blogg.se
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Vad jobbigt. Krya på dig!
    Roligt att paddla, men inte att plumsa i detta vatten.
    Ha det bra!

    Svar: Så fort som jag blir frisk i nacken så blir det nog ro av förr eller senare÷) Tack 🙏
    Biggeros

    2021-04-15 | 09:49:17
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Hur går det för dig med din nackspärr? Jag hoppas verkligen att det har blivit bättre nu!
    Kram

    Svar: Tack för din omtanke 🥰Det blir bättre för var dag och jag slipper värktabletter på kvällen=)
    Önskar dig en riktigt mysig helg!!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-16 | 09:14:16
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Ditte säger:

    Förstår att en tur med kakao eller kanot på floden får vänta. Vad gäller rörelser så kan det smärta men ändå viktigt. Försiktigt. Kanske kan du få tag på en bra fysioterapeut som kan ge dig adekvata råd efter att ha träffat dig och sett hur det ser ut.
    Viktigt att du smärtlindrar.
    Önskar dig god bättring.
    Kram

    Svar: Successivt går det åt rätt håll. Skönt! Därefter får jag planera aktiviteter som passar =) Vädret är oberäkneligt men varmt.
    Det blir nog en promenad ute i det fria i helgen=)
    Trevlig helg!!
    Kram
    Biggeros

    2021-04-16 | 16:23:26
    Bloggadress: http://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: