biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Öppna ditt fönster

Kategori: Spaniens Ecija

 
 
 
Låt allt bli som förr
Tänk då när man lämnade dörren olåst och fönstret öppet på vid gavel.....
 
 
Här har vi bildbevis men på övergivna hus och spillror.
Visst har det även sin tjusning.....
 
Troligtvis fyller ruinerna sitt tomrum med ogräs och hemlösa katter.
Ta mig tillbaka till tider där allt var så enkelt utan teknikens krav. Ta mig tillbaka till min ungdom då vi alla lekte och hade kul.
Då det varken fanns  mobiler, datorer, tv-spel eller elcyklar på hjul.
 Vad vill ni ta er tillbaka till?
 
 
Mönstrade trappuppgångar
 
 
Färgrika dörramar med nödvändiga handtag
 
 
Inklädda balkonger med flora och blommiga krukverk
 
 
Lyxiga Urnor hissas högt på takets brant
 
 
Likaså hissas Andalusiska flaggan högt och patriotiskt
 
 
Spanska flaggan deklarerar även att man är en stolt spansk medborgare och inget annat
 
 
Välprydda innegårdar
 
 
Smala och vilseledda gränder leder tillslut till sitt mål
 
 
Det finns alltid en baksida på allt
 
 
Obebodda fasader som ger husrum för hemlösa katter
 
 
 
 
Mars månad är det parningsaktiviteter bland katter
Det krävs både tålamod och tid
 
 
Jag hörde mest beklagan och kattskrik
 
 
Denna kyrka är placerad mitt bland ruiner och hushåll i blandad kompott
 
 
Tornet är under restaurering 
 
 
 
Kyrkans enorma port är massiv och tar över kyrkans detaljer
 
 
Högt upp på ett annat dekorativt torn tar även storkar över synvinkeln
 
 
 
 
 
Öppna din dörr och säg att du vill ha mig här
Säg att du inom dig bär bara kärlekens röst
Och jag ska öppna min dörr och ge dig varje dag igen
Leva här för sanningen
Låt mig bli den som först öppnar din dörr
 
Snart är det dags att öppna min dörr inför Jerez vardag och fatta grepp om friheten.
 
Lite fix i trädgården, justeringar inför sommaren och planering inför kommande besök.

Kommentarer

  • znogge säger:

    Så många vackra bilder du visar i dag. Visst bor det en skönhet i det förfallna också.
    Just nu längtar jag nog tillbaka till tiden innan coronaviruset spreds för det börjar bli snudd på hysteri här.

    Kram och god tisdag!

    Svar: Jag förstår det att media triggar upp människor=( Vi ska helst isolera oss till hösten, sluta gå till skolan, arbetet, undvika stora arrangemang och sluta resa. Helst sluta leva. Då förfaller mycket och börsen faller=(
    Visst ska man inte utmana ödet och utsätta andra grupper som har nedsatt allmäntillstånd. Sunt förnuft och tänka på sin hygien.
    Så fint sagt: - Att det bor en skönhet i det förfallna <3
    Trevlig dag och kram på dig!
    Biggeros

    2020-03-10 | 12:51:07
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Marie säger:

    Fina bilder och trevlig info vad skönt för Er Att få komma hem till Jerez kör försiktigt och var rädda om Er och kram till Er båda skriv när Ni kommer fram puss och kram från Mamma

    Svar: Denna gång har det gått så mycket fortare till hemresedagen=)Idag skiner solen på mig och det ska bli 26 grader varmt ☀️😎
    Kram
    Biggeros

    2020-03-10 | 14:20:52
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Haha, storkarna! Kunde de få sig en finare boplats?! Fast det måste klonga till där emellanåt? Nåja, man vänjer sig ju vid det mesta.

    Svar: Jag tror att jag läste det i någon artikel att Storkar inte har så bra hörsel=0Det kan ju förklara en hel del varför de inte reagerar ÷)
    Bästa terassvåningen vad jag ser och utsikt!!
    Ha det bra i sol/ värme 😎☀️
    Biggeros

    2020-03-10 | 14:28:19
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Heléna säger:

    Jättefina bilder vännen! Ja, förr hade man både dörren olåst och fönstren öppna utan att behöva vara rädd för inkräktare. Nu känner jag alltid på ytterdörren innan jag går och lägger mig så jag inte har missat att låsa den (helt onödig koll för jag låser alltid när jag kommer innanför dörren...) Ja, marskatterna har nog börjat vakna till liv...
    Hoppas du får en riktigt fin onsdag vännen! 💖
    Kram 💖

    Svar: Jag låser alltid dörren och det går som automatik. Förr låste vi inte ens bildörren på tomten.Nu är det vår och katterna är på G <3
    Här har det varit sommar temperaturer 30 grader. Otroligt skönt!! Nu går det ner till det normala 22 grader. Ha en bra dag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-03-11 | 10:57:49
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Ditte säger:

    Så många vackra bilder! Var och en med det "där lilla extra". Kan tänk amig att det blir skönt att komma hem igen. Ä rju ganska kämpigt att befinna sig så mycket på resa. Men också roligt. Att vidga vyerna ger också mycket.
    Vad jag kan längta tillbaka till. Tja, en hel del. Men att kroppen skulle vara piggare önskar jag och att jag inte hade ständig värk.
    Kram!

    Svar: Alltid skönt att komma hem÷)Visst är det roligt att även vara på resande fot=)
    Hoppas att du kommer iväg men visst är det jobbigt att ha ont i kroppen=(
    Värme brukar fungera till det mesta ☀️
    Kram
    Biggeros

    2020-03-11 | 12:55:06
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Ullie säger:

    ja sån där sång känner ja igen
    vilka fina bilder älskar de vita husen o blå himmel usch som ja längtar efter semester utomlands
    balkonger o sånt fint
    men vilket lyx ni hade man behöver lyxa till det ibland

    Svar: Det finns så många fina balkonger, fönster och dörrar=) Den blå himmeln har även varit närvarande med en skinande sol. Mitt i vardagen behövs lite lyx <3Kram
    Biggeros

    2020-03-11 | 21:59:16
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Eva`s blogg säger:

    Men goa du, tack för dessa ljuvliga bilderna som får mig att stanna till lite extra då jag har en enorm svaghet för just gamla dörrar, fönster, och kakel i vackra färger o allt det fanns med i ditt inlägg :) såå njutbart ...jag hade inte fått gjort mkt där mer än att fota o gå promenader ...ha ha kram vännen

    Svar: Vi hade gått där och fotat och fikat varje dag i Ecija 😁😁😁Jag är alltid igång med kameran och tar kort. Min man är så van ochvreagerar inte längre <3
    Härligt att du njuter av det jag delar
    Kramiz
    Biggeros

    2020-03-12 | 09:54:49
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Jossus Travelpics säger:

    Får inte nog av kakel, det är så himla vackert. Synd vi inte har sådant på våra kyrkor i Sverige.

    Jag längtar också tillbaka till tiden då det fanns mindre teknik. Visst har internet sin tjusning då man kan googla upp information, läsa andras bloggar och lyssna på musik men det har gått så långt.
    Folk står ständigt och stirrar ner i mobilen och jag får nästan känslan att det skulle uppstå panik om internet försvann, om det så bara vore för en dag.

    Svar: Visst är det härligt att se dessa färgsprakande detaljerna=) En bloggvän tyckte att ett torn liknande ett bakverk. Man blir väldigt frestad att ta en fika vid närmaste café 🤗Jag tycker även att framtidens teknik tar upp vår tid för mycket. Det kommer uppstå ett dilemma när tekniken kolapsar för några dagar och vi inte kan använda swish eller kontantkort. Tråkigt men sant. Vi behöver umgås mer utan mobil. Prata med ord och räkna med hjälp av en räknemaskin=)
    Nyttigt ibland när det blir strömavbrott för en dag eller två.
    Ha en god dag min vän <3
    Biggeros

    2020-03-12 | 10:41:03
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Ama de casa säger:

    Tänkte säga att jag inte tycker att allt var bättre förr, men sen kom jag på att vissa saker faktiskt var det. Schlagern, till exempel :-D Så till gamla tidens Schlagerfestival skulle jag kunna tänka mig tillbaka till :-D

    Härliga bilder!

    Svar: Jag håller så mycket med dig om Schlager. Idag tävlar man med all typ av bidrag och inte Schlager i Melodifestivalen. Allt låter likadant och helt hållet inte passande i sammanhanget =) Det är väl så vi har vuxit upp med Schlagerbidrag=) Hursomhelst så vill man inte gå tillbaka till/ ändra sin ungdom och låta saker vara ogjorda. Hade vi inte haft internet hade jag aldig kunna blogga eller lära känna mina trevliga bloggare. Så allt är relativt <3Trevlig dag!!
    Biggeros

    2020-03-12 | 13:12:17
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Underbara bilder!
    Allt var inte bättre för, men vissa saker var det, gemenskap, omtanke m m.
    Internet är fantastiskt, men bara i lagom proportion. Där går det lite fel idag, tycker jag.
    Ha det skönt i värmen!

    Svar: Jag hade aldrig klarat migcutan internet och viber, messenger och FB där jag kan ha daglig kontakt med mina barn, mor, far och vänner=)Det ska vara med måtta så inte mobilen överväger den sociala biten.
    Trevlig dag och idag är det svalare i Jerez <3
    Biggeros

    2020-03-12 | 16:10:05
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: