biggeros.blogg.se

PĂ„ resande fot i Spanien

Rocka sockarna🧩🧩

Kategori: Spaniens Jerez

 
 

CORONAVIRUS OCH VIN: SPANSKA WINMAKERS YTTRANDE


  BetrÀffande nödsituationen för COVID-19 har den spanska enologiförbundet fÄtt
  mÄnga förfrÄgningar frÄn medlemmar och andra professionella kategorier om olika
  frÄgor inklusive vinföroreningar, förpackningskontaminering, begrÀnsning
  av vinets effekter pÄ virusets verkan.
  I detta avseende, med vederbörlig försiktighet, eftersom det Àr ett nytt virus, FEAE, efter
  en debatt med viktiga företrÀdare för det medicinska samfundet och andra föreningar
  praktikplatser för vinmakare, pÄpekar följande:
  - Överlevnaden av viruset i vin verkar omöjligt eftersom kombinationen
  samtidigt med nÀrvaro av alkohol, en hypotonisk miljö och nÀrvaron av
  polyfenoler, förhindrar liv och multiplicering av viruset sjÀlvt;
  - Föroreningar frÄn förpackningar verkar vara mycket avlÀgsna, om inte statistiskt
  obefintlig, Àven med tanke pÄ virusets korta livslÀngd och frÄnvaron av en positiv
  levande "biologisk" vÀrd.
  - Den mÄttliga konsumtionen av vin, kopplad till ansvarsfull konsumtion, kan bidra till
  bÀttre hygien i munhÄlan och svalget, det senare omrÄdet dÀr
  virus under infektioner.


  Santiago Jordi Martín
  Ordförande för Spanish Enology Federation
  Vice President International Union Winemakers

 

 
IgÄr drack jag dock inte vin utan öl. DÀremot drack min man Rioja.
Jag gallrade ut klÀder som ska skÀnkas och stÀdade ut Àven i badrumsskÄpet. Vad jag fick denna energi beror nog pÄ karantÀn.
SesÄ, dÀr var det första goda alternativ som kom frÄn det dÄliga.
Sedan ringde jag till min vÀninna Cilla och utbytte nÄgra ord pÄ fredagskvÀllen. Nu hade hon inte riktigt tid att prata nÄgon lÀngre stund men tillrÀckligt. DÀrefter ringde jag min syster yster Annlo pÄ messenger med videoeffekt. Vi pratade bÄde allvar och skojade hej vilt. AlltsÄ ett trevligt samtal.
SesÄ, dÀr var andra goda alternativet som kom frÄn det dÄliga. Sociala intressen mÄste man Àven vibehÄlla under kriser.
 
DÀrefter lagade jag till en potatisgratÀng med grÀnslöst antal med vitlöks klyftor.  Jag stekte till flÀskfilé medaljonger och serverade med en god bea.
Konsten att komma pÄ vilket tredje goda alternativ av matmenu som ska tillagas under karantÀn kan mÄnga gÄnger vara en utmaning.
 
 
8: e dagen i karantÀn.
 
 
Om man inte har jobb innan sÄ skaffar man.
MÄnga fÄr som sagt jobba hemifrÄn med sitt sÀllskapsdjur.
Idag delade en granne ett meddelande  pÄ Wattsup om vi ville samla ihop lite mat till behövande i dessa tider. SÄklart var det frivilligt. Lite blir mycket.
 
 
Sedan började jag gallra ut sockar.
Maka söker make projektet.
Sedan kom jag pÄ att det Àr ju
Rocka sockarna dagen.
 
 
TÀnk sÄ mÄnga makar som saknar  fruar......
 
 
FortsÀttningen följer pÄ min dagbok frÄn karantÀn.
Ciao amigos!!
 
 
VÀdret Àr Àven pÄverkat av Corona

Kommentarer

  • Znogge sĂ€ger:

    Det gÀller att hÄlla Ängan uppe efter bÀsta förmÄga och sysselsÀtta sig. Vi kan i alla fall röra oss fritt vilket kÀnns sÄ skönt!

    Kram och god kvÀll!

    Svar: SysselsÀttning finns det man ska bara finna lust. Som sagt dÄ gÀller att man har har sjÀlvdisciplin <3 Nu ska vi göra vÄr andra runda pÄ 2000 steg=)Kram
    Biggeros

    2020-03-21 | 19:10:03
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma Engström sĂ€ger:

    ÄR varken vin eller öldrickare faktiskt, föredrar nog vin före öl men inget storhit nĂ„got av det haha! KRAM <3

    Svar: Jag gillade inte öl förrÀn jag var 30 Är=) Visst gillar jag vin men fÄr oftast ont i huvudet.Trevlig helg<3Kram
    Biggeros

    2020-03-21 | 20:00:19
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Gerd sĂ€ger:

    Det var ju ett godhetsfullt sÀtt att fördriva en dag i karantÀn!
    Jo, jag har stÀdat ocksÄ, alltsÄ inte bara golven utan i lÄdor och annat plockeliplock. Ock vart ute.
    FlÀskfilé och bea lÀt mumsigt!
    Kram!

    Svar: Jag kÀnde lÄngt ner i hjÀrtekammaren att en godgÀrning har gjorts idag. Nu kan jag sova gott<3 Visst kÀnns det skönt att gallra ut lite=))FlÀskfile/potatisgratÀng Àr allatiders <3
    Kram
    Biggeros

    2020-03-21 | 22:11:09
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Emelie Andersson sĂ€ger:

    Jag Àr inget fan av öl, men dÀremot gillar jag vin :)

    sv: tack för din fina kommentar! <3

    Svar: Jag dricker öl för att man blir inte dÄlig dagen efter. Vin dricks bara till mat=)Trevlig helg!!
    Biggeros

    2020-03-21 | 22:36:49
    Bloggadress: http://nouw.com/emelieanderssoon
  • Emma, Sol som sol? sĂ€ger:

    Att fylla dagen tycker jag inte Àr sÄ svÄrt! Dessutom fÄr det gÀrna regna, dÄ hÄller sig folk inne och ifrÄn varandra.
    Lustigt vi Ät ocksÄ flÀskfilé och potatisgratÀng i dag. Utan sÄs, rÀckte som det var med gratÀngen.

    Kram dÀrborta!

    Svar: Du Àr nog en sÄdÀr hitte-pÄar-typ sÄsom jag. Jag har alltid nÄgot projekt pÄ gÄng. Annars handarbetar jag=) eller pluggar spanska=)Ja, visst hade jag velat allt att vÀderleken Àndrar sig lite. SÄ man kan pula i trÀdgÄrden. Snart sÄ=)
    Ta hand om dig och din familj vÀnnen <3
    Kram
    Biggeros

    2020-03-21 | 22:56:19
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ullie sĂ€ger:

    vitt mosserande vin möjligen eller tom öl kan va bÀttre inte rött ogilla

    Àlskar ju dina fina uterottingar sÄ fint
    duktig du e som rensar bÀst o ta tillvara :)
    kram kram

    Svar: Man mĂ„ste göra nĂ„got i dessa tider. SĂ„ det blir nog stĂ€dning och gallring av skĂ„p. Jag gillar rött vin men blir sĂ„ tung i huvudet dagen efter. Det blir jag inte nĂ€r jag dricker öl đŸ€—
    Gillar Ă€ven vĂ„ra trĂ€dgĂ„rdsmöblerđŸ€—
    Kram
    Biggeros

    2020-03-22 | 00:21:27
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Eva`s blogg sĂ€ger:

    Ha ha ja bra att fÄ saker gjorda jag har rensat o sÄ fast jag inte sitter i karantÀn ..skönt nÀr det Àr gjort ..kram fina

    Svar: Visst Ă€r det skönt att gallra =) För varje plagg/skor jag köper ska samma antal gallras ut ur garderoben=)Man mĂ„ste fĂ„ dagen till att gĂ„ och det gör den. Ha det bra vĂ€nnen😍
    Kram
    Biggeros

    2020-03-22 | 10:58:43
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ama de casa sĂ€ger:

    HÀr var det ett ovanligt positivt corona-inlÀgg, trevligt! :-)

    Ha en hÀrlig karantÀnssöndag!

    Svar: Mitt i corona elĂ€ndet mĂ„ste man föra/ dela glada inlĂ€gg. Hoppas att du har det bra frĂ„n din karantĂ€n Ama 🙏
    Biggeros

    2020-03-22 | 11:44:58
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • HelĂ©na sĂ€ger:

    Det Ă€r ju positivt att det kommer ut nĂ„got bra av att sitta i karantĂ€n ocksĂ„! Alltid bra att fĂ„ lite utrensat. Jag Ă€lskar vin, men gillar inte öl det minsta. Hoppas du fĂ„r en riktigt fin kvĂ€ll vĂ€nnen och hittar pĂ„ nĂ„got skoj att göra! Kram 💖

    Svar: Man fÄr göra det bÀsta av situationen =)Konstig nog finner jag alltid nÄgot att göra. Man fÄr mycket stÀdat=) Har gjort min kvÀllsrunda runt poolen och sitter i soffan och vilar=) Kram <3
    Biggeros

    2020-03-22 | 20:52:34
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se

Kommentera inlÀgget hÀr: