biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Flamenco no Flamingo

Kategori: Spaniens Jerez

 
 
 
Idag skulle Feria del caballo ägt rum
En enastående Feria i Andalusien som sprider glädje och musik.
Nu i dessa dagar är det bara Coronaviruset som sprider elände och osämja.
 

Feria del Caballo 2020 kommer att hållas i oktober

I samband med den situation som genereras av COVID-19 kommer Ferian att hållas 10 till 17 oktober

Stadsrådet i Jerez de la Frontera (Cádiz) har meddelat att "Feria del Caballo" som skulle hållas i maj, kommer att hållas från 10 till 17 oktober.  Från lördag till lördag, och den första helgen kan förlängas med firandet Måndag 12 oktober, som är en helgdag (Spaniens nationaldag)

Då har vi något att se framemot om inget annat oroväckande inträffar.

 
 
Det är tur att jag kan visa lite arkiverade bilder från andra års firande.
Ni som inte vet så är Jerez de la Frontera känt för sina fina hästar och hästshower.
 
 
 
 
Ferian representerar såklart väldresserade hästar, musik, hästdroskor, hästridning, Sherry, medelhavsmat och sist men inte minst Flamenco
 
 Flamenco och inte Flamingo.
Varje gång jag ska leta efter Flamenco bilder på Google sökmotor så får jag ofta upp bilder på Flamingon.....
 
 
Appråpå Sherry så är Tio Pepe ett erkänt märke. I Jerez tillverkas många olika sorter. Sherry serveras i mängder på Ferian.
Jag föredrar vino fino, den torra varianten av sherry till en bit queso viejo och jamon iberico.
 
 
Flamenco dansas från tidiga morgonen till sena kvällen.
 
Från morgon till kväll utövas heta flamenco rörelser....
 
Flamenco klänningar bärs i klatschiga färger....
 
Förföriska  rörelser från respektive  som lockar till sig partnerns intresse.....
 
Klänningar med olika mönsterdjup och kvinnans olika håruppsättningar......
Flamenco symboliserar passion, rytm och känslor.
 
Karantändag 57
 
 
 

Kommentarer

  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Vilken fantastisk tillställning. Vilken glädje och sorglöshet och så...........
    I år en helt annan situation. Bra att de skjuter fram firandet. Något trevligt att se fram emot.
    Trevlig helg!

    Svar: Ja, detta event eller Feria är en av årets uppståndelse i Jerez så jag förstår att det är en tragedi. Nu kan vi få se emot Feria i Oktober =)Trevlig Lördag <3
    Biggeros

    2020-05-09 | 13:00:01
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Hilma Eklund säger:

    Men åååh alltså hur vackra är inte hästarna?! ❤️❤️

    Svar: Dessa hästa är gudomliga är sercut som att de är väl omhändertagna =)Trevlig lördag <3
    Biggeros

    2020-05-09 | 13:55:19
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Znogge säger:

    Vilka härliga bilder du visar i dag. Så skönt att det inte blir inställt utan bara uppskjutet för nu har ni något att se fram emot. Coronan är jag så urbota trött på nu :-(

    Kram och ha en härlig lördag <3

    Svar: Ja, jag jag har även tröttnat på detta virus efter 57 dagar =(Nu kan vi se fram emot ev Feria i Oktober och mycket annat=)Trevlig Lördag <3Kram
    Biggeros

    2020-05-09 | 14:01:23
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Vilka härliga shower och hoppas inte att det blir inställt även i oktober. Härliga bilder! :-D Kramis

    Svar: Nej, vi går hoppas!!!!Trevlig lördag=)
    Kram
    Biggeros

    2020-05-09 | 16:47:10
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Emma Engström säger:

    Åh flamingos är ju så vackra alltså! Himla härliga bilder måste jag säga haha :D KRAM <3

    Svar: Ja, ofta när jag söker på flamenco så får jag flamingon till svar.Trevlig Lördag <3
    Biggeros

    2020-05-09 | 18:19:45
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Roligt att höra att det flyttas, att det inte görs som alla andra ferior och ställs in. Hoppas att datumet kan hållas.

    Vilka vackra hästar och vilken fantastisk man! Visste inte att manen kan bli så lång. Men det är väl samma som för människor, alla har olika förutsättningar.

    Ha det bra!

    Svar: Ja, i dessa tider tar jag inget för givet. Det får bli vad det blir. Feria i Oktober =)Visst är det ovanligt att se en sådan hårfager till häst. Underbar!!
    Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-05-09 | 22:45:28
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ullie säger:

    åh fint me flamenco o ja flamingo är mina favoriter

    Tack gumman jo men en del konto är så fina jag får ofta frågan i fall jag inte kan visa va jag gillar o mina favoriter o visst kan ja et =)
    kram min sköna o doppa dej lite i svimingpoolen från mej kramar

    Svar: Härligt att du delar med dig andras konton. Gillar även hennes tips=)Flameco eller flamingo är svårt att särskilja. Lätt att vricka tungan.
    Trevlig söndag <3 Kram
    Ps.Här blir inga bad för i denna stund regnar det =(
    Biggeros

    2020-05-10 | 01:20:07
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Jossus Travelpics säger:

    Wow, tack för dessa fantastiska bilder på ett vackert firande. Allt är så fint, hästarna, kläderna, dekorationerna... man kan inte bli annat än glad- ja förutom det faktum att det fått ställas in förstås.

    Svar: Ja, det som är så konstigt är att hela veckan ska det regna då ferian skulle firas. Riktigt coronaväder=(Inget är likt detta år allt är infekterat.
    Man får leva på minnen <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-10 | 02:29:14
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Herr Nilssons Fru säger:

    Who vilka bedårande hästar. Jag har haft hästar, ibland saknar jag dem, de var verkligen speciella och goa djur.
    Men jag bestämde mig för att avsluta den delen av livet, så....:) Dessa du visar var väldigt vackra. Vilken man, oj.
    Skönt de inte bara ställer in utan skjuter fram istället
    Man får hoppas att skiten är över till hösten.
    Kramiz

    Svar: Ja, jag hoppas att Ferian blir av i Oktober. Jag har inga förväntningar man kan bara hoppas.Håller tummarna att viruset har dött ut med UV strålar från solen, saltet från havet och kloret från poolen.
    Visst är hästarna tjusiga och hästens man är helt fantastiskt =)
    Visst krävs det ett stort ansvar att ha hästar.
    Trevlig dag <3
    Biggeros

    2020-05-10 | 06:49:10
    Bloggadress: http://https://anki-nilsson.blogspot.com/
  • Karin Eklund säger:

    Så härligt inlägg! Ett inlägg som jag blir glad av . Bara att se på allt det vackra som folket bjuder på gör mig glad. Och en häst med långt hår har jag nog aldrig sett tidigare. Flamenco wow wow.
    Du är själv så söt där du sitter med din solfjäder.
    Tack Birgitte för trevligt inlägg!
    Kram

    Svar: Tack för din fina kommentar <3Ferian är bl.a det viktigaste eventet på året förutom Påskfirandet. Visst är det en förlust för Jerezianerna. Hoppas att man kan skjuta på firandet till oktober. Man vet inte hur allt förhåller sig.
    Visst är det kul att leva på minnen från bildarkivet.
    Hästen med det långa hårsvallet är helt unikt!!
    Trevlig söndag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-05-10 | 07:59:49
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Evahle - mammalivet och psykisk hälsa säger:

    Så härligt det ser ut :) Bra att det flyttas. Så trött på detta med corona nu och hoppas att det snart gått över...

    Svar: Jag är även trött på allt som gäller covid -19Hoppas nu på att kunna ägna sig lite mer åt något positivt.
    Hoppas att nu Ferian blir av i Oktober =)
    Biggeros

    2020-05-10 | 10:09:16
    Bloggadress: http://evahle.se

Kommentera inlägget här: