biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

7 års jubileum

Kategori: Spaniens Valdepenas

 
 
 
 
 
 

10-dygnsväder-

Valdepeñas,Ciudad Real

Spanien

Igår 19| Dag
 
27 grader
Soligt
En helt underbar dag
 

tis 20 | Dag

27°
Molnigt
 I min vilda fantasi begav jag mig ut ombyltad av vinterkläder i 19 grader.
Vem hade trott att det skulle vara så varmt.
Jag var varm som en vedspis efter rundan.
 
 
Från ytterligheter till ytterligheter. 
Igår morse var det bara 6 grader.
Man blir inte klok på väderleken här i Valdepeñas. 
 
 
 
0%
S 28 km/h

Övervägande molnigt. Högsta 27ºC. Vindar S på 25 till 40 km/tim.

  • Luftfuktighet29%
  • UV-index3 av 10
  • Soluppgång8:27
  • Solnedgång19:27

tis 20 | Natt

14°
 
 
80%
SSV 27 km/h

Regn sent. Lägsta 14ºC. Vindar SSV på 15 till 30 km/tim. Sannolikhet regn 80%.

  • Luftfuktighet53%
  • UV-index0 av 10
  • Månuppgång12:43
  • Månnedgång22:25
Plaza España 
 
ska temat handla om idag.
Valdepeñas har även en plaza España som många andra städer har.
 

"Plaza" är en mötesplats för Valdepeñeros och de som besöker staden.

Det är stadscentrum där de viktigaste händelserna i Valdepeñas historia har ägt rum.

Torget har varit scenen för "auto de fe" (Auto de fe var en offentlig handling organiserad av inkvisitionen där de som dömdes av domstolen avskaffade sina synder och visade sin omvändelse - vilket gjorde deras försoning med den katolska kyrkan möjlig - så att de skulle tjäna som en lektion för alla troende som  de hade samlats på det allmänna torget ) under inkvisitionen, en tjurfäktningsarena, en marknadsplats. Idag är torget en mötesplats för konserter, mässor och njutning med familj eller vänner.

Plaza España är ett idylliskt torg med mysiga barer med billig tapas och viner från de närmaste vindistrikten.

Här kan man njuta av lunket och den gemensamma grannsämjan.

Alla känner alla och är så gott som besläktade. 

 
Kyrkan är en annan träffpunkt  för spanjorer och ligger centralt i Valdepeñas och på Plaza España. 
Finns det ett stort torg så finns det en gedigen kyrka eller en stor katedral.
 
 
 Den berömda skulptören som är kopplad till staden genom den internationella utställningen för plastkonst och dessutom författare till skulpturala hyllningar till monumentet "mödrarna" står på Plaza de España.
Skulptören har dött vid en 88 års ålder.
 
 
 
Visst känner man en viss dramatik.
Kvinnan ser bekymrad ut eller rentav  fundersam ut.
Jag tolkar monumentet såsom om kvinnan är gravid.....
Hon står bekymmersamt framför sin dramat och undrar vad för framtid hon har framför sig......
Under årets Covid 19 pandemi är det inte alls en ovanlig och oroväckande tanke.
 
 

i mitten av Plaza España finns en fontän som är dekorerad i dess övre del, med en druvpressningsmaskin för att få vin.

Ciudad Real är den provins som producerar mest vin i hela Spanien. Valdepeñas är en av huvudstäderna i vinodlingen med en stor ansträngning för att uppnå högsta möjliga kvalitet i vita, röda och roséviner.

 
 
 
 
 
Det var allt från Plaza España 🙏
Idag har jag precis haft  "på resande fot i Spanien" blogg i 7 år 🍾🍾🍾

Kommentarer

  • Anki säger:

    Grattis på bloggens födelsedag!
    Fina bilder och intressant läsning!
    Ha en fin dag!
    Kram

    PS Här är det just nu +5 och duggregn! DS

    Svar: Tack så hjärtligt!! Åren går när man är lyckligt lottad=)Ja, nu är hösten kommen till Sverige och vi har även regn att förvänta i dagarna.
    Ha en bra dag
    Kram ♡
    Biggeros

    2020-10-20 | 13:59:47
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Hilma säger:

    Gud så härligt det ser ut på bilderna! :D

    Svar: Ja visst är torget mysigt÷)Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-10-20 | 17:39:58
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Tove Olberg säger:

    Av alla fina bilder och texten, fastnar jag i gravida skulpturen med väskan där, Dramaten, inga hjul syns, undrar hon över det eller det som finns framför henne, kanske går vattnet just då? Men vem är skulptören? Jag läser om igen men hittat det inte, missar jag?
    Grattis till 7 år! Blommor skickas i tanken!
    I december fyller mitt bloggeri också 7 år, men då är jag inte lika trogen vare sig plattform eller ihållande bloggeri.
    Vädret ja ,det är ju en bit av det varierade :-)
    Lycka till med flera år till <3

    Svar: Skulptören heter Julio López. Jag gillar även denna fina staty som står på torget. Vi ska värna om moderskapet. Visst ser hon allt bekymrad ut. Bra val av konst!Otroligt att din blogg är lika gammal som min=)
    Tiden går så fort och jag har lärt att känna så fina bloggvänner. Tack ert intresse!
    Jag hoppas verkligen att jag kommer att fortsätta ett bra tag till om inget händer på vägen. Det är så roligt.
    Kram på dig <3
    Biggeros

    2020-10-20 | 18:16:42
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu
  • Znogge säger:

    Grattis på bloggens sjuårsdag!
    Det verkar vara en trevlig plats att samlas på.

    Kram

    Svar: Samling vid pumpen! Människor trivs vid torget där det mesta händer.Tack för dina gratulationer. Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-10-20 | 19:24:16
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Anette säger:

    Grattis till dina sju år. Jag har ju varit med ganska länge nu, följt dig i flera år.
    Det är snart sju år sedan också jag började men fick ju byta blogg och inriktning när vi flyttade hem igen.
    Hoppas du hänger i, länge än 😊

    Svar: Tack för gratulationerna!Så kul att ha fått följa er alla och behålla er som bloggare. Jag kommer fortsätta så länge det är möjligt. Tänk vilket utbyte vi har med alla på blogglandia. De flesta har jag följt i lång tid, vissa har har jag tappat på vägen och nya har man hittat. Så ser livet ut i regel. Kul att du även har haft din blogg så länge och även bytt. Jag följer dig så gärna var du än befinner dig <3
    Biggeros

    2020-10-20 | 20:37:01
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Haddenäran på bloggdagen!

    Känner igen den där statyn med mage och vagn. Fin är den men kanske lite svårtolkad. Är hon bekymrad eller fundersam? Det ena utesluter kanske inte det andra.

    Svar: Känner du igen ststyn från mina andra inlägg från Valdepeñas eller har du sett henne på en annan plats? Visst kan det vara en kombi av oro och bekymmersam. Visst så representerar hon mödrarna=)Tack för gratulationerna!!
    Du har ju varit med länge i bloggvärlden!
    Ha en bra dag <3
    Biggeros

    2020-10-20 | 22:12:22
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Veiken säger:

    Jag tycker om när jag kan lära mig något och det gör jag på din blogg! Tack för info om Valdepeñas!
    När jag i framtiden dricker vin från det området kommer jag säkert att tänka på dig!
    Grattis till 7-årsdagen! :)
    Här är det 12 grader och lite småregn idag. Det blir till att göra lite nytta!
    Kram och ha det fint där du är!

    Svar: Kul att du känner det så ♡ Visst förknippar man vissa inlägg till bloggaren. Man blir så berikt och samtidigt berest på andras bekostnad. Kul att fått lära känna dig och ta del av din blogg.Ha en bra dag
    Kram <3
    Biggeros

    2020-10-21 | 09:04:00
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Netti Starby säger:

    Vad härligt att du har 27 plusgrader och grattis till din blogg! <3 Kramis

    Svar: Ja temperaturen varierar här. Idag är det 17 grader och regn hänger i luften. Tack för att du är min bloggvän.
    7 år går fort!
    Kram
    Biggeros

    2020-10-21 | 11:05:54
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Stort grattis till bloggens sjuårsdag.
    Hoppas ni firar ordentligt.
    Tack för rundturen och jag hängde gladeligt med. Antar att det även blev något tapas stopp med dryck.
    Kram

    Svar: Det blir nog ingen tapas och vinstopp denna gång. Dock nästa gång vid ett besök i Valdepeñas blir det nog det. Mr U har jobbat nonstop så det blir hemresa inom kort. Tack för gratulationerna och för att du har hängt med dessa år. Är jätte tacksam för det att jag har fått lära känna dig samt följa dina inlägg.
    Fira kan vi göra när vi kommer hem=)
    Ha en god kväll
    Kram <3
    Biggeros

    2020-10-21 | 16:33:55
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Grattis på din fina blogg som du haft i sju årjättefin blogg älskar den och dig puss och kram från Mamma ❤️

    Svar: Tack så hjärtligt och jag är så glad att du uppskattar min blogg <3Kram
    Biggeros

    2020-10-22 | 20:02:42

Kommentera inlägget här: